שלמה ינאי: "רציופארם היא חברה מצוינת, והמחיר הוא נכון"

טבע לא סיפקה במכרז הבטחות שקשורות להעסקה או פיטורי עובדים, אך נראה שהיא תיאלץ לבצע התייעלות נוספת בפעילות ■ ינאי: "הרכישה תהפוך אותנו לחברה מספר 1 בגנריקה באירופה"

חודשים של שמועות, הערכות ואי ודאות מגיעים היום (ה') לקיצם, עם ההודעה הסופית על הזוכה במכרז לרכישת רציופארם: טבע. פחות משנה וחצי לאחר שהשלימה את רכישת הענק של באר האמריקנית, טבע יוצאת לדרך עם רכישה גדולה נוספת, והיא תשלם עבור החברה הגרמנית סכום של 3.625 מיליארד אירו (5 מיליארד דולר) במזומן. מדובר בסכום גבוה מההערכות המוקדמות.

טבע אמורה להשלים את הרכישה עד סוף השנה, בכפוף לאישורים רגולטוריים, וזו תמומן על ידי מקורות פנימיים וקווי אשראי. בניגוד לעסקאות קודמות של טבע, הבנקאי שליווה אותה הפעם היה גולדמן זאקס, לאחר קריסת הבנק שעבד איתה לאורך שנים, ליהמן ברדרס.

"היה תהליך ארוך, ואנחנו מרגישים סיפוק רב שרכשנו חברה שיש לה הרבה מאוד יתרונות לטבע ולאסטרטגיה שלנו לשנים הקרובות", אומר היום ל"גלובס" נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי. "המחיר הוא נכון, והוא עומד בשלושת הקריטריונים של טבע בביצוע רכישות: התאמה אסטרטגית, פרמטרים כלכליים טובים עם סינרגיות רבות ותרומה לרווח (אקרטיביות), שתהיה פה תוך שלושה רבעונים - אפילו לא שנה. בכל פרמטר כלכלי שבו בודקים רכישות, שילמנו את המחיר הנכון".

רציופארם נחשבת לחברה לא יעילה במיוחד, בעלת מבנה עלויות בעייתי.

ינאי: "רציופארם היא חברה מצוינת. ערכנו תהליך מאוד ארוך ומעמיק של דיו דיליג'נס, וזאת חברה יעילה מאוד, מקצועית, עם צוות מנהלים מאוד מרשים. הרכישה תהפוך אותנו לחברה מספר 1 בגנריקה באירופה, ולמספר 2 בהפרש קטן מהמובילה בגרמניה. אני מניח שגם את זה נתקן בהמשך".

רציופארם הועמדה למכירה בשנה שעברה, לאחר שבעל השליטה בה, אדולף מרקל, התאבד בשל הפסדים שספג. את המכרז למכירת החברה ניהלו שני בנקים שהם הנושים הגדולים שלה - קומרצבנק הגרמני ו-Royal Bank of Scotland. בתחילת הדרך נקשר שמה של כמעט כל חברת תרופות או קרן השקעה למכרז, אך לישורת האחרונה הגיעו שלוש מתמודדות עיקשות: טבע, פייזר, חברת תרופות מהגדולות בעולם, ו-Actavis, חברת תרופות גנרית מאיסלנד.

פייזר, אשר מפתחת תרופות מקוריות, רצתה את רציופארם כדי לחזק את פעילותה בתחום הגנריקה, על רקע פקיעת פטנטים חשובים והצורך למצוא מנועי צמיחה חדשים. Actavis, שבעצמה נמצאת בחובות, גובתה על-ידי דויטשה בנק, שהוא הנושה שלה, ותכננה להתמזג עם רציופארם ובעתיד אולי לפנות להנפקה שתציף ערך. בסופו של דבר, טבע הייתה הנחושה ביותר, והיא זכתה בשלל.

דריסת הרגל המיוחלת, הושגה

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם. עבורה, רכישת רציופארם משמעותה דריסת רגל בשוק הגרמני, שהוא שוק פרמצבטי גדול שנמצא בתהליך שינוי. טבע הציגה בינואר את התוכנית האסטרטגית שלה לשנים הקרובות, ובמצגת שערכה אז ציינה כי השוק הגנרי הגרמני הוא הגדול ביותר באירופה והשני בגודלו בעולם. עם זאת, היא הוסיפה שהשוק הגרמני צפוי לקטון ב-3% בשנה בין 2009 ל-2015.

בניגוד למדינות חשובות באירופה, כגון בריטניה, הולנד ואיטליה, שבהן טבע היא השחקנית הגדולה בשוק, בגרמניה היא רק אחת מחמש החברות הגדולות בשוק, ועם הרכישה היא תשפר משמעותית את מצבה. המצב היה פחות טוב קודם לכן, אך עם רכישת באר הנוכחות של טבע בגרמניה גדלה. לפני מספר שנים טבע התמודדה על רכישת מרק הגרמנית, ולבסוף ויתרה עליה, ומיילן שילמה עבורה 6.7 מיליארד דולר.

"השוק הגרמני הוא השני בגודלו בגנריקה בעולם, 8.8 מיליארד דולר", מציין ינאי. "השוק מתחלק לשלושה-רבעים של שוק גנריקה ממותג, מתועמלן במידה מסוימת, ולרציופארם יש בו מעמד של מספר 2. בתחום ה-OTC (מכירת תרופות מעבר לדלפק ללא מרשם, ש.ח.ו.) רציופארם היא מספר 1 בגרמניה. עוד רבע מהשוק הוא המכרזים המפורסמים, וגם שם יש לרציופארם הישגים יפים. היא ממוצבת טוב בשני הפלחים".

מכפיל מכירות של 2.3 בלבד

המחיר של רציופארם, 5 מיליארד דולר, גבוה כאמור מהמחיר עליו דובר בחודשים האחרונים. ההערכות היו שרציופארם תימכר תמורת סכום שינוע סביב 4 מיליארד דולר. עם זאת, טבע כבר ביצעה רכישות גדולות יותר בהצלחה, וגם גודלה של רציופארם הוא כ-10% מגודלה של טבע, שנסחרת בשווי של 53 מיליארד דולר.

כשמסתכלים על המכפילים לפיהם בוצעה הרכישה, תמונת המחיר מתבהרת. רציופארם היא חברה פרטית ואינה מפרסמת דו"חות מפורטים, אך היא הודיעה לאחרונה שב-2009 הכנסותיה הסתכמו ב-1.6 מיליארד אירו, וה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) היה 307 מיליון אירו. מכאן, שמכפיל המכירות בעסקה הוא 2.3 - נמוך מהמכפיל ברכישת באר ומעסקאות אחרות בתעשייה.

ייתכן שהסיבה לכך שלמרות התחרות העזה על רציופארם, המכפילים לא גבוהים מהרגיל, היא העובדה שרציופארם לא נחשבת ליעילה במיוחד. החברה פועלת מהעיר Ulm, שהיא אגב עיר הולדתו של אלברט איינשטיין, ויש לה נציגויות בעוד 24 מדינות. היא העסיקה בסוף שנת 2008 כ-5,600 עובדים, אך מאז דווח כי היא פיטרה כמה מאות מהם על רקע התייעלות. למרות זאת, רציופארם עדיין נחשבת לחברה בעלת מבנה עלויות כבד, ונראה שבתהליך האינטגרציה טבע תיאלץ לבצע התייעלות נוספת בפעילות.

בנוסף, בעבר העריכו כלכלני קרדיט סוויס שהמכפילים בעסקה לא יהיו גבוהים, בשל שולי הרווח התפעולי הנמוכים של רציופארם.

לדברי ינאי, טבע לא נתנה הבטחות שקשורות להעסקה או פיטורי עובדים כחלק מהצעתה במכרז. "אנחנו חושבים שיש כאן פוטנציאל מעולה מבחינת היכולת שלנו להרחיב את התשתית באירופה", הוא אומר.

תרומה לרווח תוך 3 רבעונים

רציופארם נוסדה ב-1973, והיום היא מוכרת תרופות גנריות ופעילה גם בתחום ה-biosimilar, פיתוח תרופות גנריות לתרופות על בסיס ביולוגי. טבע רואה גם בתחום זה מנוע צמיחה, וגם לה יש פעילות בתחום. לרציופארם יש בסל המוצרים 500 מולקולות והיא מוכרת את מוצריה ב-26 מדינות. בתחום ה- biosimilarיש לה מספר מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים. "לרציופארם יש פורטפוליו של מעל 500 מולקולות באירופה", מציין ינאי. "בעזרת הרכישה נוכל להגדיל ואף להכפיל את המכירות בארצות עיקריות באירופה, כמו צרפת, ספרד ואיטליה. לאחר הרכישה נהיה מספר 1 בעשר מדינות באירופה, ובשלישייה הראשונה ב-17 מדינות".

טבע מציינת בהודעתה שהרכישה תציב אותה כחברת התרופות הגנריות המובילה באירופה, עם מכירות (פרופורמה) של 5.2 מיליארד דולר ב-2009.

בקופת טבע יש כ-2.2 מיליארד דולר, ובמהלך השנה שעברה היא החזירה את הלוואות הגישור שלקחה לרכישת באר. הרכישה של רציופארם תואמת ליעדים שטבע הציגה בתוכנית האסטרטגית, בה דיברה על מכירות של 9 מיליארד דולר באירופה בשנת 2015, לעומת 3.3 מיליארד דולר ב-2009. התוכנית כוללת עוד 5-6 מיליארד דולר למכירות, שיגיעו מרכישות.

החברה מעדכנת שרכישת רציופארם תתרום לרווח למניה בתוך שלושה רבעונים לאחר סגירתה, וכי טבע מצפה לממש סינרגיות בשווי של לפחות 400 מיליון דולר (300 מיליון אירו), אשר אמורות להתממש במלואן בתוך שלוש שנים. נזכיר, שברכישת באר הסינרגיות הצפויות היו 300 מיליון דולר, ועלו אחר כך ל-500 מיליון דולר עם השלמת האינטגרציה.