מחצית מהאמריקנים: לחייב את ישראל להפסיק בניית התנחלויות

לפי סקר חדש של מכון רסמוסן, 58% רואים בישראל בעלת בית של ארה"ב, 2% כאויב, אך כמעט שליש רואים בישראל משהו באמצע ■ 69% מהרפובליקנים מסכימים שישראל היא בעלת ברית, אך רק 46% מהדמוקרטים ■ המגמה הכללית של הסקר: ירידה בתמיכה בישראל

סקר חדש בארה"ב קובע כי 49% מבעלי זכות בחירה בארה"ב מסכימים שצריך לדרוש מישראל להפסיק בניית התנחלויות חדשות כחלק מהסכם שלום במזה"ת, כך קובע סקר חדש של מכון רסמוסן, שנערך בין 15 ל-16 במארס, בעיצומה של המחלוקת הגדולה בין ישראל לארה"ב על אישור בניה למאות יחידות דיור ברמת שלמה.

רק 22% סבורים שאין לחייב את ישראל להפסיק את תנופת הבניה בגדה ו-29% השיבו שאינם יודעים או אינם בטוחים. מענייין לציין, שכ-62% מהנשאלים שהגדירו עצמם דמוקרטים אמרו שיש לחייב את ישראל להפסיק את בניית התנחלויות, אך רק 50% מהרפובליקנים. מזווית אחרת: 56% מהגברים צידדו בהפסקת הבניה, אך רק 42% מהנשים.

המגמה הכללית של הסקר מצביעה על ירידה מסוימת ברמת התמיכה בישראל. 75% מהנשאלים מסכימים שהפלסטינים חייבים להכיר בזכותה של ישראל לקיום כחלק מהסכם שלום. זו ירידה של 6% בהשוואה לנתוני התשובות על שאלה דומה בסקר שנערך ביוני אשתקד. 6% מהנשאלים בסקר הנוכחי אמרו כי הפלסטינים אינם צריכים להכיר בישראל כחלק מהסכם.

כאשר הנשיא ברק אובמה קרא תיגר על מדיניות ההתנחלויות של ישראל ב-2009, גרסו 48% מהנשאלים בסקר של יוני אשתקד, שמדיניות הנשיא כלפי המזה"ת היא פחות או יותר בסדר, בעוד ש-35% אמרו שהוא אינו תומך דיו בישראל.

בסקר החדש, 58% מהנשאלים רואים בישראל בעלת ברית של ארה"ב, ורק 2% רואים בה מדינת אויב. ראויה לציון העובדה שכמעט שליש, 32%, רואים בה משהו באמצע, לא בדיוק אויב אך גם לא בדיוק בעלת ברית.

פילוח המשיבים לשאלה זו מעניין אף הוא: 69% מהרפובליקנים רואים בישראל בעלת בית, אך רק 46% מהדמוקרטים. 43% מהדמוקרטים רואים בישראל משהו באמצע. להשוואה, בסקר שנערך ביוני אשתקד, 70% מהאמריקנים הגדירו את ישראל כבעלת ברית.

54% מהנשאלים בסקר החדש אמרו, כי שלום בין ישראל לפלסטינים בעשור הקרוב לא כל כך סביר, ו-19% אומרים שאין סיכוי לשלום בפרק זמן זה. רק 14% אמרו ששלם הוא אפשרות סבירה למדי.