ליצמן על שערוריית הקברים: "ההחלטה לא מסכנת חיי אדם"

(עדכון) סגן שר הבריאות שהצעתו להעתקת חדר המיון בבי"ח ברזילי באשקלון התקבלה על חודו של קול אמר בראיון בחדשות ערוץ 2 על ההתנגדות להחלטה: "אולי זה בגלל שאני חרדי" ■ מנכ"ל משרד הבריאות התפטר

הממשלה אישרה על חודו של קול את העתקת חדר המיון של בית החולים ברזילי באשקלון לנוכח הימצאות קברים במקום.

הצעתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אושרה ברוב של 11 שרים אל מול 10 מתנגדים. עם זאת, הוחלט כי ביצוע ההחלטה והעברת התקציב לצורך ביצועה יידחו בחודש על מנת לבדוק את הקברים. כוונתו של ליצמן להעתיק את בניית חדר המיון הממוגן בבית החולים ברזילי למיקום מרוחק יותר, מעוררת סערה רבה במערכת הבריאות ובעיקר במשרד שבראשו ליצמן עומד.

התפתחות דרמטית בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את תוכניתו של ליצמן. מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם, הודיע מיד לאחר ההחלטה על התפטרותו מהתפקיד, ובכך הוא מימש את האיום אשר גרם לקרע ביין צמרת המשרד, ללשכתו של ליצמן. במקומו של חי-עם יתמנה לתפקיד ד"ר רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב בתל-אביב. גמזו התמודד לפני מספר חודשים על תפקיד המנכ"ל, אולם הפסיד לחי-עם. גמזו נחשב למנהל צעיר ונמרץ, התומך נלהבות בחדשנות ועל פי הערכות ינסה להביא לזעזועים במערכת. מינויו של גמזו טעון את אישור הממשלה.

על רקע ההתפתחויות הדרמטיות אמר הערב סגן שר הבריאות, ליצמן בראיון בחדשות ערוץ 2: "להגיד שההחלטה מסכנת חיי אדם זו טעות" והוסיף, "עובדה שאת אותה החלטה שהממשלה החליטה היום - להעביר את המיון של ברזילי - החליטה גם הממשלה הקודמת בראשות אולמרט. אף אחד לא טען אז שמדובר בסיכון חיי אדם, אף אחד לא הלך לבג"צ".

"מישהו צריך לתת דין וחשבון", הוסיף ליצמן, "מה קרה שלפני שנה וחצי החליטו אותו דבר - וכולם שתקו, ואילו היום פתאום כולם כועסים. אולי זה בגלל שאני חרדי, אולי בגלל סיבה אחרת, אינני יודע. אחרי שהתקבלה ההחלטה להזיז את המיון, ראש הממשלה החליט שהוא רוצה למגן גם את המיון הקיים. לא משנה איפה יבנו - במקום החדש או הישן - ייקח 4 שנים פחות או יותר".

סגן שר הבריאות סיכם: "אני רוצה לציין דבר מוזר: מצד אחד רשות העתיקות אמרה היום שהם בדקו את זה לפני שנתיים ואין שם קברי יהודים. מהצד השני יש לי פרוטוקול לפניי, שנכתב חצי שנה לאחר ההחלטה ההיא, ובו אני מצטט את מנכ"ל רשות העתיקות שאמר 'הקברים לא נפתחו ולפיכך לא ניתן לשלול שבשטח קיימים גם קברי יהודים'. זאת אומרת שהוא לא בדק".

בעקבות החלטת הממשלה להעתיק את חדר המיון בבית החולים בברזילי, אומר ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה: "מדובר בחלטה שערורייתית ובבזבוז אדיר של כספי ציבור. זוהי החלטה לא מקצועית ולא עניינית, שתעלה לציבור הישראלי בכסף רב ובבריאות. נתניהו שוב נכנע לשיקולים קואליציוניים, ומקדם החלטה שמטרתה היחידה הישרדות ממשלתו, על חשבון האינטרס הציבורי המובהק לבנות את חדר המיון לפי התכנון המקורי".

גורמים אחרים ביקרו את העובדה, כי עלות בניית הגשרים, שמחייבת התוכנית של ליצמן, תעלה למשלם המיסים הישראלי 90-120 מיליון שקל - ויתכן שהכסף יגיע על חשבון צרכים אחרים וחשובים של המערכת.

שר הבריאות לשעבר, שלמה בניזרי, תקף הבוקר בראיון לגלי צה"ל את ליצמן: "כל הארץ הזו בנויה על קברים ועצמות, ובכלל לא יודעים במקרה הזה אם מדובר בעצמות של יהודים".

בסביבתו של ליצמן תקפו מנגד את בניזרי וטענו כי הוא וקודמיו בתפקיד לא עשו דבר כדי לקדם את בניית חדר המיון, או לקדם נושאים אחרים.

יצויין כי ליצמן אמר לאחרונה, כי אם בג"ץ יכפה עליו החלטה בעניין חדר המיון, הוא יתפטר מתפקידו. ואולם, בסביבתו טוענים, כי הוא לא צפוי להתפטר אם הממשלה תהיה זו שתקבל החלטה סותרת. עוד מציינים בסביבתו של ליצמן, כי בזמן ישיבת הממשלה הופעלו עליו לחצים כבדים, כדי שידחה את הדיון בסוגיה.