מכבי אספה בשנה האחרונה 15 אלף ליטר של תרופות פגות-תוקף

מדובר בכמות שווה-ערך לכ-192 אלף אריזות תרופות בכדורים ולכ-3.84 מיליון כדורים ■ מנכ"ל מכבי: "אני קורא לכל מערכת הבריאות להתגייס למערכה לשמירה על איכות הסביבה"

קופת חולים מכבי השיקה בערב הפסח 2009 שירות סביבתי חדש - איסוף תרופות פגות תוקף. מאות פחי איסוף מיוחדים הוצבו בסניפי מכבי והציבור הוזמן להשליך לשם את התרופות פגות התוקף והתרופות שאינן בשימוש אשר ברשותו.

ד"ר נורית פרידמן, מובילת המהלך במכבי: "עכשיו כולנו מנקים את הבתים ובוודאי עוברים גם על ארון או מגירת התרופות. אנחנו נקבל מכל אזרח את התרופות הישנות שלו או כאלה שהוא כבר לא צריך ונעבירן להטמנה מבוקרת שלא תפגע בסביבה".

כעת מתייצבת רמת ההיענות על ממוצע של 1,600 ליטר תרופות מדי חודש. סך נפח התרופות שנאספו עד היום עומד על יותר מ-15 אלף ליטר - שווה ערך לכ-192 אלף אריזות תרופות בכדורים ולמעשה, לכ-3.84 מיליון כדורים.

מחקרים מן הארץ והעולם מראים כי תרופות המושלכות לפחים רגילים או אל אסלות השירותים, מתפרקות ומחלחלות אל מי התהום והקרקע. משם מגיעים החומרים הכימיים שבתוכן אל מי השתייה שלנו ואל מי ההשקיה של הגידולים החקלאיים.

התרופות הנאספות במכבי אינן מגיעות למזבלות או למכונים לטיהור שפכים, אלא מועברות לטיפול המתאים לחומרים מסוכנים ולהטמנה מבוקרת. פרופ' אהוד קוקיה, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, מסר כי: "לשמחתנו, הציבור מוכיח מחויבות סביבתית והפחים מלאים כל העת. ביחד חסכנו נזק סביבתי משמעותי ואני קורא לכל מערכת הבריאות להתגייס למערכה לשמירה על איכות הסביבה".