עיני על ההסכם ברשות השידור: "הצלנו את השידור הציבורי"

יו"ר ההסתדרות, שהוביל להסכמים בין הנהלת רשות השידור, האוצר וטכנאי הרשות, אומר ל"גלובס": "אין מצב שלא יהיה בישראל שידור ציבורי, ולא רק מההיבט התעסוקתי אלא גם מההיבט הדמוקרטי"

טכנאי רשות השידור הסכימו לשעון נוכחות. זה אולי ההישג ההיסטורי הגדול ביותר שנקבע בהסדר בין הנהלת הרשות, משרד האוצר והעובדים, כפי שנחתם ביום חמישי האחרון.

מי שניצח על הדיונים והוביל להסכמים הוא יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שחיכה לנקודת הרתיחה בין הצדדים על מנת להיכנס לתמונה ולגבש, אחרי עשרות שנים, הסכמי עבודה חדשים ברשות השידור.

"מה שלדעתי עמד לנגד כולם זה שחייבים שידור ציבורי", אומר היום (א') עיני בראיון בלעדי ל"גלובס". "אין מצב שלא יהיה בישראל שידור ציבורי, ולא רק מההיבט התעסוקתי אלא גם מההיבט הדמוקרטי. המאבקים שהתחדדו בין הצדדים באחרונה יצרו תשתית להתנהל בצורה עניינית. היו הרבה סעיפים לגשר עליהם, אבל כולם עשו מאמצים וגמרו".

כבר לפני למעלה מחודש קבע עיני את ה-18 במארס כתאריך בו ייכנס לתמונה, אם לא יושגו עד אז הבנות ("אולי בגלל שזה חי", אומר עיני). יום הדיונים החל ב-10:00 בבוקר ונמשך עד 22:00, כאשר עיני מחליט מי ייקח חלק בכל חלק מהדיונים ובאיזה היקף, וקוטע לסירוגין את השיחות, בכדי לקיים בדיקות צדדיות.

"ככה זה היה גם בסיבוב הראשון על הסכמי הפרישה, כנראה שנדרש היה הדרג הכי בכיר בכדי לשים סוף לסיפור", אומר עיני. לדבריו, הוא לא רצה להתערב מיד במשבר שהלך והחריף בין הצדדים, "כי נתתי צ'אנס לגורמים לנסות ולפתור את הבעיה. בסופו של דבר זה לא הסתייע".

"ווין-ווין"

ההסכם שנחתם הוא ל-7 שנים, שבהן כל העובדים הטכניים של רשות השידור יעלו בדרגה, לאחר שנים של קיפאון. הוחלט כי מגזרי ההסתדרות יעברו ל-5 ימי עבודה ו-41 שעות שבועיות. העובדים הסכימו לוותר על חוזים אישיים, כאשר אלה יינתנו רק למנהלי חטיבה. עם זאת, תינתן תוספת שכר 5% רטרואקטיבית מינואר 2008, כפי שניתן לכלל עובדי המדינה.

אך ההישג המשמעותי ביותר, כאמור, הוא אותו שעון נוכחות, שהיה במשך שנים מוקד מריבה עיקרי ביחסים בין העובדים ברשות להנהלה והיה דרישת האוצר המהותית. בחלק שכבר נחתם ברפורמה, הגיעו עובדי הרשות להבנות באשר להסכמי הפרישה של 700 מעובדי רשות השידור. על-פי אותן הבנות, כל עובד שיפרוש יקבל כמיליון שקל.

עם זאת, עדיין מוקדם לברך על המוגמר. "נשאר חלק אחד נוסף לפני החתימה על הרפורמה, והוא מבנה הרשות", אומר עיני, "גם זה ניתן לפיתרון. הצלנו את השידור הציבורי, זה רווח של כל הציבור".

בנוסף, אמורה הנהלת רשות השידור להגיע להבנות גם עם העיתונאים באשר לתנאי העבודה החדשים. בדיון שנערך היום בין האוצר לנציגי העיתונאים נפרדו הצדדים ללא הסכמות לאחר שבאוצר סירבו, לטענת העיתונאים, לשיוויוניות מלאה עם הישגי הטכנאים. כמו כן, עד לראשית מאי ינוסחו פרטי הסכמי העבודה במלואם ויבואו לחתימת הצדדים ולאישור האוצר.

לדברי עיני, "ההישג הכי גדול הוא שהגיעו להסכמות, וזה הדבר הכי נכון, וכל הצדדים מרוצים - העובדים, האוצר והנהלת הטלוויזיה. זה מצב של ווין-ווין".

* איזה ציון אתה נותן להנהלת רשות השידור בהתנהלות?

"אם אני שופט לפי הישיבה, אזי מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, התנהג בהגינות ובצורה עניינית".

* מי ויתר יותר?

"אני חושב שזה נגמר באיזונים הנכונים, הם ויתרו וגם אני. ככה צריך להתנהל משא-ומתן. אני יודע שהעובדים מרוצים ושכולם הבינו שזה הפיתרון".

* מה יש לך לומר לעובדים בהם תלו בתקופה האחרונה את כל תחלואי הרשות?

"בסופו של דבר הם קיבלו את ההחלטות הנכונות ששמרו על העובדים. טובת הרשות היתה לנגד עיניהם, ויש להם תנאי עבודה מצוינים לאורך שנים ברשות שידור חזקה".

עיקרי ההסכם

* ההסכם הוא ל-7 שנים, במהלכן כל העובדים יעלו בדרגה.

* ב-10 השנים הבאות לא יהיו פיטורי צמצום מעבר ל-700 איש שסוכמו.

* מעבר ל-5 ימי עבודה ול-41 שעות עבודה שבועיות.

* הנהגת שעון נוכחות.

* חוזים אישיים יינתנו רק למנהלי חטיבה ומעלה.

* תוספת שכר של 5% רטרואקטיבית מינואר 2008.