"שולה עשתה סימן עם האוזן, והיינו יודעות שצריך להאזין לאולמרט"

שתי מזכירות שעבדו בלשכת אולמרט כשר התמ"ת תיארו היום בעדותן איך הפעילה שולה זקן את האזנות הסתר לאולמרט: "העתקנו כמו תוכי והבאנו לשולה את הפתקים" ■ ההגנה: אולמרט ידע על ההאזנות

"שולה זקן הורתה לנו להאזין לשיחותיו של אולמרט. הדבר נעשה או באמצעות סימן מוסכם של נגיעה באוזן, או באמצעות סימן שכתבה במחברת" - כך סיפרה היום (ב') ורד עובדיה, שעבדה כמזכירה בלשכת התמ"ת בתקופתו של אהוד אולמרט כשר במשרד מ-2003 עד 2006.

עובדיה העידה היום (ב') במשפטם של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושל ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, בבית המשפט המחוזי בירושלים. "היינו מאזינות לשיחות כל פעם שזקן היתה מבקשת זאת מאיתנו", סיפרה עובדיה, "ורושמות כמו תוכי את כל מה שנאמר. אני הייתי עושה זאת כפעמיים ביום".

אולמרט מואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במירמה בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות. זקן מואשמת בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים והאזנת סתר.

היום החלו להעיד עובדים בלשכתו של אולמרט בעת כהונתו כשר התמ"ת, כאשר הדיון נסב בעיקר על סוגיית האזנות הסתר שלפי כתב האישום ביצעה זקן לשיחותיו של אולמרט.

"כמו תוכי"

עובדיה העידה: "היינו רושמות את כל ההודעות. כל שיחה שאהוד היה רוצה, היינו שואלות את שולה אם להעביר או לא להעביר ואם להאזין. מי שהאזין זה מי ששולה ביקשה. מרגע ששולה נתנה סימן להאזין, זה היה נוהל בין המזכירות לבין שולה".

בתשובה לשאלתו של התובע, פרקליט מחוז ירושלים אלי אברבנאל, סיפרה עובדיה: "אני לא יודעת מי היו האנשים שהאזנו להם, אני העתקתי כמו תוכי והבאתי לשולה זקן את הפתקים. הרגשתי קצת לא בסדר עם העניין, אבל חששתי מפיטורים, כי עבדתי במשרת אמון. לא אהבתי את זה, אני לא בן אדם של להאזין, אבל לא היתה לי ברירה - קיבלתי הוראה". לדבריה, כנראה שאולמרט עצמו לא היה מודע להאזנות.

כשנשאלה עובדיה על-ידי סניגורה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, האם ההאזנות לאולמרט היו גלויות לכל באי הלשכה, גם לבכירים - השיבה בחיוב. היא ציינה כי היה לפחות מקרה אחד שבו אולמרט צעק עליה ועל חברותיה המזכירות, שדיבוריהן מפריעים לו בזמן השיחות.

המזכירה קרן כהן, שעבדה גם היא בלשכתו של אולמרט במשרד התמ"ת, העידה אף היא כי המזכירות היו מבצעות האזנות לשיחותיו של אולמרט לפי בקשת זקן. לדבריה, היא עצמה האזינה לשיחות 3-4 פעמים, אך עובדיה ביצעה את רוב ההאזנות.

"כשזקן היתה מצביעה על האוזן, זה היה סימן מוסכם שצריך להאזין לאולמרט", סיפרה. "אני לא יודעת אם אולמרט עצמו ידע שמאזינים לו. בלשכה בנות ידעו שמאזינות לשיחות, אבל לגבי אולמרט אני לא יודעת".

כהן ציינה כי שמו של מוריס טלנסקי הוזכר מדי פעם בלשכת אולמרט וזכה לכינוי "מיסטר T".

"אולמרט ידע"

בהתייחסו לעדות המזכירות הבהיר עו"ד פטמן כי אולמרט ידע על ההאזנות. "התובע לא הזכיר ולו במילה שההקלטות נעשו כשגרת עבודה, שהיתה ידועה לכולם בלשכת אולמרט, והדברים עלו רק בחקירה הנגדית", ציין.

לדבריו, "התביעה לעולם לא תוכיח כי השיחות לא היו בידיעת אולמרט, מהסיבה הפשוטה שאולמרט ידע עליהן. אולמרט עצמו הוטעה על-ידי חוקרי המשטרה, ולא ניתנה לו הזדמנות אמיתית לומר גירסת אמת ולהשיב על השאלה אם ידע על ההקלטות".

פטמן הבהיר כי "אם יהיה צורך בכך, נזמן את אולמרט להעיד על כך. עובדיה אמרה שלא היה לא מושג אם אולמרט ידע או לא ידע על ההאזנות. אנחנו טוענים כי הוא ידע, וכי עוד אנשים רבים השתמשו באותו כלי עבודה".

עוד ציין עו"ד פטמן ביחס לעדות המזכירות: "שמעתם את התחלת האמת ולא את מה שרוצים כל הזמן שתחשבו. מזכירות שחשדו שהן מבצעות עבירה לא נחקרו במשטרה באזהרה, אלא כאמצעי לחץ על שולה זקן".