אפריקה במו"מ למכירת החזקות בשווי 300-400 מיליון שקל בכביש 6

במגעים עם שתי קרנות תשתיות בינלאומיות למכירת החזקותיה בחברת דרך ארץ ■ בתחילת החודש הבהירה אפריקה ישראל כי למרות הסדר החוב תיאלץ להמשיך במסע מימושים אגרסיבי בשנים הקרובות

יום לאחר שביהמ"ש העניק אישור סופי להסדר החוב של אפריקה ישראל , נודע ל"גלובס" כי החברה מנהלת מו"מ מול שתי קרנות תשתיות בינלאומיות למכירת החזקותיה בחברת דרך ארץ, זכיינית כביש 6. שווי מניותיה של אפריקה בחברה נאמד ב-300-400 מילין שקל.

בעלי המניות בדרך ארץ הם אפריקה ישראל (37.5%); שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון (37.5%); ו-Canadian Highways - 25%. דרך ארץ, בניהולו של אודי סביון, זכתה בשנת 1998 במכרז מסוג BOT להקמת הכביש, תחזוקתו ותפעולו למשל 30 שנה. מספר כלי הרכב הנוסעים בכביש נאמד כיום בלמעלה מ-150 אלף ליום, כרבע מנפח התנועה היומי בכביש החוף. שיעורי גביית האגרה מגיעים לכ-97%.

על שוויי מניות אפריקה ישראל בדרך ארץ ניתן ללמוד משווי האופציה שיש למדינה בחברה זו. במסגרת המכרז להקמת הכביש העניקה דרך ארץ למדינה אופציה ל-49% מהזכויות. בכוונת המדינה לממש את האופציה בחודשים הקרובים, מתוך הבנה שהפרויקט הגיע לבשלות. עלות המימוש עומדת נכון להיום על כ-200 מיליון שקל, ושווי האופציה נאמד בלפחות 500 מיליון, על-פי הערכת שווי שטרם פורסמה, שהכינה חברת BDO. יצוין כי מניותיה של אפריקה ישראל עדיפות על פני הזכויות של המדינה בגלל היותן חלק מגרעין השליטה בחברה.

מסע המימושים נמשך

בשנה החולפת מימשה אפריקה נכסים בהיקף של מיליארדי שקלים. בין היתר מכרה החברה את קניון רמת אביב, מגדל היובל, גוטקס, קניון סביונים, מגדל אפריקה ישראל, רשת אנגלו-סכסון, ואפריקה ישראל בית השקעות.

תוצאות דרך ארץ מתפרסמות במסגרת הדו"חות של חברת שיכון ובינוי שעדיין לא פרסמה את תוצאותיה לסיכום 2009. הכנסות התפעול של דרך ארץ בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכמו ב-266 מיליון שקל, צמיחה של 17%, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד כבד של 177 מיליון שקל, לעומת רווח של 160 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בתחילת החודש הבהירה אפריקה ישראל שלמרות הסדר החוב תיאלץ להמשיך במסע מימושים אגרסיבי בשנים הקרובות. דו"ח המקורות והשימושים שהציגה אפריקה מציג יתרה של 203 מיליון שקל בסוף 2010, יתרה של 195 מיליון שקל ב-2011, ויתרה של 223 מיליון שקל עד לסוף המחצית הראשונה של 2012.