מנורה מבטחים מובילה בתשואות ל-12 החודשים האחרונים

שני החודשים הראשונים של 2010 ממשיכים להאיר פנים לשוק ההון ולאפיקי החיסכון ■ התשואה הממוצעת של ביטוחי המנהלים בפברואר עמדה על 1.65%

בימים אלו מציגות חברות הביטוח את הדו"חות הכספיים שלהן ל-2009, וככלל ניתן לומר שהן הציגו (ויציגו, בימים הקרובים) רווחי עתק שנובעים במידה רבה מהרווחים שהשיגו בשוק ההון. ואכן, שנת 2009 הייתה מהשנים הטובות ביותר של שוק ההון המקומי, והתוצאה הזו משתקפת היטב גם בדירוגי התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים, ובנחת שהן הסבו בשנה שחלפה למבוטחים בהן.

היום, מסתכלים בענף הביטוח קדימה בחוסר ודאות, ומזכירים כי על פי כל ההערכות קשה להאמין ש-2010 תשחזר את תוצאות ההשקעה המצוינות שנרשמו בפוליסות המשתתפות, וביתר אפיקי החיסכון. ואולם, למרות הסקפטיות ואי הוודאות, נראה כי גם הרבעון הראשון של 2010 ממשיך באותו קו חיובי מאוד של 2009: בחודשים ינואר-פברואר השנה רשמו חברות הביטוח תשואה ממוצעת של 1.8%, ובפברואר לבדו הגיעה התשואה הממוצעת לכ-1.65%.

בכל הנוגע לדירוגי החברות, גם בסוף פברואר מובילה מנורה את דירוג התשואות בקרן י' (הפוליסות המשתתפות ברווחים) ל-12 החודשים האחרונים. החברה, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, רשמה מאז מארס אשתקד תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של 34.3%.

במרחק קל אחריה ניצבת כלל, השחקנית השנייה בגודלה בשוק ביטוחי המנהלים, המנהלת בקרן י' נכסים בהיקף כולל של כ-21.5 מיליארד שקל. ב-12 החודשים החולפים רשמה כלל תשואה מצטברת של כ-33.1%. ההשקעות של כלל מנוהלות בכנ"ף, בראשה עומד רועי יקיר, כאשר את כספי העמיתים מנהל ניר מורוז.

במקום השלישי בדירוג התשואות ניצבת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. הראל רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 29.7%. מנגד, בתחתית הדירוג, ניצבת אליהו, שרשמה בתקופה האמורה תשואה של 24.9%.

בראש דירוג התשואות לשלוש השנים האחרונות ניצבת חברת איילון, שהשקעותיה בתחום מנוהלות על ידי תמיר חרמץ, עם תשואה של 20.95%. מקרב קבוצות הביטוח הגדולות בטווח הזמן הזה מובילה כלל, עם תשואה מצטברת של 19.9%.

את דירוג התשואות בקרן י' לחמש השנים האחרונות מובילה מגדל עם תשואה של 49.8% כשאחריה ניצבת מנורה עם תשואה של 49.5%. בכבוד המפוקפק של המיקום הנמוך ביותר בדירוגים לשלוש ולחמש השנים האחרונות אוחזת הפניקס.

עיקר כספי החיסכון שמנהלות חברות הביטוח נמצא בקרן י', ואולם, החל משנת 2004, מוכרות החברות פוליסות חדשות של מסלולי השקעה, ומבוטחים חדשים אינם יכולים להצטרף עוד לקרן. במסלולי ברירת המחדל של הפוליסות מ-2004 ואילך, מציגה כלל את התשואה הגבוהה ביותר, כאשר אחריה ניצבות מנורה והראל. במרחק אדיר מיתר החברות הפעילות בתחום ניצבת ישיר איי.די.איי (המוכרת כביטוח ישיר) עם תשואה של 9.2% בלבד, ב-12 החודשים האחרונים.

22
 22