מצנח הזהב הסודי של קרופסקי

כך סידרו למנכ"ל ישרכארט לשעבר תנאי פרישה חלומיים, ארוזים בלבוש "דמי ייעוץ" מומחים

האם קשה לדב קוטלר בתפקיד מנכ"ל ישראכרט, והוא זקוק לעזרה? מסתבר שכן. בדירקטוריון ישראכרט החליטו לסייע לו ולהביא לו יועץ. חיפשו בכל מקום, עד שמצאו את חיים קרופסקי, וכדי שלא יברח מיהרו להחתים אותו על חוזה ייעוץ ל-3 שנים, בשכר צנוע בסך 36 אלף שקל בחודש.

כדי לוודא שקרופסקי לא ייתן את עצותיו המצוינות גם למתחרים הוסכם עימו שיקבל גם 75 אלף שקל מדי חודש בגין אי תחרות, וגם מענק חד פעמי בסך 1.5 מיליון שקל. ההסכם, אגב, לא ניתן לביטול, ובסך הכל, תודות לו, יקבל קרופסקי מישראכרט 5.5 מיליון שקל. קרופסקי, למי שאינו זוכר, היה מנכ"ל ישראכרט מ-1994 ועד פברואר 2009, ולאחר מכן כיהן 9 חודשים כסגן יו"ר, תפקיד חדש שהומצא לכבודו.

האם קוטלר באמת זקוק ב-3 השנים הקרובות לייעוץ צמוד מקודמו? כנראה שלא. אז אולי ישראכרט כה מוטרדת מהתחרות שהוא עשוי להציב לה כיועץ או כמתחרה, עד שהיא מוכנה לשלם לו 4.2 מיליון שקל רק כדי שלא יתחרה בה?

בינתיים, בזמן שאתם חושבים על האפשרות הזאת, הנה עוד נתונים: בשלוש השנים הקרובות יקבל קרופסקי 111 אלף שקל בחודש מישראכרט. שכרו בשנת 2008, השנה האחרונה בה כיהן כמנכ"ל, היה 113 אלף שקל בחודש. שכרו של קוטלר, המנכ"ל הנוכחי, הוא 93 אלף שקל בחודש. כך שבעצם היועץ מקבל יותר מהמנכ"ל שהוא מייעץ לו, וכמעט את אותו הסכום שהוא קיבל כשהיה מנכ"ל בעצמו.

איך אושר ההסכם? שאלנו את הבעלים, בנק הפועלים, ומתברר שהתקיים על כך דיון מסודר בדירקטוריון הבנק. הדירקטוריון אפילו ביקש נייר המשווה את תגמול המנהלים במשק, ומה שראה השביע את רצונו. הכל תקין ולפי כל הכללים.

אז מה בעצם קרה פה? התשובה פשוטה מאוד: קרופסקי קיבל מצנח זהב. לא קוראים לזה ככה, אבל זה בדיוק העניין. במקום לתת לו מענק חד פעמי של 5.5 מיליון שקל ולספוג ביקורת, בישראכרט מתחכמים. פורסים את המענק ל-36 חודשים וקוראים לו בשמות אחרים כמו אי תחרות ודמי ייעוץ. ככה נהנים מכל העולמות. לא מנקרים עיניים, קרופסקי לא מופיע בטבלאות השכר, אבל את הכסף הוא מקבל.

"הוא היה 15 שנים מנכ"ל", אמרו לנו בישראכרט כשניסינו להבין מה עומד מאחורי פרץ הנדיבות הזה, "לא מגיע לו משהו עם לכתו?". אבל זה טיעון בעייתי. קרופסקי הרי לא עבד בחינם: בשנת 2009, השנה בה כיהן רק כסגן יו"ר, הוא זכה לשכר של מיליון שקל ועוד מענק של 1.7 מיליון שקל, ומאז 2006, הסתכמה עלות שכרו המצטברת בכ-16 מיליון שקל.

אז אם אתם בישראכרט רוצים לתת מתנה למנכ"ל פורש - תנו. אבל אל תתחבאו מאחורי תירוצים וסעיפים מגוחכים כמו "דמי ייעוץ" והסכמי אי תחרות. פשוט תקראו לילד בשמו.