שטראוס: מכירות הרבעון הרביעי עלו ב-9.7% ל-1.71 מיליארד שקל

הרווח המיוחס לבעלי המניות נפל ב-2009 ב-49.5% ל-233 מיליון שקל ■ תזרימי המזומנים מפעילות שוטפת זינקו פי 3.46 לכ-793 מיליון שקל ■ עלות שכר היו"ר עופרה שטראוס: 4 מיליון שקל ■ לטבלת שכר המנהלים 2009

חברת שטראוס פרסמה הבוקר (ד') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2009 ולשנה כולה. מכירות שטראוס ברבעון הרביעי עלו ב-9.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2008 והסתכמו ב-1.715 מיליארד שקל. בשנה כולה חלה עלייה של 2% ומכירות החברה הסתכמו ב-6.373 מיליארד שקל.

בשורת הרווח התפעולי (לפני הכנסות והוצאות אחרות) חלה בשנת 2009 עלייה של 16.3% ל-559 מיליון שקל, כאשר ברבעון הרביעי נרשמה עלייה של 34%, והרווח התפעולי הסתכם ב-134 מיליון שקל.

בשורה התחתונה דיווחה יצרנית המזון הישראלית על ירידה של כ-49.5% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה בשנת 2009 כולה, כאשר הרווח הסתכם ב-233 מיליון שקל. ברבעון הרביעי חלה ירידה של 18.9% לעומת רווחי הרבעון המקביל ב-2008, והרווח הנקי הסתכם ב-59 מיליון שקל. עיקר הקיטון ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בחברה בשנת 2009 נובע מרווח ההון בגין ההנפקה ל-TPG, הכלול בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הנקי פרופורמה לבעלי המניות הסתכם בכ-70 מיליון שקל, לעומת 56 מיליון שקל אשתקד - גידול של כ-27.3%.

תזרימי המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת בשנת 2009 זינקו פי 3.46 והסתכמו בכ-793 מיליון שקל, לעומת תזרימי המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת של כ- 229 מיליון שקל אשתקד. העלייה בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2009 נבעה בעיקרה מקיטון ביתרות הלקוחות, לעומת גידול משמעותי בלקוחות בתקופה המקבילה אשתקד, בשל עיכובי גבייה עקב עליית מערכת מכירות והפצה חדשה בשטראוס ישראל, וכן מקיטון משמעותי ביתרות המלאי בתקופת הדוח לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במסיבת העתונאים שערכה קבוצת שטראוס לאחר פרסום הדו"חות אמרה יו"ר קבוצת שטראוס, עפרה שטראוס, כי החברה תשקיע 70-90 מיליון דולר בהקמת מפעל סברה בוירג'יניה. לדבריה, המפעל יאפשר לסברה הרחבה משמעותית של הפעילות.

"היום אנחנו מייצרים בעיקר חומוס וטחינה, והמפעל יאפשר ייצור של כל מיני מוצרי דיפים שנמצאים בעולם", אמרה שטראוס. לדבריה, הקמת המפעל היא אחד משני המהלכים הגדולים שביצעה הקבוצה בשנה החולפת. המהלך השני הוא העמקת כניסתה לעולם המים עם רכישת תמי 4.

בהתייחס לדו"חות אמרה שטראוס: "התשתיות שבנינו בשנים האחרונות איפשרו לנו לצלוח גם שנה אתגרית כזאת, תוך עמידה ביעדים שלנו בכל התחומים. קבוצת שטראוס ביצעה את הפעולות הנדרשות כדי להתאים את החברה לתנאי הסביבה המשתנים, תוך שאנו ממשיכים לפעול בנחישות על בסיס האסטרטגיה שאפיינה אותנו בשנים האחרונות - של הרחבת הפעילות הבינלאומית וחיזוק בסיס הבית בישראל, לצד המשך השקעה במותגים, בחדשנות, בפיתוח תשתיות, בחיזוק השותפויות האסטרטגיות ובשימור וטיפוח האנשים".

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, אמר היום: "קבוצת שטראוס מציגה רבעון רביעי חזק עם צמיחה של 10% במכירות, 40% ברווח התפעולי ו-27% ברווח הנקי. בשנת 2009 הצליחה קבוצת שטראוס לעמוד ביעדים שהציבה בתחילת השנה וצמחה במכירות למרות תנאי הסביבה המאתגרים, תוך שיפור ברווח והרווחיות הגולמית וברווח וברווחיות התפעולית. יחד עם זאת מציגה החברה שיא בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, המעיד על חוסנה הפיננסי".

קבוצת שטראוס מייצרת ומוכרת מוצרי מזון ומשקאות. החברה פועלת בישראל, במרכז ובמזרח אירופה, בברזיל ובארה"ב. שטראוס ישראל כוללת מוצרי בריאות ואיכות חיים - כגון יוגורטים, מוצרי פסטה טריים, שמן זית וסלטים מצוננים; וכן ומוצרי תענוג והנאה - כגון שוקולד, סוכריות וחטיפים מלוחים.

בנוסף פועלת שטראוס בתחום פעילות הקפה. לקבוצה פעילות גם בתחום הסלטים המצוננים הים-תיכוניים בארה"ב (באמצעות חברת סברה) וכן פעילות של מקס ברנר, באמצעותה מייצרת ומוכרת שטראוס מוצרי שוקולד ומפעילה רשת חנויות.

עלות שכרה של יו"ר הדירקטוריון עפרה שטראוס הסתכמה בשנת 2009 ב-4 מיליון שקל, מתוך זה 2.7 מיליון שקל כמשכורת ו-1.3 מיליון שקל כבונוס. שכרו של נשיא ומנכ"ל החברה גדי לסין הסתכם ב-7.8 מיליון שקל, מתוך זה 4 מיליון שקל בתשלום מבוסס מניות ועוד 2.6 מיליון שקל בשכר ובונוס בהיקף של 1.1 מיליון שקל. המנכ"ל הפורש ארז ויגודמן, שעבר לנהל את מכתשים אגן, קיבל שכר בעלות של 4.3 מיליון שקל.