פיץ' חתכה את דירוג האשראי של פורטוגל ל"-AA"; האירו נופל

תחזית הדירוג - שלילית ■ "ההיקף המשמעותי של החוב התקציבי והחולשה בנתונים המאקרו כלכליים ובמבנה הכלכלי במדינה הובילו להפחתת דירוג האשראי הפורטוגלי" ■ הירידות באירו מחריפות

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית, פיץ' הורידה את דירוג האשראי של פורטוגל ל"-AA" מ"AA". תחזית הדירוג על ה-IDR (Issuer Default Raiting) ארוך הטווח הינה שלילית.

הורדת הדירוג משקפת את ביצועי החסר המשמעותיים של התקציב הפורטוגלי בשנת 2009. "ההיקף המשמעותי של החוב התקציבי והחולשה בנתונים המאקרו כלכליים ובמבנה הכלכלי במדינה הובילו להפחתת דירוג האשראי הפורטוגלי",אמר דאגלס רנוויק, דירקטור בפיץ' והוסיף "למרות שפורטוגל לא הושפעה מהמשבר הגלובלי במידה שונה מהפגיעה שחלה במדינות אחרות, הצפי להתאוששות כלכלית שלה ממנו חלש יותר משל המדינות האחרות באיחוד האירופי, כך שחולשתה של פורטוגל תפעיל לחץ פיננסי על 15 המדינות הנוספות באיחוד בטווח הזמן הבינוני".

בסוכנות הדירוג הסבירו כי שיעור החוב הממשלתי מסך התמ"ג ב-2009 היה גבוה בהרבה מהצפיות שפרסמה הסוכנות בספטמבר ל-6.5% והסתכם בפועל ב-9.3%, כדי להגיע לדרישות האיחוד האירופי העומדות על יחס חוב תוצר של 3% ב-2013 יהיה על הממשלה לנקוט בפעולות משמעותיות לשם הקטנת החוב.

הירידות בשערו של האירו כנגד הדולר מחריפות לאחר פרסום הורדת הדירוג כאשר הצמד מאבד כ-1.05% ונסחר ברמה של 1.3358 דולר לאירו - רמתו הנמוכה ביותר מזה כ-10 חודשים. כמו כן השפיעה ההודעה לרעה על שוק המניות האירופי, אשר עבר לירידות לאחר פתיחה חיובית.

עלות חוזי ביטוח החוב של ממשלת פורטוגל כנגד חדלות פירעון (CDS) עולה לאחר הורדת דירוג האשראי. המרווחים על חוזי ההחלף ל-5 שנים עולים ל-139 נקודות בסיס לעומת 134 נקודות בסיס אתמול. משמעות הדבר היא כי כעת עולה 139 אלף דולר לבטח 10 מיליון דולר של אג"ח ממשלתית ל-5 שנים. נציין כי בשבוע האחרון התרחב המרווח בצורה ניכרת לאחר שב-17 במארס עמד על 115 נקודות בסיס.

בשיחה עם "גלובס" אומר דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות, כי "האירו נחלש היום למרות שזה היה צפוי כי העדיפו כנראה לטמון את הראש בחול. יש השפעה פסיכולוגית שמגיעה לאחר ההודעה עצמה לעומת הציפיות. אולי קיוו שהמשבר יחלוף או יתמסס בצורה כלשהי".

"הורדת הדירוג של סוכנות הדירוג פיץ' לפורטוגל לרמה של AA- עם אופק שלילי, הייתה צפויה מזה זמן מה, לאור משבר החוב ומחירי ה- CDS של כלכלות מדינות אירופה בכלל ומדינות חבורת ה- PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד) בפרט. בהתאם למחירי ה-( CDS -Credit Default Swap), אנו מעריכים שהורדות דירוג דומות, צפויות בעתיד גם לספרד ואיטליה, כאשר גם אוסטריה עשויה להצטרף לקבוצת סיכון זו בשל רמת אשראים גבוהה שהיא העניקה למדינות באירופה".

"יחס החוב הציבורי לתוצר בפורטוגל, עמד בסוף שנת 2009 על 75% בלבד, אולם גם הכלכלה הפורטוגלית כמו זו היוונית, סובלת מרמת פריון נמוכה עקב התבססות חלק ניכר בה על חקלאות ודגה. בדוח האחרון של World Economic Forum משנת 2009, על מידת התחרותיות של הכלכלה, התדרדרה כלכלת פורטוגל מהמקום ה- 22 למקום ה- 43. בנוסף, סובלת המדינה מתלות בכלכלת ספרד, שבעצמה סובלת ממשבר חמור בשוקי הנדל"ן והתעסוקה. בעיות אלו מקשות על הממשלה במדינה, לפעול לצמצום הגירעון על ידי קיצוצים או הטלת מיסים, דבר שכאמור פוגע באמון המשקיעים ביכולת ההחזר של החוב הממשלתי".

"אנו מעריכים שההשפעה של מגמה זו על כלכלת ישראל תתמקד ב- 2 תחומים עיקריים. 1. ייצוא לאירופה - הצפוי להיפגע עקב הקיצוצים וצמצום הביקושים במדינות אגן התיכון. בנוסף, החלשות האירו מול השקל, תוביל לשחיקה ברווחיות היצואנים לאירופה ועלולה להביא לצמצום פעילות בתחומים אלו. 2. אינפלציה - היחלשותו המתמשכת של האירו מול השקל, צפויה לגרום לירידה באינפלציה המקומית, עקב הוזלת הייבוא מאירופה".