לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל: פישר שוב בדילמה - העלאת ריבית תחזק את השקל

ההערכות‎‎ בשוק ההון אינן אחידות - רוב האנליסטים סברו כי הנגיד יותיר אותה ללא שינוי, אך כעת רובם סבורים כי ההסתברות שפישר יעלה את הריבית שווה להסתברות שהוא ישאיר אותה על כנה ■ גורמים בשוק ההון סבורים כי על פישר להתחשב בקצב ההתאוששות האיטי בעולם

מחר (א') צפוי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להחליט על גובה הריבית במשק, ובשוק ההון ההערכות אינן אחידות. בתחילת השבוע, רוב האנליסטים סברו כי הנגיד יותיר את הריבית ללא שינוי, אך כעת המצב השתנה: רוב האנליסטים סבורים כי ההסתברות שפישר יעלה את הריבית שווה להסתברות שהוא ישאיר אותה על כנה.

בימים האחרונים גברו בשוק ההערכות שהריבית תעלה כיוון שהציפיות לאינפלציה שוב מתקרבות לגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%). עוד טוענים בשוק כי בשלושת החודשים הקרובים האינפלציה המצטברת תגיע ל-1%, וזאת לעומת האינפלציה המצטברת ברבעון הראשון של 2010 - אז היא עמדה על כ-1%-.

‏‎‎להתחשב בקצב הצמיחה

‏‎‎הריבית במשק עומדת על 1.25% זה כבר שלושה חודשים. בחודשיים האחרונים המדדים הפתיעו לטובה וירדו בשיעור נאה, וכך ירד גם שיעור האינפלציה השנתי. מצב דברים זה נבע בעיקר מהירידה המתמשכת בסעיף הדיור, הסעיף המשמעותי ביותר במדד. עם זאת, כעת המצב השתנה והצניחה במדדים דווקא חיזקה את הערכות שלפיהן האינפלציה תתחזק בעתיד.

אם פישר יחליט להעלות את הריבית, מדובר בהחלטה לא פשוטה, שכן עדיין קיימים סימנים ברורים לכך שהמשבר טרם נגמר. תהליך ההתאוששות בארץ ובעולם שברירי, ולפיכך יש עדיין להביא בחשבון שיקולי צמיחה במסגרת המדיניות המוניטרית.

בשבוע שעבר התקבלו מהלמ"ס שני איתותים שליליים ביחס למידת ההתאוששות בארץ: ראשית, שיעור האבטלה במשקל עודכן כלפי מעלה (מ-7.4% ל-7.6%), והדבר מעיד על כך שההתאוששות בשוק העבודה מתונה יותר. כמו כן, נרשמה בפעם השלישית ברציפות ירידה ביצוא, לרבות יצוא היי-טק, הקטר של המשק.

שיקול נוסף עומד בפני פישר בבואו להחליט על גורל הריבית: הבנקים המרכזיים בעולם, לרבות האירופי והאמריקני, טרם החלו בתהליך העלאת הריבית במשקים שלהם. העלאת ריבית בארץ תתמוך בהתחזקות השקל, וגם כך נאלץ פישר להתערב בשוק המט''ח עקב התיסוף בשקל לעומת הדולר והאירו. בשבועיים האחרונים נאלץ פישר לרכוש שוב דולרים כדי למנוע משער החליפין לחצות את הרף הפסיכולוגי של 3.7 שקלים לדולר. לפיכך, רוב האנליסטים סבורים כי על פישר להמתין עוד ולהרוויח לפחות חודש נוסף עד להעלאת הריבית.