ד"ר רו"ח גד פניני: "זה פשע לתת למנהל מיליון שקל בחודש"

"נקרע לי הלב כשאני רואה אנשים שמקבלים שכר של 700 אלף שקל או מיליון שקל בחודש, כשיש כאלה שב-30 שנות עבודה לא יגיעו להכנסה הזו" ■ "האנשים האלה, שרצים אחרי הכסף, מחלישים אותנו ערכית וחברתית"

"המדינה פושטת רגל מבחינה ערכית. נקרע לי הלב כשאני רואה אנשים שמקבלים שכר של 700 אלף שקל או מיליון שקל בחודש, כשיש כאלה שב-30 שנות עבודה לא יגיעו להכנסה הזו" - כך אומר בראיון ל"גלובס" ד"ר רו"ח גד פניני רואה חשבון, שותף מנהל במשרד רוה"ח פניני את פניני.

לדבריו, "בסיס הדמוקרטיה הוא מעגל קטן של עשירים, מעגל קטן של עניים ומעגל גדול של מעמד ביניים. מדינה שהולכת לקיצון, אל מעגל גדול של עשירים מופלגים, מעגל גדול של עניים מרודים ומעגל קטן של מעמד ביניים - עלולה לאבד את הדמוקרטיה.

"זה פשע לתת לבן אדם מיליון שקל בחודש. כל חודש הוא מקבל דירה. כמה שנים ההורים שלנו עבדו בשביל לקנות דירה? כמה שנים אנשים עובדים היום בשביל להגיע לזה? והמנהלים מקבלים את זה כל חודש. זה לא תקין, ולא משנה מה הסיבות לזה. האנשים האלה, שרצים אחרי הכסף, מחלישים אותנו ערכית וחברתית ויוצרים לנו מעמדות".

"ה-IFRS הוא עורב צרוד וצולע"

"אני גאה בכך שהייתי הראשון לראות ולצפות את הבעיה של ה-IFRS", אומר פניני. "הוא הוכנס לארץ בחטא, בלי שום הכנה, בלי שום חינוך, בלי הכשרת רואי חשבון, בלי שום דבר, וככה זה נראה היום.

"ה-IFRS הוא כמו עורב צרוד וצולע: הוא היה ציפור רגילה, אבל כשהוא ראה את הליכתו הזקופה של הנחליאלי ושמע את שירתו הצלולה של הזמיר, הוא ניסה לחקות אותם - וכך איבד את מה שהיה לו ולא הגיע למה שהם. הוא נשאר באמצע, גם צרוד וגם צולע".

לדברי פניני, "אמרו שברגע שיהיו כללי IFRS כל המשקיעים בעולם יבינו את הדו"חות, אבל בפועל המצב היום הוא שלא רק שהמשקיעים לא מתעניינים בדו"חות - אלא גם דירקטורים לא מבינים אותם, והרבה פעמים מנהלי כספים לא מבינים אותם. הדו"חות הם בני מאות עמודים, ולא מוצאים שם את הידיים ואת הרגליים".

"אי-אפשר ליישם מהפך תפישתי בלי הכנה מוקדמת", אומר פניני. "זה מה שעשו כאן, ועכשיו סובלים את התוצאות. יותר מ-90% מרואי החשבון לא יודעים מה זה IFRS בכלל, כי הם לא עוסקים בזה. רק רואי החשבון של החברות הציבוריות עוסקים בכללים הללו, ואת רוב החברות הציבוריות מחזיקים 4 משרדי ראיית החשבון הגדולים. אבל גם במשרדים הגדולים מרבית רואי החשבון לא יודעים מה זה IFRS. אחוז אפסי בלבד מרואי החשבון בארץ מכירים את הכללים הללו. זה שולט בכיפה".

"מעבר לכך", הוא אומר, "יש היום מצב שסטודנטים שגמרו באחרונה ללמוד או קיבלו את הרישיון בכלל לא למדו IFRS. הם יוצאים לשוק עם רישיון חדש, כשההשכלה שלהם לא רלוונטית למקצוע. לדעתי, אפשר היה למזער את המחיר על-ידי כניסה מתונה יותר לתהליך IFRS. היה צריך לעשות את זה בצורה של חניכה והוראה באוניברסיטאות לפני שדוחפים את זה בכוח לשוק".

* הראיון המלא עם ד"ר רו"ח גד פניני - ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת.