כלכלני לאומי מעלים את תחזית הצמיחה ל-3.8% ב-2010

במקביל מפחיתים את התחזית ל-2011 ב-0.1% ■ נתוני המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל ונתוני הלמ"ס לצמיחה ב-2009 והפדיון ברשתות הקמעונאיות משקפים אופטימיות בקרב משקי הבית

כלכלני בנק לאומי החליטו להעלות את תחזית הצמיחה למשק הישראלי מ-3.5% ל-3.8% בשנת 2010. זאת, לאחר שהמדד המשולב למצב המשק שמפרסם בנק ישראל עלה בחודש פברואר ב-0.2% ונתוני החודשים הקודמים עודכנו בדיעבד כלפי מעלה. במקביל מפחיתים בלאומי את התחזית ל-2011 ב-0.1%.

עיקר העדכונים לאחור (0.6% במצטבר) התרחשו בחודשים נובמבר-דצמבר ולכן הם בעיקר עוקבים אחרי הצמיחה המהירה בתוצר שנמדדה ברבע הרביעי של השנה שחלפה. עדכונים אלו אינם משנים את התמונה לפיה בחודשיים הראשונים של השנה, חלה האטה בקצב צמיחת המשק ביחס לרביע האחרון של שנת 2009 בו צמח המשק בכ-4.9%, במונחים שנתיים.

בלאומי מציינים כי הירידה ברכיב יצוא הסחורות בחודש פברואר לצד העלייה ברכיבי היבוא של מוצרי צריכה ותשומות לייצור היו התורמים העיקריים להאטה בשיעור ההתרחבות החודשי במדד המשולב. לעומת זאת, הביקושים המקומיים ובפרט העלייה החדה בפדיון ענפי המסחר והשירותים פעלו להרחבתו.

הפדיון בענפי המסחר והשירותים בחודש ינואר 2010 חזר לרמת השיא בה שהה בראשית שנת 2008. יש בכך ביטוי להתרחבות הצריכה הפרטית, המשקפת אופטימיות בקרב משקי הבית. זאת, בין השאר, על רקע הריבית הריאלית השלילית והציפייה כי תעלה במתינות, הירידה בשיעור האבטלה והעלייה ב"עושר הפיננסי" של הציבור, כתוצאה מעליית מחירי הנכסים הפיננסיים הנסחרים בבורסה.

מעבר לכך, "המשך מגמת העלייה בפדיון רשתות השיווק בחודש פברואר, מחזקת את הערכתנו בדבר התרחבות מהירה של הביקוש לצריכה פרטית ברביע הראשון של 2010, תוך תרומה משמעותית לצמיחה ברביע זה".