אפוסנס בוחנת הנפקה בת"א לפי שווי של מעל 100 מיליון דולר

ביצעה לפני כשנה וחצי גיוס לפי שווי של 100 מיליון דולר ■ אפוסנס פיתחה שיטה להדמיה ברורה של גידולים במוח, כדי לבחון במהירות את יעילותם של טיפולי כימותרפיה או הקרנה

חברת אפוסנס בוחנת הנפקה בבורסה בתל אביב, כך נודע ל"גלובס". החברה ביצעה את הגיוס האחרון שלה בסוף 2008, לפי שווי של 100 מיליון דולר, ובהנפקתה תצפה ככל הנראה לשווי גבוה משמעותית. בעבר בחנה החברה הנפקה בוול-סטריט, וככל הידוע היא ממשיכה לבחון גם את האפשרות הזו.

המוצר העיקרי של אפוסנס הוא מוצר דיאגנוסטי (אבחוני), אך מבחינת תהליך הפיתוח, עלותו ולוחות הזמנים, היא דומה יותר לחברת תרופות, וכך גם מבחינת ציפיות המשקיעים בה.

הטכנולוגיה של החברה היא מולקולה אשר יודעת להיצמד לתאים שנמצאים בתהליך של "מוות מסודר" (אפופטוזיס). אף שמוות מסודר הוא חלק ממחזור החיים הטבעי בגוף, הוא גם מאפיין מחלות שונות כמו סרטן, מחלות ניווניות, שבץ ועוד.

היישום הראשון של המוצר הוא לתחום סרטן המוח, כדי לשפר את פרוטוקול ההקרנות או הכימותרפיה. כיום, הטיפול מבוסס על ניסוי וטעייה. כך, אותו הטיפול בשני גידולים שנראים זהים אצל שני חולים שונים, יכול להניב תוצאות שונות לחלוטין.

באמצעות ניסוי וטעייה ניתן לבחון האם הגידול הצטמק רק מספר שבועות אחרי שהטיפול החל. כאשר משלבים בהדמיה את המולקולה של אפוסנס, ניתן לראות את הגידול בבירור, ולקבל תשובה לגבי יעילות הטיפול תוך מספר ימים. כך ניתן להחליף טיפול במהירות אם צריך, ולדברי החברה להאריך משמעותית את חיי המטופלים ולשפר את איכותם.

טבע שותפה באחד הפיתוחים

אפוסנס ממתינה לתוצאות שלב II של הניסוי הקליני שלה במוצר, שאמורות להתקבל במהלך 2010. אם תוצאות אלה יהיו טובות, וכך גם תוצאות ניסוי שלב III, עשויה החברה להגיש את המוצר לאישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) משנת 2012.

במקביל, נמצאת החברה בשלבים מוקדמים מאוד של פיתוח תרופה המבוססת על יכולתה לתייג תאים העוברים אפופטוזיס. חברת טבע היא שותפה באחת מתוכניות הפיתוח הללו.

בסוף 2009 חתמה אפוסנס על הסכם פיתוח ושיווק משותף עם IBA, חברה לשיווק מוצרים לקליניקות של רפואה גרעינית (הקרנות). ההסכם נאמד בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, ובמסגרתו השקיעה IBAבמניות אפוסנס. כן היא תורמת למימון הפיתוח, ואם וכאשר יאושר המוצר לשיווק - IBA ואפוסנס יקימו לו מערך שיווק משותף.

אפוסנס, לשעבר NST, מנוהלת על ידי יורם אשרי, ובעלי המניות העיקריים בה הם משפחת פדרמן, קרן פונטיפקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון, כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), קרן Ziegler Meditech Equity, דוקור, טכנורוב, הפניקס, וכן חברת טבע.