יוון מסתבכת: נכשלה לגייס מיליארד אירו, תשואות האג"ח עולות

לאחר שגייסה אתמול 5 מיליארד אירו, יוון הפתיעה היום את השוק בהנפקה נוספת של אג"ח ל-12 שנה ■ הביקושים היו נמוכים ויוון לא הצליחה לגייס את מיליארד האירו שתכננה

יום לאחר הנפקת האג"ח בהיקף של 5 מיליארד אירו, רושמות אגרות החוב שהנפיקה יוון ירידות שערים והתשואות עליהן עולות, בשל הביקושים הנמוכים מצד המשקיעים להנפקת אג"ח נוספת של יוון שתפסה היום את השוק בהפתעה.

יוון צריכה לפרוע בחודשיים הקרובים אג"ח בהיקף של 27 מיליארד דולר. ההערכה היא כי המדינה תגייס 21 מיליארד דולר באגרות חוב חדשות כדי למחזר חוב. אתמול הנפיקה יוון אג"ח ל-7 שנים בהיקף של 5 מיליארד אירו (6.7 מיליארד דולר) והיום היא ניסתה לבצע הנפקה מפתיעה נוספת של אג"ח ל-12 שנים. בהנפקה זו היא גייסה רק 390 מיליון אירו, הרבה פחות מהסכום שתכננה לגייס - מיליארד אירו.

סוכנויות הידיעות מדווחות כי הביקושים לאג"ח של יוון בהנפקה היום היו נמוכים למדי ומכאן הכישלון. הנפקה כושלת זו גוררת ירידות באג"ח הממשלתיות של יוון, כאשר התשואות עולות בהתאם. התשואה על האג"ח ל-7 שנים שהונפקו אתמול עולה ל-6.1% ביום הראשון למסחר. אתמול נרשמו דווקא ביקושי יתר בהנפקה, כאשר הביקושים היו גבוהים ב-20% ממה שיוון הציעה.

ההנפקה היום של האג"ח ל-12 שנים בוצעה בריבית של 5.9%. סוכנות AP דיווחה כי בעקבות הכישלון היום, יוון מציעה למשקיעים אג"ח ל-20 שנה כדי להשלים גיוס של מיליארד אירו כפי שתכננה.

בשבוע שעבר הושגה הסכמה בין האיחוד האירופי לקרן המטבע הבינלאומית, לפיו קרן המטבע תערוב לחובותיה של יוון במידה וזו לא תצליח לגייס מספיק הון בשווקים כדי למחזר חובות. האיחוד האירופי מצידו יסייע ליוון רק כמוצא אחרון בהחלט.