המטבע החזק ביותר מול הדולר

שימו לב למתאוששת הגדולה ואחת ההזדמנויות המעניינות ביותר להשקעה בשנה הבאה

יוחאי שויגר, הוא אנליסט ב-FXCM ישראל - סניף החברה הבינלאומית למסחר במט"ח ואשר דרכה מנהלים סוחרי מט"ח את חשבונותיהם

בימים שבהם כלכלות העולם מנסות בהדרגה ובמאמץ להתאושש מהמשבר הפיננסי ומנזקיו הכלכליים העצומים, הכלכלה שתפגין את סימני ההתאוששות החזקים ביותר תהיה אבן שואבת למשקיעים התרים אחר יעדים טובים להשקעה בתקופת המעבר של יציאה ממשבר עולמי.

לפי שעה נראה שמובילת המרוץ היא כלכלת קנדה, מה שהופך את הדולר הקנדי למטבע החזק כיום בשוק המטבעות ולאחד ההזדמנויות המעניינות ביותר להשקעה בשנה הקרובה.

למן תחילת 2009, הדולר הקנדי מציג את הביצועים הגבוהים ביותר מול הדולר האמריקני מקרב מטבעות G8 והוא כמעט ומשתווה בערכו לדולר האמריקני. בעוד מטבעות כגון האירו והשטרלינג קרסו משמעותית בהשוואה לדולר, וזאת על רקע הכשלים הכלכליים החמורים בגוש האירו ובבריטניה, הרי שהדולר הקנדי אפילו הצליח לקבוע שיא ביחס לדולר והוא ניצב בעמדת זינוק מצוינת להמשך השנה.

הכלכלן הראשי של הרויאל בנק אוף קנדה צופה כי עד סוף הרבעון השני של השנה הדולר הקנדי יעלה בערכו על הדולר האמריקני.

סימני הצמיחה המרשימים, חוסן המערכת הבנקאית, הביקוש לסחורות הנובע מהצמיחה של סין, האיזון התקציבי והציפיות להעלאות ריבית - כל הגורמים הללו חוברים יחדיו ומקנים לדולר הקנדי בתקופה הנוכחית מעמד של מטבע בטוח ויציב שנושא בחובו הבטחה לתשואה עתידית עקבית.

בעוד ארצות הברית, בריטניה ומדינות מפתח בגוש האירו נאנקות תחת חוב תופח המאיים על יכולת הפירעון ודירוג האשראי של המדינות, שר האוצר של קנדה הצהיר כי עד 2014 יכוסה כמעט כליל הגירעון התקציבי של המדינה. כמו כן, הפורום הכלכלי העולמי, שמושבו בז'נבה, הכתיר את המערכת הבנקאית של קנדה כיציבה בעולם.

נתוני הצמיחה והחלטת הריבית שפורסמו באחרונה בקנדה רק מחזקים ביתר שאת את התחזית החיובית של הדולר הקנדי לטווח הבינוני והארוך.

נתוני הצמיחה שפורסמו בתחילת החודש בקנדה נתנו את האות לזינוק של הדולר הקנדי בשוק המטבעות. על פי נתוני התמ"ג, הכלכלה הקנדית צמחה ברבעון הרביעי של 2009 בשיעור שנתי של 5.0%, מעל ומעבר לתחזיות המוקדמות שניבאו גידול של 3.3% בלבד.

קנדה היא מדינה עשירה במשאבי טבע ונראה כי הביקושים המגיעים ממדינות המזרח, ובעיקר סין והודו הצומחות בקצב מואץ, מזינים את הכלכלה הקנדית וממתנים את השפעותיו של המשבר הפיננסי. כמו כן, שוק התעסוקה והמגזר הצרכני בקנדה מגלים חוסן גדול יותר מאשר בכלכלות מפותחות אחרות.

בקרב המשקיעים, נתוני הצמיחה הגבוהים מגבירים את הסבירות שהבנק המרכזי יעלה את הריבית מוקדם מן המתוכנן. ואכן, אף על פי שהותיר בתחילת החודש את הריבית ללא שינוי ברמת שפל של 0.25%, הבנק המרכזי של קנדה שינה במובהק את נימת דבריו ורמז לשווקים כי התנאים הכלכליים, ובעיקר העלייה בצמיחה והתגברות האינפלציה, עשויים לחייב מהלכים מוניטאריים נוקשים יותר, כלומר העלאות ריבית. לצד זאת, הבנק ביקש להדגיש כי הירידה בביקושים מארצות הברית, שהינה שותפת הסחר המרכזית של קנדה, עדיין מכבידה על המשק המקומי.

כאשר מצרפים את סימני ההתאוששות החזקים ואת העלייה בציפיות הריבית, הרי שמדובר בשני גורמים שעשויים לתחזק את התיסוף בדולר הקנדי בטווח הבינוני והארוך. כמו כן, יש לציין כי הדולר הקנדי גם יוצא נשכר ממגמת העלייה במחירי הסחורות.