קונפליקטים מקצועיים כמעט הכרחיים בהתנהלות ארגונית: הם מביאים לבחינה מחודשת של עמדות ולעתים משנים סדרי עבודה ומעודדים פתרונות יצירתיים.
יורדים מהעץ
הבעיה מתחילה בסכסוכים שקורים בגלל קונפליקטים מקצועיים. במיוחד בארגונים גדולים, בעיות של יוקרה ומעמד משפיעות לרעה על קונפליקטים. כל מי שמצדד בעמדה מסוימת, עושה זאת בין השאר בגלל אגו, והמחשבה שדעתו לא תתקבל היא בלתי נסבלת. אנשים לעתים נוטים "לעלות על עץ" ולא לרדת.
כאמור, קונפליקט ארגוני נובע לרוב ממניעים מקצועיים. למשל מתלות גבוהה בין מחלקות הארגון והבדלים בסדרי העדיפויות, במשאבים, בשיטות עבודה או באינטרסים.
במידה והוא מתרחש על רקע סטייה מהאסטרטגיה הארגונית, תפקידו של המנהל "ליישר" את העובד שסטה, ולהתוות את האסטרטגיה. אך אין בכך די.
חשוב לקדם גישה לפיה אין אדם אחד שצודק, ושהאינטרס המשותף הוא לפעול למען השגת המטרות. המטרה העיקרית היא למידה ושיפור.
יש להבין כי קונפליקט הינו הכרחי וחיוני לנו. למרות שאנו נוטים לתפוס אותו כאיום אישי, הוא למעשה המניע אותנו הלאה ומסייע לנו לייעל את עבודתנו.
הביצה והתרנגולת
כדי שכשל או קונפליקט לא יחזור על עצמו לא די בטיפול בבעיה הקיימת. יש לנסות לזהות מה מקור הכשל במערכת, להעלות אפשרויות לבעיות נוספות שהוא עלול לייצר, ולמצוא לו פתרונות הולמים.
למשל, אם חוזר ועולה עימות תוך-צוותי סביב אי עמידה בלוחות הזמנים, חשוב לבחון את התהליך כולו כדי לברר היכן הדברים נתקעים. יכול להיות, למשל, שישנו חוסר התאמה בין שעות העבודה של מנהלת התקשורת השיווקית בארגון, שעובדת עד השעה 16:00, לשעות העבודה של צוות העיצוב הגרפי, שנמצא בחברה עד לשעות הערב המאוחרות.
המנהלת יכולה להמתין למייל פרסומי שצריך להישלח ביום קבוע מראש, והמעצבים מצידם יכולים לשלוח לה את החומר בשעות הערב. מבחינתם, הם עמדו בלוח הזמנים, ומבחינתה, הם חסרי אחריות ואי אפשר לסמוך עליהם.
במקרה זה, כשמגיעים להבנה שמקור הבעיה הוא שעות עבודה שונות מצוות לצוות, אפשר לקבוע לוח זמנים חדש. הקדמה של יום אחד בגאנט היא פעולה כה פשוטה, אך יכולה לחולל שינוי מהותי, ואם לא היה מתגלה מקור הבעיה, שינוי זה לא היה מתרחש. שני הצוותים היו ממשיכים להתעמת בכל פעם מחדש, והדבר היה גולש שוב ושוב לפסים אישיים.
יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.