הדולר ממשיך להיחלש בעקבות העלאת הריבית: יורד ל-3.69 שקלים

הדולר משלים ירידה שבועית של 1.6% על רקע העלאת הריבית שהציתה גל של רכישות שקלים על-ידי בנקים זרים ■ האירו חוזר להיסחר מעל 5 שקלים ■ היום לא יפורסמו שערים יציגים

הדולר ממשיך לרדת גם היום (ו') והוא סוגר את השבוע בירידה של 1.6%, בעקבות העלאת ריבית בנק ישראל בתחילת השבוע שהציתה גל של רכישות שקלים על ידי בנקים זרים. היום לא יפורסמו שערים יציגים על ידי בנק ישראל בשל חג הפסחא בחו"ל.

המטבע האמריקני מאבד 0.1% ל-3.693 שקלים, כאשר בתחילת השבוע ערב העלאת הריבית הוא נסחר סביב 3.75 שקלים. מנגד, האירו חוזר היום להיסחר מעל 5 שקלים ומתחזק ב-0.3% ל-5.0042 שקלים, בדומה לרמה בה פתח את השבוע. בעולם, הדולר נסחר בנטייה להתחזקות קלה מול המטבעות העיקריים על רקע הצפי לנתוני תעסוקה חזקים שיפורסמו בצהריים בארה"ב.

היחלשות הדולר מול השקל לשפל של יותר מחודשיים הינה תוצר ישיר של העלאת הריבית במשק. בנק ישראל העלה ביום א' את הריבית ב-0.25% ל-1.5%, בניגוד לקונצנזוס התחזיות בשוק שציפה כי הריבית תיוותר ללא שינוי.

העלאת הריבית גרמה לבנקים זרים למכור, לפי ההערכות בשוק, קרוב למיליארד דולר בימים האחרונים, על רקע הרחבת פער הריביות בין ישראל וארה"ב. מנגד, בנק ישראל כמעט ולא התערב השבוע בשוק המט"ח ונתן לייסוף השקל להתרחש.

בתגובות להעלאת הריבית מסרו בנקים זרים ללקוחותיהם כי הם צופים העלאות ריבית נוספות בהמשך השנה, מה שיתרום להתחזקות השקל, כאשר בנק ישראל יאפשר ייסוף הדרגתי של המטבע הישראלי. ציפיות הריבית לשנה הקרובה כפי שהן נגזרות משוק ההון עומדות על 2.5%, אולם בקרב הזרים שוררת תמימות דעים כי הריבית תהיה גבוהה יותר ותגיע ל-2.75-3% כבר בסוף השנה (ותמשיך לעלות ב-2011 לכיוון ה-4%).

בהודעת הריבית של בנק ישראל השבוע לא תפס השקל מקום מרכזי בהחלטה, אלא החשש מעליית האינפלציה נוכח החזקות ההתאוששות הכלכלית. בפירוט נימוקי בנק ישראל לתוואי העלאות הריבית, הופיע השקל במקום האחרון: "המסלול ייקבע בהתאם לסביבת האינפלציה, להתבססות הצמיחה במשק הישראלי והעולמי, לקצב עליית הריבית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל".

[לאתר המט"ח]