התיאבון לסיכון גובר: זינוק בגיוסי הקרנות המנייתיות והקונצרניות

גיוסי הקרנות המנייתיות בבורסה זינקו ב-100% ברבעון הראשון של השנה ■ הקרנות הקונצריות גייסו ברבעון החולף 8.6 מיליארד שקל

קרנות הנאמנות המנייתיות גייסו בחודש מארס 360 מיליון שקל - שיא שלא נראה מאז מאי 2009. כך עולה מנתוני בית ההשקעות מיטב, אשר מעידים על המשך הגידול בתיאבון לסיכון של המשקיעים, שנוטשים את האפיקים הסולידיים לטובת האפיקים המסוכנים יותר.

חודש מארס היה חודש חיובי למדי בבורסה, כאשר מדדי המעו"ף והבנקים עלו בכ-6% על אחד, ת"א-75 עלה ב-4.6% ומדד היתר-50 רשם תשואה חיובית של 2.8%. עם העליות בא גם תיאבון המשקיעים לסיכון ולצד הגיוסים בקרנות המנייתיות נרשמו פדיונות של יותר מ-900 מיליון שקל בקרנות האג"ח הממשלתיות במארס.

העלייה בתיאבון לסיכון ניכרת גם בנהירה לעבר אפיק האג"ח הקונצרניות, אותו "בור" שכונה לא אחת "משבר הסאב-פריים הישראלי" ואשר זרע הרס בשוק ההון במחצית השנייה של 2008. בחודש פברואר גייסו קרנות האג"ח הקונצרניות סכום של 3.1 מיליארד שקל, לאחר שרשמו תשואה של 0.7% בחודש החולף.

עם סיומו של הרבעון הראשון של השנה ניתן להתרשם כי חששות העבר פינו את מקום לאופטימיות ההווה. המשקיעים נהרו לעבר הקרנות המנייתיות והקונצרניות, שגייסו 800 מיליון שקל ו-8.6 מיליארד שקל בהתאמה. מדובר בגידול של 100% ו-53% בהתאמה לעומת הרבעון הרביעי של 2009.

מהצד השני של המשוואה ניכרת הנטישה של האפיקים הסולידיים: בקרנות הכספיות נרשמו פדיונות של 2.4 מיליארד שקל ברבעון הראשון (בדומה לרבעון הקודם), בקרנות השקליות היו פדיונות של 300 מיליון שקל ובקרנות האג"ח הממשלתיות נרשמו פדיונות של 2.7 מיליארד שקל.