שוקי אירופה סגרו בעליות; העוצמה בוול סטריט תרמה לאווירה

מניות האנרגיה הובילו את העליות באירופה ■ טויוטה ננעלה ברקע דבריו של שר התחבורה האמריקני, לפיהם ארה"ב תדרוש קנס בגובה 16.4 מיליון דולר מהחברה ■ הבנק המרכזי באוסטרליה העלה את הריבית ל-4.25%

בורסות אירופה עלו היום בעקבות נתוני המאקרו המעודדים שפורסמו בארה"ב ביום שישי, זאת לאחר שהיו סגורות לרגל חג הפסחא בימי שישי האחרון ושני. גם המעבר של וול סטריט למגמה חיובית לאחר ירידות בפתיחה תרם לאווירה.

דו"ח התעסוקה לחודש מארס הצביע על הוספה של 162 אלף משרות בחודש החולף, לראשונה זה 3 שנים. שיעור האבטלה נותר, כצפוי, על כנו בשיעור של 9.7%.

מניות האנרגיה הובילו את העליות לאחר שמחיר הנפט שבר אתמול שיא של 18 חודשים וחצה את מחיר ה-86 דולר לחבית. מבין מניות האנרגיה שרשמו עליות: רויאל דאץ' , טוטאל ורפסול .

בכירי ממשל באתונה מסרו היום כי ממשלת יוון חוששת כי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) תכפה עליה תנאים נוקשים בתמורה למתן הסיוע, לכן היא מעוניינת לשנות את תנאי חבילת הסיוע עליה הוסכם בפסגת האיחוד האירופי בחודש שעבר על מנת להימנע ממצב שבו תצטרך לקבל הלוואות מה-IMF.

"ראש הממשלה יורגוס פפאנדריאו החל לקבל מידע מקרן המטבע על תנאים אפשריים ורפורמות להם יידרש בתמונה לסיוע פיננסי מאז הפסגה האחרונה של האיחוד האירופי", אמרו הבכירים לעיתון מרקט ניוז אינטרנשונל. "כמה חברי ממשלה כבר הביעו התנגדות לסיוע מקרן המטבע". לדבריהם, ממשלת יוון תדרוש שיטת סיוע ברורה יותר מהאיחוד האירופי, ללא השתתפות קרן המטבע ותאפשר תגובה מהירה יותר לבקשת סיוע פיננסי. "הממשלה רוצה לשפר את העסקה ולגבש את הפרטים עליהם טרם הוחלט סופית", אמר בכיר בממשל היווני.

מגמה מעורבת באסיה - ביפן מממשים רווחים; סמסונג בולטת

המסחר באסיה ננעל הבוקר במגמה מעורבת כשמדד הניקיי היפני בלט לשלילה לאחר שאמש טיפס ב-0.5% ביום בו הבורסות המרכזיות באסיה, כגון הונג-קונג וסין, היו סגורות לרגל חג הפסחא. נעילה חיובית אמש בניו יורק, כאשר הדאו ג'ונס נסחר בשיא מחיר של כ-18 חודשים קרוב מאוד לרף ה-11 אלף נקודות, תרמה לאווירה החיובית.

גלן סטיבנס, נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה, העלה היום שוב את ריבית הבסיס במשק האוסטרלי ב-0.25% ל-4.25% ואותת כי בכוונתו להעלות שוב את הריבית בהמשך מתוך מטרה לדכא את התחממות האינפלציה נוכח הצמיחה הכלכלית במדינה. זוהי העלאת הריבית החמישית ב-6 הפגישות האחרונות של הבנק המרכזי. הבנק העלה את הריבית מהשפל האחרון של 3% אליו הגיעה לפני מספר חודשים. הבנק המרכזי של אוסטרליה מודאג יותר מהתחממות האינפלציה - בעיקר נוכח העלייה החדה במחירי הבתים שם - מאשר החששות להתמתנות בצמיחה הכלכלית.

כאמור, נראה כי המשקיעים ביפן מימשו רווחים ואת שיניקירו מטסושיטה, אנליסט מ-Daiwa, זה לא מפתיע: "השוק היפני עלול לחוות תיקון כזה או אחר, במיוחד במניות הייצוא שעלו יפה לאור חולשת מטבע היין". נציין את פנסוניק ושארפ שריכזו עניין שלילי.

מנייתה של טויוטה נסחרה ברקע דבריו של שר התחבורה האמריקני, לפיהם ארה"ב תדרוש קנס בגובה 16.4 מיליון דולר מהחברה, שכן היא "הסתירה במכוון" את בעיות הבטיחות מהרגולטור האמריקני. היות ומניית החברה נותרה ללא שינוי ניכר במחירה, ניתן ללמוד כי המשקיעים לא מתרגשים מגובה הקנס הנמוך יחסית ומעריכים כי הרע ביותר נמצא כבר מאחורי ענקית הרכב.

ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג דיווחה היום כי היא מצפה שמכירותיה ברבעון הראשון של השנה יעלו ב-19% לעומת מכירותיה ברבעון המקביל של 2009. כמו כן, מצפה החברה כי הרווח התפעולי שלה ברבעון הראשון של 2010 יעפיל לשיא של כ-3.83 מיליארד דולר. דיווח זה מאותת על התאוששות בצריכת מוצרי אלקטרוניקה.

מניות הכרייה בלטו לחיוב לאחר שהנפט העפיל אמש לשיא של כשנה וחצי לאור נתוני מאקרו חזקים בארה"ב, שהעלו את הציפיות להמשך ההתאוששות הכלכלית. נציין את BHP Billiton ואת Rio Tinto .