"יש התפתחויות דרמטיות", הבנתם?

הדיווחים החלקיים ממשפט אולמרט נראים כעבודת כתבים רשלנית, אך זו אינה אשמתם

המקבילה הטלוויזיונית של הפרסומים העיתונאיים על המתרחש במשפט ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, היא שקופית "סליחה, תקלה". כל הדיווחים הם חלקיים, חסרים, נראים כמו כתב חידה בלתי מפוענח או כמו עבודה רשלנית של הכתבים.

לא באשמתנו. בשמחה הייתי מפנה כעת את האצבע המאשימה אל הסיבה האמיתית שבעטיה כל הדיווחים - לרבות מה שאמר פרקליט מחוז ירושלים באולם הפתוח של בית המשפט - הם כה חסרים, אבל אסור. צר לי.

לא רק על אירועי היום בבית המשפט מנועה העיתונות מלספק לקוראיה, צופיה, מאזיניה וגולשיה פרטים מהימנים ומלאים. אירועים נוספים, קשורים או שאינם קשורים, מתרחשים גם במקומות אחרים.

בלשון מכובסת, התואמת את התנהלות התקשורת תחת מגבלות דרקוניות, גורפות, קוראים לזה "התפתחויות". אכן, יש התפתחויות. האמיצים מבין העיתונאים מוסיפים גם "התפתחויות דרמטיות", בתקווה שקהל הקוראים יקרוץ בהבנה ויסכים להמתין.

כלים דורסניים

מערכת אכיפת החוק אמורה להקפיד יותר מכרגיל על הליך תקין, שוויוני, ראוי ושקוף בענייניהם של בכירי המדינה, כאשר אלה מגיעים אל ספסל הנאשמים. לא ברור איפוא מה קרה לה, לאותה מערכת, על בתי המשפט ומערכת התביעה שלה, שדווקא משפטיהם של בכירי הבכירים - נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, ואולמרט - מתנהלים באופן כה עקום.

משפטו של קצב מתנהל כל-כולו במחשכים, ובמשפטו של אולמרט מותר אמנם לציין כי פרקליט המחוז, עו"ד אלי אברבנאל, ביקש מהשופטים אתמול (ג') לדחות את שמיעת העדויות הנוגעות לפרשת מרכז ההשקעות לסוף התור - אך לא ניתן להסביר מדוע.

השימוש המוגזם שעושה מערכת אכיפת החוק בכלים הדרקוניים, הדורסניים, המאפשרים לה להותיר הליכים פליליים בעלטה מוחלטת, כבר עברו מזמן את כל הגבולות. לא רק על תכניה של חקירה, אלא גם על עצם קיומה, וגם על ההחלטה האוסרת על הדיווח על עצם קיומה, ובשלב הבא אולי ייאסר גם פרסום קיומה של מערכת משפטית, המאשרת בקשות שכאלה. ואין פוצה פה. כלומר, אולי יש מי שרוצה לפצות, אבל גם קולו יהיה כנראה אסור למאכל אדם.