אובמה והגרעין

אני מהמאמינים באובמה, חבל שמרוב "נאורות" הוא יוצא לא רציני, כמו בעמדתו לגבי נשק גרעיני

אני נמנה עם אלה שמאמינים בנשיא ברק אובמה, אבל אני מודה שזה נעשה יותר ויותר קשה. זה לחלוטין לא קשור לעמדותיו של הנשיא האמריקני כלפי ישראל והמזרח התיכון.

אדרבא, דווקא בעניין הזה נראה לי שהוא הולך בדרך הנכונה, כלומר כיפוף ידיהם של שני הצדדים עד שיאמרו מוכנים אנחנו. זה אמנם לא סמפטי, אבל הצדדים סיפקו מספיק הוכחות במשך מספיק שנים שהם לא מסוגלים לעשות זאת בכוחות עצמם.

אותי מדאיג יותר תפקודו של אובמה בתחום הביטחוני-גלובלי. יש לו מחשבות מאוד יפות לגבי איך העולם צריך להתנהל. אבל גם למרקס ולנין היו מחשבות יפהפיות על שוויון בין בני אדם. המשותף לשני המקרים הוא היותם מנוגדים לטבעו של האדם.

נראה שזה בדיוק המצב גם במדיניות של אובמה כלפי הנשק הגרעיני בעולם. בדו"ח שמסר בימים אלה לקונגרס אומר אובמה, למשל, כי "ארצות הברית לא תשתמש בכלי נשק גרעיניים נגד מדינות שאין ברשותן נשק גרעיני". עמדה זו מהווה שינוי לגבי המדיניות של הממשל הקודם בוושינגטון. הנשיא בוש הצהיר יותר מפעם אחת שהוא כן יפעיל נשק גרעיני - גם לגבי מי שיעשו שימוש בנשק ביולוגי וכימי.

יותר נאור או פחות רציני?

כהמשך למסע הבחירות שלו, מבקש אובמה להראות לציבור האמריקני שהוא יותר נאור מבוש. אבל לפעמים, במקום לצאת יותר נאור, הוא יוצא פחות רציני. הרי העמדה שלו היא פשוט בלתי מציאותית.

אם מחר ארה"ב תותקף בנשק כלשהו שאינו גרעיני, וכתוצאה ייהרגו אלפים או מיליונים של אמריקנים, מה הוא יעשה? יוציא מהארסנל את התותחים והרובים? המשמעות של עמדת אובמה החדשה היא לתת לאויב לבחור את נשק הלחימה. יש מדינה בעולם שיכולה להרשות לעצמה דבר כזה? בעידן הטרור האסלמי, האם העולם יכול להרשות זאת לעצמו?

אני גם לא בטוח בתבונת הצהרת אובמה כי יפעל לצמצום הנשק הגרעיני בארצו. הנשיא הסביר כי עמדה זו נובעת מכך שהעולם השתנה. אם בעבר הסכנה הגרעינית היתה במלחמה בין מעצמות, הרי היום החשש מכוון לשימוש בנשק כזה על ידי מדינות וארגונים טרוריסטיים.

זה ניתוח מציאותי - להיום. ומה עם מחר? אובמה עצמו מדבר על המתיחות שהיתה בעבר בין מעצמות. האם מצב כזה לא יכול לחזור? ואם יחזור - האם רצוי, לעולם כולו, שמאגר הנשק הגרעיני של ארה"ב יהיה מוקטן?

הנקודה הישראלית

וקיימת, כמובן, גם הנקודה הישראלית. במקום להתקוטט עם אובמה על נושאים שוליים, כדאי לעבוד אתו על הדבר החשוב מכולם - להשתדל לגרום לו להבין שישראל אינה כמו איראן או צפון קוריאה, או כל מדינה אחרת, כיוון שהיא היחידה שקיומה מאוים על ידי מדינות אחרות בגלוי ובמפגיע. לכן יש להתייחס אליה, בנושא הביטחוני בכלל והגרעיני בפרט, כקטגוריה בפני עצמה.