זבנג וגמרנו? הדלפה מוושינגטון על תכנית שלום כוללנית

בכיר בממשל: "אנו רוצים להתנתק מסוגיות ההתנחלויות ומזרח ירושלים ולנסוק לגובה 30 אלף רגל, לרמה שבה יהיו מעורבות ירדן, סוריה מדינות אחרות באזור" ■ השקת התכנית תיתכן כבר בסתיו

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, "בוחן ברצינות" תכנית שלום אמריקנית מקיפה למזה"ת, שתתבסס על התקדמות שהושגה בעבר בין מדינת ישראל לפלסטינים בנושאי הגבולות, "זכות השיבה" של פליטים ומעמד ירושלים. הבית הלבן עשוי להשיק את התכנית בעוד כחצי שנה, בסתיו. כך מדווח היום (ד') בעל הטור דייוויד איגניישס בוושינגטון פוסט.

לפי איגניישס, הנחשב כבעל מקורות מידע טובים בממשל, מדובר בתכנית כוללנית, שתנסה לפתור לא רק את הסכסוך הישראלי - פלסטיני אלא גם לפתוח דף חדש ביחסים בין ישראל לעולם הערבי באבחה אחת, לא שלב אחר שלב.

הוא מייחס את המידע לשני פקידים בכירים בממשל. "כל אחד יודע מה יהיה התוואי הבסיסי של עסקת שלום", אמר אחד המקורות. הוא התייחס להסכם שכמעט נחתם, לאחר שסעיפיו גובשו בוועידת קמפ דייוויד השניה, ב-2000, ולמשאים ומתנים בין ישראל לפלסטינים שהתנהלו לאחר מכן.

הפקיד הבכיר השני אמר, כי "90% מהמפה תיראה זהה" למה שהוסכם עליו בסבבי הדיונים הקודמים.

תכנית השלום האמריקנית תיצור זיקה לסוגיית ההתמודדות עם איראן, בעיה שעומדת בראש סדר היום הביטחוני של ישראל, אמר המקור השני. לפיו, מדובר בשני חצאים של אותה בעיה אסטרטגית.

"אנו רוצים להתנתק מסוגיית ההתנחלויות ומזרח ירושלים ולנסוק לגובה 30 אלף רגל, לרמה שבה יהיו מעורבות ירדן, סוריה ומדינות אחרות באזור", כמו גם ישראל והפלסטינים. "גישת השלבים לא עבדה", אמר הפקיד השני. הוא ציין, כי ארה"ב אינה יכולה להסכים לכך שהבעיה הפסלטנית תוסיף לתסוס ותספק חומרי תבערה למדורה שמציתים איראן וגורמים קיצוניים אחרים.

"כמעצמה גלובלית, עם אחריות גלובלית, אנחנו צריכים לעשות משהו", אמר המקור. לדבריו, התכנית תחבוק את הדרישות האבסולוטיות של של ביטחון ישראל ושל הריבונות הפלסטינית באופן הגיוני.

הבית הלבן בוחן עתה אפשרות לניהול דיונים בין משרד ממשל שונים כדי לגבש אסטרטגיה למציאת פיתרון לבעיה המזרח-תיכונית וליצור קונצנזוס לפיתרון. אחד המקורות השווה אתהתהליך לדיונים בתוך הממשל שהניבו את את האסטרטגיה של ממשל אובמה לבעיית אפגניסטאן ופקיסטאן.

אובמה התמקד בבעיית הסכסוך במזה"ת בפגישה בין שישה יועצים לביטחון לאומי לשעבר, שהתקיימה בבית הלבן ב-24 במארס. הקבוצה הזו נפגשת מדי כמה חודשים ביזמת היועץ הנוכחי לביטחון לאומי, ג'ים ג'ונס. בעיצומה של הפגישה לפני שבועיים, נכנס לחדר אובמה ושאל את הנוכחים מה עומד בראש מעייניהם.

הדובר הראשון היה ברנט סקוקרופט, שהיה היועץ לביטחון לאומי בממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש הראשון. הוא קרא לאובמה ליזום תכנית שתהיה מבוססת על הסכמים שגובשו בעבר. אחריו דיבר זביגנייב בז'זינסקי, היועץ לביטחון לאומי בממשל ג'ימי קארטר, שהתווה כמה מהפרמטרים האסטרטגיים של תכנית שלום אפשרית.

תמיכה בתכנית כזו הביעו גם קולין פאואל, שהיה יועץ לביטחון לאומי בממשל רונאלד רייגן; סנדי ברגר, שכיהן בתפקיד זה בממשל קלינטון; ופרנק קארלוצ'י ורוברט מקפארליין, שכיהנו בתפקיד בממשל רייגן.

אם אובמה אכן יסמוך ידו על תוכנית כוללנית, הוא ישנה בכך את האסטרטגיה הראשונית של ממשלו, שהתבססה על מאמצים לקבל ויתורים מהישראלים ומהפלסטינים, כשארה"ב מספקת "הצעות גישור" בשלב מאוחר יותר. גישה זו של "צעד אחרי צעד" נהנית מתמיכתו של ג'ורג' מיטשל, שליח הממשל למזה"ת.

בעל הטור מנבא שבקרוב יפרוץ בוושינגטון מאבק גדול סביב התכנית האפשרית. פקידי רשות ישראליים ותומכים בארה"ב יימחו על מה שלדעתם יהיה מאמץ אמריקני לכפות הסדר במזה"ת. הם ידרשו שארה"ב תמקד מאמציה בסיכול האיום הגרעיני האיראני.

תשובת הממשל למחאה זו תהיה דומה, קרוב לוודאי, למה שאמר אחד ממקורותיו של בעל הטור: "זה לא איראן או תהליך השלום במזה"ת. צריך לפתור את שתי הבעיות בבת אחת".