הפרשה שמאפילה על כל הפרשות

פרשת הולילנד, בה חשודים מקורבי אולמרט, תשים בצל את הפרשות הקודמות בהן נחקר

לידיעת הקורא, אהוד אולמרט: במוצאי שבת הקרובה יתקיים באיצטדיון "סנטיאגו ברנביאו" במדריד המשחק בין ריאל מדריד לברצלונה. מאחר שלפי הודעת יועץ התקשורת שלך, אמיר דן, מאתמול (ה'), טרם נקראת לשוב ארצה, אנא ראה עצמך חופשי להמשיך במסעותיך הגלובליים.

לאחר מספר ימים בארה"ב המשיך אתמול אולמרט את מסעו לאירופה, בלי עצירת ביניים בישראל. לא מן הנמנע כי אחת התחנות בנסיעתו תהיה במדריד. מאידך, לא מן הנמנע כי משחק ה"אל-קלאסיקו" יהיה האחרון שלו, לפי שעה.

אולמרט ממשיך בינתיים לצבור נקודות של הנוסע המתמיד בחשבון הנסיעות שלו בחברת "ראשונטורס", אם לקבל את קו ההגנה שבו בחר בנוגע לאישום זה. אך בעוד הוא ממשיך לעופף ברחבי העולם, מבלה מקורבו לשעבר - עד התביעה במשפטו ואולי חברו לספסל הנאשמים במשפטו הבא - עו"ד אורי מסר, בבית המעצר. אפשר שהיתה זו יד המקרה שגרמה למשטרה לעבור משלב החקירה הסמוי לשלב הגלוי בפרשת הולילנד, בשעה שאולמרט איננו בסביבה.

אם כי, לפחות בשלב הנוכחי ולפי המותר בפרסום, אין לו ולסניגוריו סיבה להתרגש. הצהרותיהם של סניגוריו ויועציו בבית המשפט בירושלים אתמול, שלפיו אין כל סיבה להניח כי אולמרט דרוש לחקירה בישראל, הן רתימת העגלה לפני הסוסים, במקרה הטוב, או סממן ללהבות המלחכות את שערות ראשו של הגנב, במקרה הפחות טוב.

יותר משנה לאחר שעזב את לשכת ראש הממשלה, ולאחר שהפסיק אפילו ליהנות משירותיהם של מאבטחים ומכונית שרד, אולמרט נהנה עדיין ממעמד של נבחר ציבור. יועציו עשויים לומר לו, לכשישוב ארצה, כי לא היה רוצה להיכנס לאותה קטגוריה עם נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שגם בעניינו הורמו גבות מדוע המשטרה נמנעה ממעצרו, כפי שמקובל בנוגע לנאשמים בעבירות מין כה חמורות.

תחום שחור

הפרשה החדשה, שבה מסובכים כמה ממקורביו של אולמרט בעבר - עו"ד אורי מסר מחד, ומהנדס עיריית ירושלים לשעבר אורי שטרית מאידך - מאיימת לשים בצל את כל הפרשות הקודמות שבעטיין נחקר אולמרט, ובחלקן גם הועמד לדין.

עד עתה הואשם אולמרט בעבירות מירמה והפרת אמונים, לאחר התלבטות במשרד המשפטים, שהולידה החלטה לוותר על עבירות השוחד בפרשות טלנסקי וראשונטורס לטובת עבירה שהוכחתה בבתי המשפט ודאית יותר. ואולם, בפרשה החדשה עוסקים החשדות בעבירה שהיא הליבה מבחינת יכולתו של המשפט הפלילי להיאבק בשחיתות הציבורית - עבירת השוחד על כל נגזרותיה: לקיחתו, התיווך בו ונתינתו.

כשמדובר בקבלה של כספי שוחד בסך של מיליוני שקלים, לצורך מתן הטבות שלטוניות מתוקף התפקידים הממלכתיים, שבהם אוחז נבחר הציבור, קשה יותר לספר על נקודות של הנוסע המתמיד ועל פעולות התרמה אמיצות למען העם והמולדת במיטב מלונות אמריקה. שוחד איננו התחום האפור שבו עוסקת עבירת הפרת האמונים וניגודי העניינים השונים. השוחד נטוע עמוק בלב התחום השחור משחור.

החקירה החדשה, שנולדה בחודשים האחרונים בעקבות עדויות שהגיעו לידי המשטרה, וחוזקו בינתיים בראיות נוספות לרבות מסמכים, משנה את היערכות הפרקליטות בנוגע למשפטו המתנהל של אולמרט בפרשות הקודמות.

אם עד עתה ביקשו אנשי התביעה לשכנע את הציבור כי האישומים שהוגשו נגד אולמרט הם רציניים, כבדים ולא ניתן לזלזל בהם - אפשר שכעת הם ישנו כיוון: גם מבחינתם שווה אולי להקריב את האופן היעיל של ניהול המשפט הנוכחי, כדי לא לפגוע בחקירה שתוליד את המשפט הבא.

בינתיים נוצרים לא מעט הצלבות וניגודים בין המשפט לחקירה, מאחר שגם אם הסרט איננו אותו סרט, הגיבורים הם אותם גיבורים: מסר, המצוי במעצר כעת וחשוד בעצמו בתיווך לשוחד ובשיבוש מהלכי משפט, אמור להעיד כעד תביעה נגד אולמרט בפרשת טלנסקי ובפרשת מרכז ההשקעות הראשונה, וכך גם מעורבים נוספים. מסר איננו משתף פעולה, לפי שעה עם החוקרים בחדר החקירות המשטרתי; אין לו כל סיבה לשתף לפתע פעולה עם הפרקליטים באולם בית המשפט.

יום חג לירוקים

ומנגד, לכל הפרשה הזו יש גם פן מעודד, אופטימי. מבחינתם של אנשי איכות הסביבה זה אמור להיות אפילו יום חג של ממש. בארץ שבה שולטים אילי הנדל"ן, שבה הקבלנים הם השליטים האמיתיים של הקרקע ושבה מבצעות ועדות התכנון המקומיות והאזוריות מעשי אונס של ממש במרקם הנופי - יש משהו מרגיע בידיעה שצריך עדיין לשלם שוחד כדי לפצוע את העין בצורה כה מכוערת, כפי שנעשה במתחם הולילנד הידוע לשמצה בקרב תושבי הבירה.

פגיעה כה קשה הערכי הנוף והאסתטיקה היא עדיין לא בגדר נורמה מקובלת הזוכה לאישור חינם אין כסף.