לאומי: אפשרות ממשית למימוש בקרוב; הסנטימנט החיובי ימשך

שוק האג"ח: הן באפיק השקלי והן באפיק הצמוד הם ממליצים על מח"מ בעל טווח בינוני בתיק ■ אטרקטיביות ההשקעה באפיק הקונצרני נמוכה ■ פערי התשואות בין האפיק הממשלתי לקונצרני - מתרחבים

כלכלני בנק לאומי מעריכים בסקירתם השבועית על שוק ההון הישראלי כי הסנטימנט החיובי בשוק המקומי יימשך גם במהלך החודשים הקרובים, זאת לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים אשר תומכות בו (הן בשל שיעורי ההיוון הנמוכים והן בשל העלייה בתיאבון לסיכון).

עם זאת, מדגישים בלאומי כי בטווח הקרוב יותר קיימת אפשרות ממשית למימוש, זאת על רקע רמת המחירים הנוכחית שמהווה שיא של כל הזמנים. ואכן שבוע המסחר המקוצר בשוק המניות המקומי התאפיין במימושי רווחים. זאת, לאחר שביום שלישי רשם מדד המעו"ף שיא של כל הזמנים - 1237.85 נקודות, תוך שהוא בולט לחיוב מבין המדדים. איתנותו היחסית של מדד המעו"ף נתמכה בעוצמה שמפגינות מניות הבנקים מאז פרסום הדוחות הכספיים ל-2009. מנגד, בלטו בירידות שערי מניות הנדל"ן בהשפעת החברות המתאפיינות ברמת מינוף גבוהה, וכן מניות הטכנולוגיה אשר סבלו מחולשת הדולר.

בלאומי מציינים כי מחזורי המסחר עמדו בממוצע יומי על כ-1.7 מיליארד שקל, לעומת מחזורי מסחר נמוכים יחסית בימי חול המועד (כ-1.2 מיליארד שקל בממוצע) ובהשוואה לממוצע של כ-1.9 מיליארד שקל שנרשם מאז תחילת השנה. סטיות התקן הגלומות באופציות על מדד המעו"ף עומדות כיום על כ-14%, זאת לאחר שבמהלך השבוע צנחו אלו לשפל של פחות מ-12%.

פערי התשואות בין האפיק הממשלתי לקונצרני - מתרחבים

בהתייחסם לשוק האג"ח אומרים בלאומי כי הן באפיק השקלי והן באפיק הצמוד הם ממליצים על מח"מ בעל טווח בינוני בתיק. ומציינים כי אטרקטיביות ההשקעה באפיק הקונצרני נמוכה.

בלאומי מציינים את פערי התשואות שמתרחבים ומסבירים כי בעקבות האפיק הממשלתי רשם גם זה הקונצרני ירידות שערים, אך בשיעורים חדים יותר. מדדי התל-בונד 20 והתל-בונד 40 ירדו בשיעורים של כ- 0.7% וכ- 1.4% בהתאמה ומדד התל-בונד השקלי רשם ירידה של 0.8%. המימושים, ייתכן כי התרחשו גם על רקע רמת התשואות הנמוכה שהציעו מדדים אלו, לאחר השינויים שחלו בהרכבם בתחילת החודש.

מגמת המימושים החדה יותר באפיק הקונצרני לעומת זה הממשלתי הביאה להתרחבות נוספת השבוע בפערי התשואות שבין מדדי התל-בונד השונים לבין אגרות חוב ממשלתיות דומות. בלאומי מציינים כי פרמיית הסיכון הממוצעת בגין מדד התל-בונד 20 עלתה לאחרונה בכ- 0.3% לרמה של 1.6%. עם זאת, בתקופה המקבילה המשיך פער התשואות הממוצע הנדרש מעל מדד התל-בונד 40 להצטמצם, לרמה של כ- 2% בלבד.

להערכתם, תוספת התשואה למשקיעים במדד התל-בונד 40 בהשוואה לזו המתקבלת במדד התל-בונד 20 נמוכה למדי ואינה מצדיקה את תוספת הסיכון הכרוכה בה. מדגישים כי רמת התשואה המוצעת במדד התל-בונד 20 אינה מגלמת להערכתם סיכוי לרווחי הון משמעותיים למשקיעים בו, אך עשויה להתאים למשקיעים סולידיים המסתפקים בתשואה הריאלית השוטפת הגלומה בו (כ- 2.9%).

במבט לעתיד על שוק האג"ח המקומי אומרים כלכלני לאומי כי הצפי לתוואי העלאות באופן מתון וארוך, הריבית השוטפת המתקבלת על אגרות החוב לטווח הבינוני והצפי להיקף נמוך של גיוסי חוב ממשלתיים בשנה הקרובה תומכים בהעדפת ההשקעה באגרות החוב לטווח הבינוני. ומדגישים כי בשל התגברות האיומים על חלקו הארוך של העקום מומלץ להימנע כעת מהשקעה באגרות החוב הארוכות.

בנוסף, משקיעים אשר חוששים מעלייה חדה בתוואי הריבית יאלצו כיום להסתפק בהשקעות קצרות טווח ברמת תשואות נמוכה ביותר.

האפיק הצמוד - להערכתם יש לשמור על מח"מ ממוצע של 7-4 שנים בחלק זה של התיק. האפיק השקלי - להערכתם יש לשמור על מח"מ ממוצע של 6-3 שנים בחלק זה של התיק. אג"ח קונצרני - להערכתם, לנוכח רמתן הנמוכה של פערי התשואות הקיימים בין האפיק הקונצרני לבין האפיק הממשלתי לא צפויים באפיק רווחי הון משמעותיים. עם זאת, התשואה השוטפת המתקבלת עליהן מהווה אלטרנטיבה ראויה להשקעה על פני האפיק הממשלתי.

כמו כן, מומלץ לבצע השקעה סלקטיבית תוך מתן עדיפות לאגרות בעלות דירוג גבוה, על פני השקעה פאסיבית במדדי התל-בונד השונים. יש גם לקחת בחשבון אפשרות למימוש רווחים בטווח הקצר.

במבט לעתיד על שוק המט"ח המקומי אומרים בלאומי כי שערו של המטבע האמריקני יושפע בתקופה הקרובה מתפיסת הסיכון של המשקיעים. תפיסת סיכון זו תושפע מהספקולציות לגבי מצבן הכלכלי של מדינות ה- PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ומיכולתם של שווקי המניות להמשיך ולשמור על רמות השיא בהם הם מצויים. כך, חשש לגבי עתידן של מדינות אלה וחוסר יכולתם של השווקים לשמור על רמתם הנוכחית, יתרמו לעלייה במפלס החששות ולהתבצרות בדולר הנתפס כנכס בטוח יחסית. בטווח הארוך יותר, התחזקות השטר הירוק תיתמך מהתאוששות הכלכלה האמריקנית.