"ארה"ב עודדה את נתניהו לבטל השתתפותו בוועידת הגרעין"

הבית הלבן הבין, אולי בהצתה מאוחרת, שנוכחות רה"מ תהיה עלולה לפגוע במסך העמימות הגרעינית של ישראל ■ הערכות אחרות: נתניהו רצה לחסוך התנגשות נוספת עם הילארי קלינטון על רקע תהליך השלום

ממשל אובמה עודד את רה"מ, בנימין נתניהו, לבטל את השתתפותו המתוכננת בפסגה הגרעינית הגלובלית, שתיפתח בוושינגטון ביום ב' הקרוב, למרות שהבית הלבן הוא שהזמין את נתניהו לוועידה. הממשל הבין, אולי בהצתה מאוחרת, שנוכחות רה"מ בדיונים תהיה עלולה לפגוע במסך העמימות הגרעינית של ישראל. יועצי אובמה הגיעו למסקנה, שלא יוכלו למנוע את העלאת נושא העמימות בוועידה, בניגוד למה שאמרו לישראלים בתחילה. כך מעריכים מקורות בוושינגטון שמקורבים לנושא.

במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן תפח בהדרגה חשש, שהשתתפותו של נתניהו בפסגה תשמש כליא ברק לפרץ קובלנות של מדינות ערביות ומוסלמיות על יחס של איפה ואיפה כלפי איראן: מדינות המערב מנסות לסכל את תכנית התתחמשות הגרעינית של טהראן, בעוד שהן מתעלמות ממאגר הנשק הגרעיני המסיבי שנמצא בידי ישראל, לפי מקורות זרים.

היועץ לביטחון לאומי בלשכת רה"מ, עוזי ארד, סמך ידו על הערכה זו, ונתניהו החליט להישאר בארץ ולהוריד את פרופיל המשלחת הישראלית לוועידה: בראשה יעמוד סגנו, השר לענייני מודיעין, דן מרידור. ככל הידוע, ישראל תהיה בין המדינות הבודדות בפסגה שלא יהיו מיוצגות על-ידי ראש ממשלה.

החשש בממשל הוא, שההתמקדות בארסנל הגרעיני של ישראל תסיט את הוועידה מהנושא המרכזי שאובמה מבקש להעלות על סדר היום: מאמץ גלובלי למנוע הסתננות טכנולוגיות גרעיניות וחומרים בקיעים לידי ארגוני טרור ומדינות משוללות רסן כאיראן וקוריאה הצפונית.

בבית הלבן מקווים, שהורדת הפרופיל של המשלחת הישראלית תתרום להורדת הפרופיל של הטענות על אפליית איראן בהשוואה לישראל, אך יועצי אובמה השלימו עם כך, שלא יהיה אפשר לטאטא את תכנית הגרעין של ישראל אל מתחת לשטיח. הנושא יעלה בנאומי מנהיגים מהגוש הערבי-מוסלמי במידה זו או אחרת של הדגשה. מבחינת הממשל, זה המחיר שיש לשלם, כדי לגבש הסכמה גלובלית למניעת נפילתו של נשק גרעיני לידי טרוריסטים. הצנעת הנוכחות הישראלית תסייע להשגת המטרה.

רמז בוטה להמלצת הממשל שמוטב שנתניהו יישאר בירושלים נתן כבר ביום ג' דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, בתדרוך לכתבים. "ישראל תהיה פה; אני לא בטוח שנתניהו מגיע", אמר הדובר. "בשלב הזה (אובמה) נפגש באחרונה עם הנשיא סרקוזי, הנשיא מדבדב ורה"מ נתניהו, כך שלא יהיו פגישות נפרדות (בארבע עיניים) איתם".

גם תגובת המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון, אמש, לאחר ההודעה מירושלים על ביטול הביקור, נשמעה כאנחת רווחה. דובר המועצה, מייקל המר, אמר שהממשל מקדם בברכה את בואו של מרידור כראש המשלחת הישראלית. "ישראל היא בעלת ברית קרובה ואנו מצפים להמשיך לעבוד באופן הדוק על נושאים שקשורים בביטחון גרעיני. הפסגה זו ממוקדת בהתייחסות לביטחון חומרים גרעיניים ומכוונת לכך שהמשתתפים ינקטו צעדים מעשיים כדי לוודא שטרוריריסטים לא יוכלו להניח יד על חומרים אלה".

ההחלטה לבטל את ביקור נתניהו לא היתה קשה. התעקשות ישראלית לקיים את הביקור כמתוכנן היתה יוצרת מוקד חיכוך נוסף עם ארה"ב, אך לישראל בלאו הכי לא היה שום עניין לקיימו. בירושלים התייחסו בחשד גדול לכל נושא הוועידה מהרגע שנודע על היזמה. למרות חששות בקרב יועצי נתניהו, שההשתתפות תיצור בקיעים בחומת העמימות הגרעינית של ישראל, החליט רה"מ להיענות בחיוב כדי לא להביך את ארה"ב.

לפי האתר "פוליטיקו", שוכנעה ישראל להגיע לוועידה רק לאחר שקיבלה מארה"ב "הבטחות שקטות" שמתייחסות להתחייבות אובמה, מאשתקד, לא לצאת נגד מדיניות העמימות.

כזכור, שלושה חודשים לאחר שנכנס לבית הלבן נתן אובמה תוקף מחודש למזכר הבנות בן 40 שנה בין ירושלים לוושינגטון, שלפיו ישראל אינה צריכה לחשוף את הארסנל הגרעיני שלה ולפתח אותו לפיקוח בינלאומי, וארה"ב לא תלחץ עליה לעשות זאת. התחייבות המחודשת ניתנה לנתניהו בפגישת הראשונה עם אובמה כנשיא, במאי 2009, בוושינגטון. רה"מ רמז על ההתחייבות בראיון לערוץ 2 בספמבר אשתקד. שלושה פקידים במשל אובמה אישרו שההתחייבות אכן ניתנה, לפי ידיעה בוושינגטון טיימס, מ-2 באוקטובר אשתקד.

אבל העיתון כתב כבר אז, חודשים לפני שהתגבש הרעיון לערוך פסגה גרעינית, כי ההבנה הסודית שאישרר אובמה עלולה לחתור תחת השאיפה המוצהרת של ממשלו להגיע לעולם ללא נשק גרעיני. עובד בכיר בסנט אמר אז, כי העובדה שאובמה חידש את מחויבות ארה"ב לעמימות הגרעינית של ישראל מראה שמבחינה פוליטית הוא לא היה יכול שלא לעשות זאת, "אבל ההחלטה מעמידה בספק כמעט כל היבט באג'נדה של הנשיא למניעת הפצתו של נשק גרעיני".

כפי שדיווח "פוליטיקו" באוגוסט אשתקד, הבעיה אם להזמין את ישראל לוועידה הוגדרה כרגישה מאוד. הזמנתה היתה נתפסת כהפעלת לחץ על ישראל לפתוח את הארסנל הגרעיני שלה, שלא קיים רשמית, לפיקוח בינלאומי, ולסמוך ידה על הצעות לפירוז המזה"ת מנשק גרעיני. לעומת זאת, אי הזמנת ישראל היתה חושפת את ממשל אובמה לקובלנות שהוא מתעלם מהמדינה האחת באזור עם תכנית בשלה נשק גרעיני.

בסופו של דבר, הוחלט להזמין את ישראל ולתת לה הבטחות שקטות לחסיון עמימותה הגרעינית, כדי להבטיח את השתתפותה. כשהתברר שהחיסיון הזה אינו כל כך בר ביצוע, הוזמן נתניהו להישאר בבית, לרווחת שתי המדינות. אפשר לנחש, שבלשכת רה"מ יש לא מעט אנשים שמכריזים עכשיו: "אמרנו לכם".

יחד עם זאת, יש אנליסטים בוושינגטון שטוענים שהחששות של ישראל מהתקפות על עמימותה הגרעינית הם רק תירוץ. ארון דייוויד מילר, שהיה בין האחראים למדיניות המזרח-תיכונית של ארה"ב בממשלים קודמים אמר ל"פוליטיקו": "לאחר ההתלקחות עם אובמה, ביבי עדיין חייב לתת תשובה על דרישות הממשל לגבי תהליך השלום. לדעתי, הוא הליט פשוט להתחפף. הוא לא רצה לשמוע עוד הרצאה משרת החוץ קלינטון".