סניגורי ענת קם לאורי בלאו: שוב לארץ והחזר המסמכים; מבהירים: אין מגעים לעסקת טיעון

(עדכון) - בא-כוחו של בלאו: אם קם תיתן הוראה, ואם אכן היא המקור - לא תהיה לבלאו שום סיבה שלא להחזיר את כל המסמכים; הסיבה היחידה שהוא עדיין לא החזיר את כל המסמכים היא במטרה להגן על המקור שלו

"אורי בלאו - חזור הביתה" - זה המסר שיוצא היום (א') מטעמה של ענת קם, המואשמת בריגול חמור, בפרשת הדלפת המסמכים הביטחוניים מלשכת אלוף פיקוד המרכז לעיתונאי "הארץ", אורי בלאו.

עו"ד מיבי מוזר, בא-כוחם של "הארץ" ובלאו, אומר כי בלאו יחזיר את כל המסמכים (שהעבירה לו קם - י.ע) שנמצאים ברשותו - אם קם תעביר הנחיה כזו באפיקים המשפטיים.

סניגורה של קם, עו"ד אביגדור פלדמן, מבהיר כי לא מתקיימים בשלב זה מגעים להסדר טיעון.

במקביל טוען עו"ד פלדמן כי הפרקליטות נהגה שלא כדין כשנמנעה מליידע את קם על הכוונה להגיש נגדה כתב אישום, לפני הגשתו בינואר השנה, ובכך שללה את זכותה לשימוע לפני הגשת כתב האישום. ב

יום רביעי הקרוב יתקיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב דיון בפרשה, שבו תתקיים הקראה מחודשת של כתב האישום. ואולם, מתברר כי ביום שבו הוגש כתב האישום, ב-14 בינואר, חתמה פרקליטת מחוז תל-אביב, עו"ד רות דוד, על מסמך השולל מקם את זכותה לקבל הודעה על הכוונה להגיש נגדה אישום, ובעקיפין גם את זכותה לשימוע.

הגשה בחופזה

"ההחלטה למניעת השימוע היתה החלטה לא ראויה", אומר פלדמן ל"גלובס", "שוללים את זכות היידוע והשימוע אם הנאשם עומד לברוח מהארץ. אבל ענת קם ידעה היטב שעומדים להגיש נגדה כתב אישום, היא היתה במעצר-בית שאת תנאיו לא הפרה, ולא היתה שום סיבה להניח שהיא עומדת להימלט".

לדבריו, מעצרה של קם לא התבקש לאורך כל תקופת החקירה, אלא מעצר-בית בלבד, ורק אחרי הגשת כתב האישום נזכרה הפרקליטות לדרוש מעצר מלא עד תום ההליכים. בית המשפט המחוזי דחה את הדרישה, הפרקליטות הגישה ערר לעליון, והשופטת אילה פרוקצ'יה אמורה לקבל החלטה בעניין זה בקרוב.

"אני חושב שכתב האישום הוגש בחופזה", אומר פלדמן. לדבריו, מאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, היה זה שטיפל בהיבטים שונים של הפרשה, לרבות צו איסור הפרסום הגורף - גם היועץ הנוכחי, יהודה וינשטיין, הוא זה שצריך לטפל בנושא, כולל החלפת סעיף האישום שבו מואשמת קם - ריגול חמור במטרה לפגוע בביטחון המדינה.

"להוריד את הטונים"

בעניינו של בלאו, השוהה בחודשים האחרונים בלונדון, אמר פלדמן כי הוא כנראה לא מסר לשב"כ את כל המסמכים כדי להגן על קם, אלא שהיא אינה זקוקה לעזרתו. "מרגע שענת החלה לשוחח עם השב"כ, היא נתנה להם את התמונה במלואה, ורק אז הם הבינו שבלאו לא מסר להם את כל המסמכים. אני אומר בשמה - אורי, שוב הביתה, תחזיר את המסמכים, וזה יקדם את עניינה של ענת בכל משא-ומתן. עכשיו הזמן לסייע לה בדרך הזו, להוריד את הטונים הגבוהים ולהשקיט את החצוצרות".

בד-בבד, עו"ד מוזר, בא-כוחם של "הארץ" ושל בלאו, אומר כי "אם ענת תיתן הוראה, ואם אכן היא המקור - לא תהיה לאורי בלאו שום סיבה שלא לתת את כל המסמכים. הסיבה היחידה שבלאו לא החזיר עדיין את כל המסמכים היא במטרה להגן על המקור שלו. אין עיתונאי רציני בעולם שכשאומרים לו שיעצרו אותו ויעמידו אותו לדין, כדי שהוא יחזיר את כל המסמכים שקיבל מהמקור שלו, ושלשם כך יואיל לשוב בחזרה לארץ - הוא היה פועל לפי הדרישה".

גם עו"ד מוזר הדגיש כי "אפשר למצוא דרך" להשבת המסמכים. "אפשר למצוא דרך שמה שחושבים שהוא מסוכן יימצא תחת פיקוח. הדברים ניתנים לפיתרון", ציין.

לדבריו, דרישת השב"כ מבלאו למסור את כל המסמכים שצבר אי-פעם בעבודתו העיתונאית - פירושה "לבוא לעיתונאי ולומר לו 'תשרוף את המקצוע שלך'".