יהודי ארה"ב מרוצים מאובמה; שכניהם הלא יהודים הרבה פחות

סקר חדש של הוועד היהודי אמריקני מגלה, כי 57% מיהודי ארה"ב מרוצים מביצועי נשיא ארה"ב, שיעור תמיכה גבוה מזה של האוכלוסיה הכללית ■ בכל זאת, מסתמנת שחיקה: 78% מהיהודים הצביעו בעדו לפני שנה וחצי

יהודי ארה"ב מרוצים מביצועי נשיאם, ברק אובמה, הרבה יותר מאשר שכניהם הלא יהודים. יתר על כן, כמעט 75% מהיהודים האמריקניים מרוצים, במידות שונות, ממצב היחסים בין ישראל לארה"ב. כך עולה מסקר של הוועד היהודי האמריקני (AJC), שפורסם בסוף השבוע.

לפי הסקר, שיעור התמיכה של יהודי ארה"ב בתפקודו הכולל של אובמה הוא 57%, ואילו 38% מהיהודים אינם מרוצים מביצועיו. ובעוד שנתון זה מצביע על שחיקה במעמד אובמה בקרב היהודים (בבחירות לנשיאות בנובמבר 2008 הוא זכה ב-78% מקולות המצביעים היהודיים), שיעור תמיכת היהודים בו עכשיו עדיין גבוה משמעותית מהתמיכה שהוא מקבל מהאוכלוסיה הכללית בארה"ב.

כך, למשל, סקר של סי.בי.אס., שנערך בין 29 במארס ל-1 באפריל, מצא ששיעור שביעות הרצון של כלל תושבי ארה"ב מתפקודו הכללי של אובמה הידרדר לשפל שיא של 44%, ירידה של 24% בהשוואה לאפריל אשתקד. סקר ראסמוסן, מסוף מארס, מצא ש-43% מהאמריקנים מסתייגים במידה רבה מביצועי אובמה.

בסקר החדש של AJC, 55% מהיהודים האמריקנים הביעו שביעות רצון מהדרך שבה מטפל הממשל ביחסי ישראל - ארה"ב. 37% הסתייגו. (זו עליה קלה בשיעור התמיכה בהשוואה לנתוני סקר 2009: 54% היו מרוצים, 32% הסתייגו). 57% הביעו שביעות רצון מהדרך שבה מנהל רה"מ בנימין נתניהו את היחסים עם וושינגטון; 30% היו לא מרוצים. הסקר נערך במדגם יהודי מייצג עם סטיית תקן של 3%.

ואיך הגדירו הנשאלים את היחסים בין ארה"ב לישראל כיום? 63% אמרו שהיחסים "חיוביים למדי", 10% תיארו אותם כ"חיוביים ביותר". (בסקר של 2009, 70% אמרו שהיחסים "חיוביים למדי" ו-11% אמרו שהם "חיוביים ביותר"). צריך להדגיש, שהסקר נערך בין 2 ל-23 במארס; כלומר שלב השאלות הסתיים יום אחד לפני הפגישה בין אובמה לנתניהו בבית הלבן, שתוארה כהשפלה מכוונת של רה"מ ושמשמשת עתה כקו פרשת המים להגדרת היחסים בין ירושלים לוושינגטון.

בכל אופן, סקר של J Street, שדולה אמריקנית שמנסה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים, מראה ש-59% מיהודי ארה"ב תומכים באובמה, בעוד שרק 44% הביעו תמיכה בנתניהו. סקר זה נערך אף הוא לפני הפגישה, אך אחרי ביקורו של סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בישראל, שבו הודיע משרד הפנים על מתן היתרי בניה ל-1600 יחידות דיור ברמת שלמה.

ההשוואה בין יחס יהודי ארה"ב לאובמה, כפי שהם באים לידי ביטוי בסקר החדש, לבין יחס הישראלים אליו היא בעייתית בגלל קיומם של נתונים סותרים. סקר גאלופ מ-10 בפברואר השנה מצא, שבניגוד להערכות אינטואיטיביות, שיעור שביעות הרצון של אזרחי ישראל מהממשל הנוכחי הוא מהגבוהים בעולם, למעט מדינות באפריקה: חציון של 61% מהישראלים היה מרוצה מתפקוד הנשיא, בעוד ש-30% לא היו מרוצים. סקר של "דיאלוג", בפיקוח פרופ' קאמיל פוקס, מ-19 במארס, אמנם לא ביקש חוות דעת על תפקוד אובמה, אך ביקש להגדיר את יחסו לישראל. 51% אמרו, כי יחס הנשיא לישראל "ענייני", 18% קבעו שהיחס ידידותי, ו-21% אמרו שיחסו עוין.

לעומת זאת, סקר של מכון סמית בשביל ג'רוזלם פוסט, מ-26 במארס, מצא ש-48% מהיהודים בישראל מגדירים את ממשל אובמה כפרו-פלסטיני, ורק 9% מגדירים אותו כפרו-ישראלי. גם סקר זה לא התייחס ישירות לתפקודו הכללי של אובמה.

ומה חושבים יהודי ארה"ב על ההתנחלויות? 56% גורסים שיש לפרק חלק מההתנחלויות כדי להשיג שלום ואילו 8% אומרים שיש לפרק את כולן. 34% טוענים, שיש להשאיר את כל ההתנחלוית על כנן. 61% מהנשאלים אמרו שירושלים צריכה להישאר מאוחדת, תחת ריבונות ישראלית. 35% אמרו, שישראל צריכה לגלות גמישות בשאלת ירושלים במסגרת הסכם לשלום קבע במזה"ת. 48% הביעו תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית, 45% התנגדו. 94% מהנשאלים אמרו, כי הפלסטינים צריכים להכיר בישראל כמדינה יהודית בכל הסכם שלום.

שלושים אחוזים מהנשאלים חשים עצמם "קרובים מאוד" ו-44% רואים עצמם "קרובים למדי". בפילוח לפי זרמים, האורתודוכסים מובילים: 77% מהם חשים "קרובים מאוד" לישראל.

דב וייסגלס, שהיה יועצו הבכיר של רה"מ לשעבר אריק שרון, אמר באחרונה בראיון עיתונאי, כי נתניהו היה צריך להביא בחשבון את השינויים בקהילה היהודית בארה"ב.

"תמיכת היהודים בישראל הולכת ופוחתת והם יגנו על ישראל מפני הממשל רק בעניינים שטמון בהם איום רציני לישראל", אמר וייסגלס באותו ראיון. "יש לי ספקות רציניים האם יהודי ארה"ב רואים בשאיפות הטריטוריאליות של ממשלת נתניהו ביו"ש ובשכונות הפלסטיניות בירושלים עניין קיומי".