לידר שוקי הון: מדד חודש מארס צפוי לעלות ב-0.1% בלבד

בנק ישראל לא ישלים עם רמת ציפיות גבוהה גם אם ייאלץ להעלות את הריבית ברציפות ■ הגירעון בשנת 2010 צפוי לנוע סביב 4%-4.5% תוצר

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, פרסם הבוקר (א') את סקירתו השבועית, בה הוא מעריך כי מדד מרץ שיפורסם השבוע צפוי לעלות ב-0.1% . סביבת האינפלציה ברבעון השני והשלישי של השנה צפויה להיות נמוכה מאשר בתקופות המקבילות בשנתיים האחרונות שבהן היא הושפעה מעלייה חדה במחירי הדיור והאנרגיה.

השלבים המתקדמים בו נמצא תהליך תיקון המלאים מציבים סימני שאלה בנוגע להמשך השיפור ביצוא הישראלי במהלך המחצית השנייה של השנה. קיימים סימני התאוששות ראשונים בכוח הקנייה של הציבור אך מגמת ההרעה של השנתיים האחרונות צפויה להוסיף להוות כוח ממתן אינפלציוני בשנת 2010 .

עוד אומר גוזלן כי נתוני התקציב לרבעון הראשון מלמדים על המשך השיפור בגביית המיסים אך בקצבים מתונים יותר. תוואי ההכנסות צפוי להוביל לגבייה של כ-7 מיליארד שקל מעל ליעד כך שהגירעון בשנת 2010 צפוי לנוע סביב 4%-4.5% תוצר. תוואי הגיוס המתון להמשך השנה צפוי להוסיף ולהוות גורם תומך לאג"ח הממשלתיות.

בנוגע למדיניות בנק ישראל אומר גוזלן כי "בנק ישראל לא ישלים עם רמת ציפיות גבוהה גם אם ייאלץ להעלות את הריבית ברציפות. רמת הציפיות לאינפלציה מובילה את הריבית הריאלית לטריטוריה שלילית ולכן צפויה להיתקל בתגובה קרובה מצד בנק ישראל. בתרחיש זה צפוי להימשך הלחץ לעליית תשואות באיגרות החוב לטווחים הקצרים לפדיון ולהמשך השתטחות העקום. כמו כן, קיימת עדיפות לאיגרות החוב השקליות על פני הצמודות למדד, והן לאג"ח בריבית משתנה על פני מק"מ ושחר קצר".

על ההתרחשויות בעולם אומר גוזלן כי התבטאויות יוניות מצד ברננקי שהדגיש את הקשיים שעדיין עומדים בפני מעבר לצמיחה בת קיימא במקביל לביקושים גבוהים במיוחד בהנפקות איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב תמכו בירידת תשואות לאורך העקום. המשך הסאגה היוונית הובילה לעלייה תשואות חדה באג"ח היווניות, "ולהערכתנו מדובר בחלק עם IMF- בלתי נפרד בדרך לפיתרון ולו זמני של המשבר שישלב את תוכנית המימון האירופאי".