דו"ח: בישראל יש פוטנציאל גז הגדול פי 17 משדה 'תמר'

לפי דו"ח של הממשל האמריקני, באזור שחלק ניכר ממנו נמצא במים הכלכליים של ישראל וביבשה, יש פוטנציאל לאיתור של כ-1.7 מיליארד חביות נפט ■ יח' ההשתתפות של הכשרת הישוב, רציו ומודיעין מזנקות בכ-7% כל אחת

עליות חדות נרשמות היום (א') בשותפיות הנפט והגז הטבעי שנסחרות בבורסה של תל-אביב, ביניהן ישראמקו , דלק קידוחים יהש , אבנר , רציו ומודיעין .

גם מניות הכשרת הישוב , שהצטרפה לאחרונה לתחום חיפושי הגז הטבעי במימי הים התיכון, מזנקות. החברה-הנכדה של הכשרת הישוב, "עמנואל אנרגיה", חתמה על הסכם עם מודיעין, הנמצאת בשליטת קבוצת אי.די.בי וצחי סולטן, לרכישת זכויות השתתפות ברישיונות לחיפושי נפט וגז בשדות "שרה" ו"מירה" הממוקמות כ-40 ק"מ מערבית לרצועת הים שבין חיפה וחדרה. השותפות רכשה את זכויות ההשתתפות מחברת פטרומד, בעלת הרישיונות הימיים (95.5%), תמורת 16.1 מיליון דולר, כשחלקה של "עמנואל" מוערך בכ-9.6 מיליון דולר. על פי ההסכם תחזיק עמנואל 57.025% מזכויות ההשתתפות ואי.די.בי וצחי סולטן יחזיקו ב-28.65%.

הסיבה לעליות החדות (מלבד המגמה החיובית בשוק ההון כולו) טמונה ככל הנראה בדוח של הממשל האמריקני שהתפרסם ביום חמישי לאחר סיום המסחר בתל-אביב. לפי הדו"ח, באזור שחלק ניכר ממנו נמצא במים הכלכליים של ישראל וביבשה, יש פוטנציאל לכמויות עצומות מאוד של גז טבעי - בהיקף שמגיע עד כ-17 שדות בגודל של שדה "תמר" שהתגלה כ-90 ק"מ מערבית לחופי חיפה.

בנוסף, על פי אותו דו"ח יש באזור המדובר (שכולל גם חלק מהשטח היבשתי של ישראל) ישנו גם פוטנציאל לאיתור של כ-1.7 מיליארד חביות נפט.

נזכיר כי החברות השותפות במבנה "לווייתן", שנמצא מערבית ל"תמר", עומדות לדווח בחודשים הקרובים (ככל הנראה בסוף יוני - תחילת יולי) על תוצאות הסקר הסייסמי התלת מימדי שביצעו באזור. לאחר מכן יוחלט אם לבצע קידוח אקספלורציה.

בכל אופן, הדו"ח בוצע כחלק ממיפוי כלל-עולמי שעורכים בממשל האמריקני, כדי לבחון את פוטנציאל מצבורי האנרגיה הפוסילית (אנרגיה שנצברה בקרקעית האדמה לאורך מיליארדי שנים) שנמצאים בעולם ושעדיין לא אותרו.