פריצת דרך בתמ"א 38: 300 דירות ימוגנו מפני רעידת אדמה בת"א - ועל הגגות ייבנו 90 יחידות דיור חדשות

גל הרשקוביץ, מבעלי קריגר נדל"ן: "בעיר שבה קשה למצוא דירה חדשה - אלא אם כן מעוניינים לגור במגדל - דירות חדשות הן מוצר נדיר" ■ קריגר מתכוונת למכור את הדירות החדשות בכ-100 מיליון דולר ■ בשלב הראשון תבצע החברה פרויקטים ברחובות משה שרת, לואי מרשל, יהודה המכבי, בארי, דה האז, תנאים וירמיהו

אחרי שהזדחל במשך שנים, נראה כי חיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38 סוף סוף תופס תאוצה משמעותית: חברת קריגר נדל"ן תחזק השנה 300 דירות בפני רעידת אדמה במרכז תל אביב, ותמכור כ-90 יחידות דיור חדשות ב-100 מיליון דולר, שתבנה על גגות המבנים שיחוזקו.

היזמית קריגר נדל"ן - שמנסה לבסס את מעמדה כמובילה בתחום שעד כה התאפיין בפרויקטים ספורים של יזמים שונים - חתמה על חוזה בהיקף 40 מיליון דולר עם חברת הביצוע אורתם-מליבו של קבוצת אורתם סהר הנדסה. לפי החוזה, יחוזקו בפני רעידת אדמה 20 מבנים ישנים במרכז ובצפון הישן של תל אביב; עסקה לחיזוק 20 מבנים נוספים צפויה להיחתם בחודשים הקרובים.

בעיר שבה קשה למצוא דירה חדשה - אלא אם כן מעוניינים לגור במגדל - מדובר במוצר נדיר, אומר בראיון ל"גלובס" גל הרשקוביץ, מבעלי קריגר נדל"ן, שמוסיף כי החיזוק צפוי להציל חיים במקרה של רעידת אדמה. עם מאות בניינים ב"קנה" - עד 2015 מקווים בקריגר להגיע להסכמה עם דייריהם של כ-1,000 בנייני מגורים בעיר - בקריגר מאמינים שיוכלו לשנות את חזות פני העיר - בעיקר באזורים המתיישנים בצפון הישן של העיר - ומתעקשים שהתחום רווחי.

"שולי הרווח שלנו בפרויקטים מסוג זה בתל אביב נאמדים בכ-50%", אומר הרשקוביץ. בהשוואה, שיעור הרווח הגולמי ברוב פרויקטי הבנייה החדשים למגורים נע בין 15% ל-20%.

ערך הדירה יעלה

במסגרת הפרויקטים של קריגר נדל"ן יחוזקו ויורחבו דירות בנות שלושה וארבעה חדרים בבניינים שנבנו לפני 1980. קריגר תתקין מעליות וחניון תת קרקעי בבניינים, תחזק אותם בפני רעידות אדמה ותרחיב את הדירות הקיימות בכ-25 מ"ר, מה שצפוי להעלות את ערך כל דירה בתום התהליך בכ-200 אלף דולר, מעריך הרשקוביץ.

בתמורה, בכל בניין תבנה קריגר קומה וחצי על הגג, שתכלול ארבעה דופלקסים. המחיר למ"ר בכל הפרויקטים נע בין 6,000 דולר ל-7,000 דולר למ"ר; שטח הדירות החדשות יהיה 150-200 מ"ר, כך שמחירי הדירות שתימכרנה בשוק ינוע בין 900 אלף דולר ל-1.4 מיליון דולר.

בשלב הראשון תבצע החברה פרויקטים בכמה רחובות בתל אביב: משה שרת ליד כיכר המדינה, לואי מרשל, יהודה המכבי בצפון הישן, בארי, דה האז, תנאים וירמיהו. כמו כן, תבצע החברה פרויקטים ברמת אביב, שיכון ל' ושכונות נוספות מעבר לירקון.

לדברי הרשקוביץ, שמממן עם שני שותפיו ל"קריגר" את הפרויקטים ללא ליווי בנקאי, הסיבה שמעט מאוד יזמים נכנסו עד כה לתחום היא בעיקרה מימונית: "כשאני קונה בניין, הבנק מבסוט כי יש לו מה למשכן; כשאני קונה גג - אין לו מה למשכן", אומר הרשקוביץ. לדבריו, היזמים שיש להם הון עצמי בהיקף עשרות מיליוני שקלים מעדיפים לקנות בכסף קרקע: "יותר קל להם לקנות מגרש, והבנק ינשק אותם".