פרס על מפעל חיים למחזאי יהושע סובול

הפרס יינתן לסובול (71) בטקס פרסי התיאטרון ב-14 במאי ■ בנימוקי ועדת הפרס נכתב בין השאר: "יריעת יצירותיו התיאטרוניות של סובול מתפרשת על פני עשרות שנים ומקיפה נושאים מהותיים ומרכזיים בהוויה הישראלית והיהודית"

המחזאי יהושע סובול יקבל פרס על מפעל חיים בטקס פרסי התיאטרון שיתקיים ב-14 במאי. סובול, בן 71, נבחר פה אחד על ידי ועדה אמנותית שכללה את היו"ר דוד אלכסנדר, השחקנית מרים זהר, נורית יערי, שמואל עומר וירון סדן.

בנימוקי ועדת הפרס נכתב בין השאר: "יריעת יצירותיו התיאטרוניות של יהושע סובול מתפרשת על פני עשרות שנים, ומקיפה נושאים מהותיים ומרכזיים בהוויה הישראלית והיהודית. ההצגות 'ליל העשרים', 'נפש יהודי', 'סינדרום ירושלים' ו'גטו' מציינות אבני דרך למכלול שלם של יצירות המאירות את שורשי החלום הציוני ומנתחות באזמל חד של ביקורת את התממשותו ואת שברונו.

"יצירותיו הועלו על במות תיאטרון רבות ברחבי העולם ועמדו במוקד דיונים תקשורתיים כמו גם עיוניים אקדמיים. בכך הביא בכבוד את התיאטרון והדרמה בישראל לקדמת הבמה הבינלאומית".

יהושע סובול, יליד 1939, שירת בנח"ל והיה חבר קיבוץ שמיר בגליל העליון. בשנת 70', עם שובו ארצה מלימודי פילוסופיה באוניברסיטת סורבון בצרפת, כתב את מחזהו הראשון "הימים הבאים", שזכה להצלחה אמנותית ומסחרית גם יחד. מחזה זה היה שיתוף פעולה ראשון מיני רבים שלו עם הבמאית נולה צ'לטון.

מאז כתב 60 מחזות שהועלו בארץ וברחבי העולם, המצליח בהם הוא "גטו", שהוצג לראשונה בתיאטרון חיפה בשנת 84' ומאז הועלה בעשרים מדינות והפך אותו למחזאי בעל שם עולמי. בימים אלה מועלה "גטו" בגרסה מחודשת עטורת שבחים שביים עמרי ניצן לתיאטרון הקאמרי בכיכובם של איתי טיראן, נתן דטנר ואניה בוקשטיין. כמו כן כיהן סובול בין השנים 84' ל 88' כמנהל אמנותי של תיאטרון חיפה לצד גדליה בסר.