האשראי הממונף בבנקים: 20.6 מיליארד שקל

דו"חות הבנקים מגלים כי כמחצית מהמימון הממונף ניתנה לשני ענפים: נדל"ן (5.2 מיליארד שקל) ושירותים פיננסיים (4.6 מיליארד שקל)

הדו"חות הכספיים של הבנקים חושפים את היקף המימון הממונף במערכת הבנקאית. מהנתונים עולה כי היקף האשראי הממונף הסתכם בסוף 2009 ב-20.6 מיליארד שקל (ללא עסקת בזק) בהשוואה ל-21.8 מיליארד שקל בסוף 2008. כמחצית מהמימון הממונף ניתנה לשני ענפים: נדל"ן (5.2 מיליארד שקל) ושירותים פיננסיים (4.6 מיליארד שקל).

המימון הממונף מטריד מאוד את בנק ישראל. המפקח על הבנקים רוני חזקיהו אף אמר כמה פעמים כי הוא מודאג מהעלייה בהיקף האשראי הניתן במינוף לרכישת שליטה בחברות ובעיקר מהרווחים הנמוכים בעסקאות אלו. לאחרונה בוצעו כמה עסקאות רכישה ממונפות גדולות, כמו רכישת פרטנר על ידי אילן בן דב במימון בנק לאומי או רכישת בזק על ידי שאול אלוביץ' במימון בנק הפועלים (העסקה נסגרה רק בפברואר ואינה מופיעה בנתוני 2009). בשנים קודמות מימנה המערכת הבנקאית את רכישות קופות הגמל וקרנות הנאמנות של הבנקים, את רכישת מניות גד זאבי בבזק וכך גם את רכישת בנק הפועלים בהפרטה.

מהו מימון ממונף?

מימון ממונף הוא אשראי שנותנים הבנקים לצורך רכישת שליטה בחברות ושניתן בדרך כלל בשיעור מימון גבוה מהמקובל. לעתים קרובות, המניות הנרכשות באמצעות הדיבידנדים מהחברה הנרכשת הן מקור בלעדי לפירעון האשראי, והמניות מהוות גם ביטחונות להחזר החוב ומשועבדות לבנק.

בחלוקה לפי בנקים, המימון הממונף הרב ביותר ניתן בבנק הפועלים, היקף של 8.8 מיליארד שקל. 2.5 מיליארד שקל ניתנו בענף הנדל"ן. בין השאר מימן הפועלים את רכישת מניות לאומי באפריקה ישראל על ידי לב לבייב. בלאומי מימון ממונף בהיקף של 6.7 מיליארד שקל, ירידה של 13% בהשוואה לשנת 2008.

בדיסקונט חלה ירידה של 10% באשראי ממונף והיקפו עמד על 3.7 מיליארד שקל, ומתוכם 943 מיליון שקל לענף הנדל"ן.

במזרחי טפחות מדובר ב-525 מיליון שקל. הבנק לא פרסם נתוני השוואה לשנת 2008. באגוד עומד היקף המימון הממונף על 463 מיליון שקל, שיעור גבוה מאוד יחסית לגודלו של הבנק. אגוד מדווח כי 79 מיליון שקל ניתנו לרכישת שליטה בתאגיד העוסק בתיווך פיננסי באירופה. בבינלאומי עומד המימון הממונף על 366 מיליון שקל, ירידה חדה מ-749 מיליון שקל בשנה קודמת.

55
 55