בנק לאומי צפוי לקבל בחזרה את מניות מגדל

תיקון לחוק הבנקאות מאפשר ללאומי להחזיק במניות חברת הביטוח ■ לאומי כבר העביר בקשה רשמית לבנק ישראל ותשובתו צפויה להתקבל בקרוב

מניות מגדל שבבעלות בנק לאומי, הנמצאות בידי נאמן, צפויות לחזור לבעלות הבנק. לאומי , בניהולה של גליה מאור, כבר העביר בקשה רשמית לבנק ישראל, ותשובתו צפויה להתקבל בקרוב. דובר בנק ישראל מסר בתגובה: "מאחר שמדובר בבנק ספציפי, אנו מנועים מלהתייחס לגופו של מקרה".

לאומי מחזיק ב-9.8% ממניות מגדל, ששוויין 766 מיליון שקל. מגדל הוגדרה על פי פרשנות בנק ישראל לחוק הבנקאות קונגלומרט (תאגיד החזקה ריאלי, הפועל בשלושה ענפי משק), ומאחר שלבנק מותר להחזיק בקונגלומרט אחד בלבד וללאומי החזקות בחברה לישראל, הנחה המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, את לאומי למכור את מניות מגדל שברשותו.

תיקון בחוק

לבקשתו, קיבל לאומי כמה דחיות בביצוע המכירה ובשלב הביניים העביר את המניות לידי נאמן, עו"ד מיכאל הרצברג, לשעבר היועץ המשפטי של בנק ישראל. ההעברה התבצעה בינואר 2009, ומאז קיבל לאומי חמש פעמים ארכה נוספת לביצוע המכירה. האחרונה שבהן מסתיימת ב-31 באוגוסט.

במקביל, יזם לאומי, שהתנגד למכירת החזקותיו במגדל, יחד עם בנק ישראל תיקון לחוק כך שחברת ביטוח תוגדר כפועלת בענף משק אחד - ענף הביטוח. ההגדרה החדשה מוציאה למעשה את חברות הביטוח באופן גורף מהגדרת קונגלומרט ומאפשרת לבנק לאומי להמשיך להחזיק במגדל.

התיקון עבר בחקיקה ב-3 במארס, כך שהסיבה המקורית למכירת מניות מגדל התייתרה.

רווחים מפז

בנק לאומי נדרש על פי הנחיית בנק ישראל משנת 2007 למכור גם את מניות פז שברשותו (15.8%) עד 30 דצמבר 2010. גם פז מוגדרת כקונגלומרט, וגם במקרה זה קיבל לאומי כמה דחיות, וכתנאי לקבלתן העביר את המניות לידי הנאמן הרצברג.

שווי השוק של מניות פז שבידי לאומי הוא 942 מיליון שקל ושוויין בספרי הבנק הוא 565 מיליון שקל. מכירת המניות לפי שווי השוק הנוכחי תיצור ללאומי רווח הון של כ-250 מיליון שקל.