רק 1.2% מפדיון העסקים הקטנים מושקעים בפיתוח מוצרים

כך עפ"י סקר של התאחדות המלאכה והתעשייה ■ זאת, לעומת ממוצע של 3.5% בכלל התעשייה

סקר שנערך ע"י המחלקה הכלכלית של התאחדות המלאכה והתעשייה, בראשות ברוך שניר, העלה נתונים מדאיגים על השקעות מזעריות בפיתוח מוצרים במגזר היצרני של העסקים הקטנים והבינוניים. מהסקר עולה, כי מגזר זה משקיע רק 1.2% מהפדיון בפיתוח, לעומת ממוצע של 3.5% בתעשייה כולה.

לדברי נשיא ההתאחדות, יהודה אלחדיף, "תוצאות הסקר מצביעות שוב על המלכוד בו נתון העסק הקטן והבינוני: אפליית אשראי של הבנקים, יחד עם מדיניות ממשלה המונעת ממרבית העסקים הקטנים גישה למענקי מו"פ, מונעים מהעסק הקטן להשקיע בפיתוח. זאת בעוד שיצירתיות וחדשנות מהווים מפתח להמשך הישרדותו והיחלצותו של עסק מהמשבר הכלכלי".‏

עוד לדברי אלחדיף, "לבעל העסק הקטן אין עודפים צבורים אותם הוא יכול לנצל בשעות קשות, ולכן דווקא בזמן בו צריך להפנות משאבים למציאת נתיבים חדשים ופריצת דרך לשווקים נוספים, הוא מוצא עצמו במאבק יומיומי מול הבנקים על כל חריגת אשראי קטנה".

אלחדיף מפנה אצבע מאשימה גם כלפי הממשלה, שמפנה לדבריו משאבים למו"פ רק לעסקים בעלי עשרות עובדים ומחזורים גדולים. "במשרד התמ"ת מודאגים מההשקעה הנמוכה של התעשייה הישראלית במו"פ לעומת אירופה וארה"ב. אבל, תוכניותיהם להשמת אנשי פיתוח והיי-טק בתעשייה המסורתית מוגבלות למפעלים המעסיקים לפחות 20 עובדים, והם בעלי מחזור של לפחות 10 מיליוני שקלים. בכך, הם מונעים ממאות אלפי עסקים במשק עזרה בחדשנות והשתכללות החיוניים דווקא לעסק קטן בעל מספר עובדים מצומצם".‏

מהסקר עולה עוד כי ההוצאה השנתית הממוצעת הישירה לפיתוח מוצרים היא כ-100,000 שקל וכי רק 30% מהעסקים המפנים משאבים לפיתוח מוצרים, פונים לשיתוף פעולה עם מעצבים תעשייתיים ואנשי פיתוח חיצוניים. 34% מהעסקים דיווחו כי הם מפתחים מוצרים חדשים בגלל דרישת לקוחות, 21% ציינו את מאפייני השוק כסיבת הפיתוח, 20% הצביעו על יישום אסטרטגיה עסקית כסיבת הפיתוח, 14% דיווחו על רעיון עסקי ו-11% ציינו את הקידמה הטכנולוגית כסיבה לפיתוח מוצר חדש.