זוהתה הקילר אפליקיישן של הסלולר

בעשור הקרוב צפויה נדידה של העברת כספים בהיקף מאות מיליארדים לתוך פעילות הסלולר

משרד התקשורת בישראל החליט לאחרונה לפתוח את שוק הסלולר לתחרות ולאפשר למפעילים וירטואליים (MVNO) לעשות שימוש בתשתית הסלולרית של המפעילות הקיימות ולפנות ישירות למנוייהן. מדובר בסוג של צפרדע שחברות הסלולר ייאלצו לבלוע בניגוד לאינטרס שלהן. יחד עם זאת, התחרות של מפעילים וירטואליים מול ענקיות השוק כסלקום, פרטנר ופלאפון אינה טריוויאלית, וספק אם תוכל לשנות במשהו את מבנה השוק הקיים. די ברור שללא בשורה חדשה, לא יצליח אף שחקן חדש בשוק הסלולר להתמודד עם המערכות המשומנות של ענקיות הסלולר ומותגיהן החזקים.

הבשורה לענף הסלולר יכולה לבוא דווקא מענף הפיננסים והבנקאות. מכיוון שלמרבית חברות הסלולר בעולם אין ידע ותשתית טכנולוגית להעברת כספים, הן חוברות לחברות אשראי וסליקה גלובליות וחותמות עמן על הסכמים להעברת כספים בסלולר. וכך, הפך בשנים האחרונות המכשיר הסלולרי שצמוד כמעט לכל אדם בעולם המפותח, לארנק מתוחכם שהפופולריות שלו הולכת וגואה.

על-פי הערכות של פרוסט אנד סאליבן, ה-M-Money (השימוש בשירותי העברת כספים בהיקפים קטנים באמצעות הטלפונים הניידים) במערב אירופה לבדה נאמד ב-2009 בכ-2.3 מיליארד אירו ועשוי לצמוח בכ-25% בשנה בממוצע עד 2013 לכ-5.8 מיליארד אירו.

אלא שמדובר רק בקצה-קצהו של הפוטנציאל הרב הטמון בהבטחת הארנק הסלולרי, אשר כדי להבינו, יש צורך לנבור מעט בהיסטוריה. כרטיס האשראי הראשון הונפק ב-1950 ומאז, במשך 6 עשורים, חלק ניכר מאוכלוסיית העולם פיתח תלות עצומה בו. הטלפון הסלולרי הראשון הוצג ב-1973, וכיום מתקשה מרבית אוכלוסיית העולם לדמיין מצב שבו היא מוותרת על שירותי הסלולר. מהפכות האשראי והסלולר העניקו לחברות הסלולר ולחברות האשראי כוח עצום ונגישות רבה לצרכני הקצה.

כשבוחנים את מאזן האינטרסים של חברות הסלולר, מגלים שהארנק הסלולרי הוא בראש ובראשונה האינטרס שלהן. בעשור הקרוב, צפויה נדידה של העברת כספים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים לתוך פעילות הסלולר. לכן, חברות פיננסים ואשראי, שייכנסו כמפעילות וירטואליות על בסיס תשתית חברות הסלולר, יוכלו להביא לראשונה את היתרונות של שירותים פיננסיים לתוך מכשירי הקצה וליצור מצב של Win-Win לכל הצדדים.

מהלך כזה יאפשר לצמצם במידה ניכרת את העמלות שמשלם הציבור בעבור העברת סכומי כסף קטנים, ויאפשר למאות מיליוני אנשים בעולם, שאין להם כיום שירותי בנקאות סדירים, ליהנות מהעברת כספים בתקשורת סלולרית. חברות הסלולר יוכלו להשיג בכך נאמנות גבוהה יותר למותג, הפחתת עלויות ה-Call Centers, וקפיצת מדרגה של ממש בסל השירותים שהן מציעות ללקוחות.

הסינרגיה של חברות הסלולר עם חברות האשראי ושיתוף הפעולה ביניהן יכולים להרחיב את מקור ההכנסות של חברות הסלולר ולתת מענה לאתגרים החדשים שבפני תעשיית הסלולר. חבירה של חברות אשראי במודל של MVNO לפעילות לצד חברות הסלולר עשויה לשרת את שני הצדדים במטרותיהם החברתיות והעסקיות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת המחקר והייעוץ פרוסט אנד סאליבן ישראל