איך קיבל מאיר ברק פינה בתוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10?

ברק, יו"ר חברת טריידנט, מתגאה בכך שההמלצות שהוא נותן בתוכנית מעלות מניות ומאפשרות לו לעשות אקזיט מהיר ■ למה העלה ערוץ 10 את הפינה? ברק: "היה קשה לשכנע אותם, בגלל זה גם שילמתי"

אחת ההצלחות המפתיעות של ערוץ 10 משודרת הרחק משעות הפריים-טיים: "לילה כלכלי", תוכנית יומית בהגשת שרון גל, הסוקרת את ענייני היום בכלכלה ובעסקים. בתחילת החודש חגגה התוכנית שנה לקיומה, עם נתוני רייטינג שהכפילו את עצמם מ-2.4% בראשית הדרך ל-5.1% בממוצע כיום - מספרים מרשימים יחסית לשעה (23:30) ולתחום הסיקור (ליאור שליין, לשם השוואה, משך פחות צופים בתוכנית בידור ואירוח סלבס).

אחת הפינות בתוכנית שייכת למאיר ברק, יו"ר חברת טריידנט המפעילה קורסי מסחר בבורסה לטווח קצר. בטריידנט אמנם מגדירים את ברק כ"סוחר המניות המוביל בישראל", אולם הוא עדיין איננו "שם" מוכר בשוק ההון בדומה לפרשנים אחרים בתוכנית. מה שמייחד את הפינה של ברק היא נכונותו להעמיד את תחזיותיו למבחן: בניגוד לאחרים, שמנפקים בעיקר הערכות כלליות מאוד, ברק מכריז מדי שבוע על שתי מניות שבכוונתו לרכוש בוול סטריט, ובשבוע שלאחריו נבדקות התוצאות.

"פרשנות שוק ההון בתקשורת היא תמיד לא ממוקדת, ואני לא מאמין בזה", הוא מסביר. "אנליסטים ומנהלים רוצים תמיד להופיע ושישאלו אותם מה דעתם על נושא כזה או אחר. אני לא חושב שמי שמקשיב להם מפיק תועלת ברורה ואישית. אני, לעומת זאת, נותן לך בכל פעם שתי מניות שאתה יכול לקנות. זו תמורה ברורה לציבור, וזה האתגר שלי. זה כבר משחק אחר, וברגע שרואים את התוצאות, כבר אי-אפשר להתווכח אתי. תבדוק את ההמלצות שלי ותראה שיש לי קרוב ל-70% הצלחות".

* החשיפה הטלוויזיונית עוזרת לעסקים?

"מובן שזה משפיע. אנשים נחשפים יותר לדעות שלי ורוצים יותר לשמוע אותן. בזכות זה יותר אנשים מגיעים אלינו לכנסים".

האם התועלת העסקית שצומחת לברק מסתכמת ברישום מוגבר להרצאותיו? לפי דבריו, בכנסיםממש לא: בזכות ההמלצות בתקשורת, אומר שם ברק, הוא מצליח לעורר עניין במניה ולהעלות את ערכה - ואז מבצע אקזיט זריז. במילים אחרות, שיעורי ההצלחה הגבוהים שלו מושגים, בין היתר, בעזרת התוכנית, ולא רק מוצגים במסגרתה.

האם צופי לילה כלכלי באמת יכולים להניע מניות בוול סטריט? לגמרי לא בטוח. ועדיין הסיפור שלפניכם מעניין בשל החיבור הלא קדוש בין פרשן שרוצה להרוויח לערוץ מסחרי שמחפש רייטינג תוך מקסום הכנסותיו.

"גרמתי למניה לעלות"

לפי ברק, הוא ואנשיו מאתרים, על בסיס ניתוח טכני, מניות שאם יחצו רף מסוים, צפויות לעלות. איפה נכנס ערוץ 10 לתמונה? "כשאני מעלה מניה פעם בשבוע בטלוויזיה", הסביר באחד הכנסים האחרונים, "הרבה אנשים קונים אותה יחד אתי. בנקודה הזאת אנחנו יוצרים מחזור גדול מאוד במניה. בשבילי זה טוב. זה תמיד מעלה את המניה". בכנס אחר אמר ברק כי "עצם העובדה שאני מעלה את המניה בטלוויזיה משפר את הסיכויים שלה. זה מאוד משפיע".

ברק נשאל על-ידי אחד מבאי הכנס כמה אנשים מצטרפים אליו בעקבות ההמלצה בטלוויזיה. "אני יודע את המספר, אבל לא אגיד לך", השיב, אך הוסיף שמדובר בכמות מספקת כדי להשפיע על הנעשה בארצות הברית: "כשאתה מרכז כוח, זה קופץ על הרבה מסכים בעולם... ...זה גורם לאנשים במקום אחר בעולם, שלא רואים ערוץ 10, לנסות להבין מה קורה עם המניה... ... מישהו בארצות הברית רואה מחזור גדול ואומר, 'רגע, מה קורה כאן, החברה הזאת קיבלה אישור לתרופה חדשה או משהו?'.

"הוא מתחיל לעקוב אחרי המניה, רואה אותה מתחילה לעלות, מנסה להבין מה קרה עם החברה ולא רואה כלום, כי בסך-הכול דיברו עליה בערוץ 10 בישראל". לאט-לאט, לפי ברק, אותו אמריקאי נאיבי ודומיו "צוברים ביטחון. בשלב מסוים הם מסתכלים ואומרים, 'אני לא מבין מה קורה פה, אבל יש פה ווינר', והם קונים את המניה. ומי מוכר להם? אני ואתם".

לברק אין נקיפות מצפון: "גרמתי למניה לעלות", הסביר באחד הכנסים, "הוא (האמריקאי, א' ר') לא שותף שלי לתהליך העלייה". לשיטתו, הצלחה בבורסה מגיעה תמיד על חשבון הזולת: "אני יודע להרוויח כסף בהשקעות לטווח הקצר", הסביר, "ובטווחים הקצרים, כדי שכמות הכסף שלי תגדל, אצל מישהו אחר היא צריכה לקטון. אני צריך לנצל את הטעויות שהוא עושה". ההשקעה בבורסה, מבחינתו, היא התמודדות מול שאר המשקיעים, והוא מזמין את כל המעוניין להצטרף אליו נגד השאר: "שיעור ההצלחות שלי הוא %68, כלומר ב-%68 מהמקרים אני מצליח לקחת להם את הכסף. אחת הדרכים שלי לקחת מהם את הכסף היא המניות שאני מעלה לטלוויזיה ב'לילה כלכלי'. למה זה עוזר לי לקחת כסף מהציבור? כי כולם קונים יחד אתי".

בשיחה עם מגזין G ברק נשמע קצת אחרת. "אני לא מכיר את המספרים (של רוכשי המניות בעקבות השידור, א' ר'), ולא יכול לדעת מהם; אבל התוצאות מוכיחות שזה מצליח, זאת אומרת שהמניות עובדות. להגיד לך שזה קרה בגלל הטלוויזיה? אני לא בוחר את המניות סתם. זה מבוסס על ניתוח טכני. הנחת העבודה היא שאתה לא היחיד שקונה את המניה באותה נקודה".

* אתה אומר בהרצאות שהעלאת המניות בתוכנית מאוד משפיעה ועוזרת לקדם את המניה.

"מובן שכן. ככל שיש יותר אנשים שקונים את אותה מניה באותה נקודה, זה עוזר - בין אם הם עושים את זה בגלל שהם שמעו על המניה בתקשורת ובין אם אלה מנתחים טכניים שהגיעו לאותה מסקנה".

* כיצד תגיב למי שיטען שיש פה שימוש בעייתי בתקשורת כדי לקדם מניות?

"כל דבר שנעשה היום בשוק ההון... ...בהרבה דברים בשוק ההון נעשה שימוש בתקשורת".

בהמשך הוא הוסיף: "בכנסים יש לי מטרה שיעריכו אותי. אני רוצה שיחשבו שאני גדול וחזק, ואולי אני חוטא ביהירות. להתכוון באמת שהשידור מזיז את המניה זה לצאת אידיוט. ייתכן שבהתלהבות שלי יצא כזה דבר, אז תכתוב שאני אידיוט אבל לא שאני באמת מצליח להזיז מניות כמו AIG, שעליה המלצתי לאחרונה".

ברק: בגלל זה שילמתי

בערוץ 10 התלבטו לפני שהסכימו שברק יגיש פינה על מניות ספציפיות. הנושא נבדק משפטית ואושר על-ידי עורכי הדין של התוכנית בכפוף לכך שבסוף התוכנית תופיע על המסך כתובית המצהירה ש"המידע המוצג בתוכנית אינו מהווה תחליף לייעוץ פיננסי אישי, ואין בו המלצה ספציפית להשקעה".

כשברק נשאל על-ידי G אם היה קשה לשכנע את הערוץ להעלות את פינתו בשל תכניה, השיב: "מובן שכן, חד-משמעית. בגלל זה גם שילמתי".

לפי כללי הרשות השנייה, יוזכר, אסור לגבות כסף תמורת הופעה בטלוויזיה. "הדיל עם ערוץ 10", אומר ברק, "היה על תשלום פר הופעה, אבל הופעתי לא מעט ביוזמתם גם ללא תשלום". הוא סירב להסגיר פרטים בנוגע לסכומים ששילם, ואמר ש"זה חלק מתקציב השיווק שלנו". לטענתו, לפני כ-3 חודשים פסק התשלום, ובערוץ נאמר לו שהדבר נובע משינוי הגדרת התוכנית ברשות השנייה.

ממידע שהגיע לידי G עולה כי בעבר הערוץ פנה לכמה חברות מסחריות בתחום הפיננסי ועניין אותן בעסקה שבמסגרתה מומחה מטעמן יופיע בפינה קבועה, תמורת כמה אלפי שקלים. בטיוטות ההסכמים שהוצעו נכתב כי ההסכם הוא "בכפוף לתקנות ולכללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ולחוקי הרגולציה הקבועים בחוק". עסקות אלה כנראה לא יצאו לפועל. פרשנים אחרים המופיעים בתוכנית אומרים שהם אינם משלמים לערוץ 10. "זה לא אתי", סבור יהודה בן-אסייג, יו"ר מנורה מבטחים. "מי שמשלם צריך להודיע לפני שהוא מדבר על מעבר לפרסומות".

דוברת ערוץ 10 נשאלה אם הערוץ מכחיש את דברי ברק שלפיהם שילם כדי להופיע בתוכנית, ואת דבר הפנייה לחברות נוספות. תגובתה: "אין שום תוכן שיווקי בתוכנית 'לילה כלכלי' וננקוט צעדים משפטיים על כל הוצאת דיבה". לגבי השימוש בתוכנית לקידום מניות נמסר "הקשר בין הנאמר בתוכנית טלוויזיה בישראל לבין ערכן של מניות ענק בוול סטריט נשמע מופרך. יחד עם זאת, הנושא ייבדק בקפידה רבה ויוסקו המסקנות המתבקשות".