אטיאס: בני 70 זכאים להחזר של עד 300 שקל בעבור משכנתא

שר הבינוי והשיכון: "אני מאמין שאפשר וצריך שיהיה מודל של השתתפות בהחזר משכנתא לזוגות צעירים בדירה הראשונה שלהם, ופועלים מול משרד האוצר בעניין; ברור כי צעד זה יכניס אלפי זוגות חדשים למעגל רוכשי הדירות"

משרד הבינוי והשיכון הודיע היום (ד') כי בימים האחרונים החל המשרד לממש, לראשונה בתולדות המדינה, סיוע לקשישים נזקקים באמצעות החזרי משכנתאות.

ביום ה-23 למארס 2010, הועברו כל הכספים רטרואקטיבית לכל המשפחות שעונות על הקריטריונים בהחלטת הממשלה, התשלומים שהועברו כוללים את התשלום השוטף והתשלומים הרטרואקטיביים.

עד כה הועברו כ-5 מיליון שקל הן כתשלום רטרואקטיבי והן לתשלום השוטף. בשנה הקרובה צפוי התשלום השוטף לעמוד על כ-4 מיליון שקל. זאת, לאחר שהמשרד הצליח לגייס לצורך ביצוע תהליך החזר המשכנתאות את כל הגורמים הרלבנטיים המעורבים כמו משרד האוצר, הבנקים והמוסד לביטוח לאומי.

המשרד החל להשתתף בהחזרי משכנתא לקשישים שגילם 70 ומעלה המתקיימים מקצבת זקנה כולל השלמת הכנסה ו/או מקצבת נפגעי נאצים בעלי עד 49% נכות וסוג נזק 1, 2, 3. יודגש כי אין צורך בפנייה למשרד הבינוי והשיכון, לבנקים או לספקי סיוע בשכר דירה לצורך קבלת השתתפות בהחזר המשכנתא. סכומי השתתפות מופקדים בידי משרד הבינוי והשיכון מדי חודש בחשבון הבנק בו משולמים התשלומים ע"י המוסד לביטוח הלאומי.

במסגרת הליך זה עולה החזר המשכנתא לקשישים, ככל שעולה גילם. ההשתתפות ניתנת לקשישים העומדים בכל התנאים שלהלן:

1. קבלו משכנתא עד תאריך 4/11/07.

2. המשכנתא ניתנה לצרכי דיור בלבד.

3. מחיר הדירה (המשוערך) נכון לתאריך 4/11/07 נמוך מהסכומים הבאים:

860,000 שקל למי שרכש דירה למשפחתו בלבד.

1,000,000 שקל למי שרכש דירה יחד עם קרוב משפחתו מדרגה ראשונה בתוכנית צירופי זכאויות.

4. ההחזר החודשי של ההלוואה בגין חודש 11/07 שעל הזכאי לשאת בו גבוה מהסכומים הבאים: 500 שקל אם הדירה באזור עדיפות לאומית. 800 שקל בשאר הישובים.

5. מתקיים/ים מקצבת זקנה כולל השלמת הכנסה ו/או קצבת נפגעי נאצים בעלי עד 49% נכות וסוג נזק 1, 2, 3.

6. לפחות אחד מבני הזוג בן 70 ומעלה.

הצעד התקדימי מהווה חידוש בכך שלראשונה מסייעת ממשלת בהחזרי משכנתא. עד כה רוכשי דירות לא יכלו לקבל סיוע בגין החזרי משכנתא, בעוד שהחל מעתה, יש אוכלוסייה מסוימת ונבחרת, הזוכה להחזרי משכנתא שכאלה, ובאופן מיידי וללא צורך בפנייה לגורם כלשהו. במסגרת זו, זכאים לעת עתה כ-3,000 קשישים להחזרי משכנתא.

ההחזר החודשי שמעניק משרד הבינוי והשיכון לזוג עומד על 132 (בני 70-74) עד 300 שקל (בני 80 ומעלה) וליחידים בין 82 ל-200 שקל מדי חודש.

חלק גדול מהזכאים הם עולים שרכשו במהלך שנות ה-90 דירות, גם אם היו להם קשיים להחזיר את המשכנתא. בחלק מהמקרים קנו מספר משפחות דירה יחדיו.

יצוין, כי זוג קשישים חסרי דירה המתקיימים מקצבת זקנה זכאים כיום לכאלף שקל לחודש כסיוע בשכר דירה.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הוסיף: "הסיוע בהחזרי משכנתא זו פעולה חברתית ראשונה במעלה שתעזור לקשישים נזקקים. עובדי משרד הבינוי והשיכון פעלו במרץ להגיע ליעד כפי שהתחייבנו. אני מאמין שאפשר וצריך שיהיה מודל של השתתפות בהחזר משכנתא לזוגות צעירים בדירה הראשונה שלהם, ופועלים מול משרד האוצר בעניין. ברור כי צעד זה יכניס אלפי זוגות חדשים למעגל רוכשי הדירות".

לפרטים נוספים, ניתן לפנות למוקד "השתתפות בהחזרי משכנתא" שמספרו:

1800-229944 (לדוברי שפה עברית)

1800-223366 (לדוברי שפה רוסית)