עלייה של 8% בהוצאות הפרסום של רשתות השיווק ברבעון הראשון

עפ"י נתוני יפעת בקרת פרסום, קטגוריות הביגוד והדיור רשמו את הצמיחה המשמעותית בהיקפן - 103% ו-200% בהתאמה ■ המפרסמת הגדולה היא סופר-פארם עם הוצאה של כ-26.5 מיליון שקל

מלחמות השיווק הן תמיד הרקע להגדלת תקציבי פרסום, ומיטיבים להבהיר זאת נתוני הפרסום לרבעון הראשון של 2010 שמפרסמת היום (ד') יפעת בקרת פרסום: שתי הקטגוריות שנהנו מהצמיחה המשמעותית ביותר בהיקפן הן הביגוד והדיור - קטגוריות שבהן נכנסו שחקנים חדשים לשוק והעירו אותו.

בתחום הביגוד נרשם גידול של 103% לעומת הרבעון המגביל אשתקד, והוא עמד ברבעון זה על היקף של 34.1 מיליון שקל (במחירים ריאליים) . אין ספק כי הגורם שהביא להגדלת התקציבים היה כניסתן של רשתות האופנה הבינלאומיות H&M ו-GAP, שאמנם לא הביאו עימם תקציבי פרסום גדולים, אך עוררו את התחרות בשוק.

קטגוריית הדיור רשמה גידול דרמטי של יותר מ-200% - בין היתר לאור העניין המוגבר בתחום בקרב ישראלים רבים וכן בשל הכניסה המאסיבית יחסית של קבוצת גינדי, שפרסמה בהיקפים גדולים ביחס למקובל בשוק. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בקטגוריה קטנה למדי - פחות מ-20 מיליון שקל לכל השחקנים יחד.

למרות הגידול בקטגוריות הדיור והביגוד, השחקנים שבהן רחוקים מלהיות חלק מטבלת המפרסמים הגדולים - השמורה עדיין לפירמות מתחום הקמעונאות, התקשורת, מוצרי הצריכה והבנקים.

הקטגוריה המושקעת ביותר בפרסום ברבעון הראשון ממשיכה להיות רשתות השיווק, שגדלה בהיקפיה בכ-8%, הן בשל הפרסום המסורתי לקראת חג הפסח והן בשל המלחמה התקשורתית החריגה השנה בין הרשתות.

המפרסמת הגדולה בקטגוריה ובשוק בכלל היא סופר-פארם, שהשקיעה כ-26.5 מיליון שקל המשקפים גידול של 8% בתקציבה. אחריה שופרסל, המפרסמת השנייה בגודלה ברבעון זה, שרושמת עלייה של 5% בהיקפי הפרסום. לעומתה קו-אופ נוקטת בקו הפוך ומקטינה את התקציב בכ-20%.

מגמות הפוכות ניתן לראות גם בין תנובה ושטראוס: בעוד תנובה הגדילה את תקציב הפרסום שלה בכ-53%, הרי ששטראוס עלית הקטינה אותו ב-26%.

קטגוריה שקטנה משמעותית היא התקשורת הסלולרית, שהיקפי הפרסום בה ירדו בכ-24%. המפרסמת הגדולה בקטגוריה היתה פרטנר - היחידה מבין 3 השחקניות ששמרה על רמה מסוימת של סטגנציה בכל הקשור לפרסום (ירידה של 4%). לעומתה, ההשקעה של פלאפון בפרסום צנחה בכ-31%, ואילו סלקום איננה נכללת כלל בטבלת 20 המפרסמים הגדולים.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "ענף הפרסום יוצא בוודאות מהמשבר הכלכלי הרבעון, עם גידול בזמן האוויר בטלוויזיה המסחרית, גידולים נאים של אינצ'ים בחלק מהעיתונים המרכזיים והתאוששות נראית לעין של תחום החוצות".

11
 11