רפא תקים מפעל תרופות בירושלים בהשקעה של 130 מ' ש'

זאת, כחלק מהאסטרטגיה להרחיב את פעילותה לתחום היצוא בעשור הקרוב ■ נבחרה ע"י שותפות בינלאומיות כאתר לייצור וייצוא תרופות לאירופה

חברת התרופות הוותיקה רפא תחל השבוע בבניית מפעל תרופות חדש בהר חוצבים בירושלים בהשקעה של 130 מיליון שקל, כחלק מהאסטרטגיה להרחיב את פעילותה לתחום היצוא בעשור הקרוב.‏ המפעל אמור לספק בעתיד מקומות עבודה לכ-300 עובדים מירושלים וסביבתה.

המפעל החדש (שיחליף את הבניין הוותיק ברוממה) נועד לאפשר לחברה לממש את החתירה להגברת הייצוא שלה. ברפא טוענים להישג, ולפיו שילוב היתרונות של החברה ושל ישראל בכלל עזר לה לגבור בתהליך הבחירה על פני אתרי ייצור פוטנציאליים אחרים (כולל במזרח אסיה ובאירלנד).

בניית המפעל החדש, שגודלו כ‏-10,000 מ"ר, אמורה לארוך שלוש שנים ובחברה מאמינים כי ב-2013 היא תוכל להתחיל לייצר במפעל ולייצא את מוצריה לחו"ל.

ברפא מציינים כי החברה חתמה על חוזי אספקה בשווי מיליוני שקלים עם שותפיה הבינלאומיים. התרופות מהמפעל החדש ייוצאו בשלב ראשון למדינות אירופה ומאוחר יותר ליעדים נוספים בעולם.

"פרויקט אדיר"

לדברי ירון זקהיים, מנכ"ל החברה, "בעוד שרבות מחברות התרופות בישראל פועלות בתחום הגנרי, סבורה רפא, בהסתכלות לטווח ארוך, כי הפוטנציאל הגנרי יבוא לידי מיצוי בשנים הקרובות. לפיכך, בחרה החברה לדבוק בדרך של בניית מוצרים אתיים מוגני פטנט. אסטרטגיה זו תאפשר לחברה להביא לידי ביטוי את יתרונה הבולט בשוק הפרמצבטי, דהיינו את יכולת השיווק שלה".

אמיר לוין, יו"ר רפא, ציין כי "הקמת מפעל חדש הינה פרויקט אדיר לחברה בסדר הגודל של רפא, אך אנחנו מאמינים ששילוב היתרונות של רפא ושל ישראל יאפשרו לנו להצדיק השקעה זאת".

רפא נוסדה בשנת 1937 ע"י ד"ר ברוך ש.לוין, בנו של המנהיג הציוני שמריהו לוין, ואחד מחלוצי התעשייה הפרמצבטית בארץ וייצור הפניצילין בעולם. לאחר מכן נוהלה במשך 47 שנים על ידי בנו- שמריהו לוין, וכיום - מכהן כיו"ר החברה נכדו של המייסד - אמיר לוין.

החברה מייצרת מגוון תרופות שמקורן בפיתוח עצמי או על פי הסכמי ידע. כמו כן, משווקת בישראל תרופות של חברות בינלאומיות רבות שהגדולות שבהן הן פרדו - מונדיפארמה, בהרינגר אינגלהיים, ד"ר פאלק ויונייטד תרפיוטיקס.

רפא מתמקדת בטיפול בכאב, ובעיקר בכאב כרוני וכאב סרטני. החברה היא ממובילות מאבק בטיפול הלא מספק בכאב ובהגברת המודעות לשיפור איכות הטיפול בתחום זה בישראל.

מעבדות רפא מעסיקה היום כ-220 עובדים, שלמעלה מ- 50% מביניהם אקדמאים. החברה נמצאת בבעלות של משפחת לוין ומשפחת סאקלר, אשר מובילה את קבוצת חברות התרופות פרדיו מונדיפארמה נאפ ברחבי העולם. ‏

מרפא נמסר כי היא חולשת על 5% משוק התרופות בישראל, עם היקף מכירות שצפוי להסתכם השנה ב-250 מיליון שקל.