בתי אבות OUT: RBS מאיים בפירעון מיידי של כ-140 מיליון ליש"ט לארזים

הבנק הבריטי עמד בראש קונסורציום שהעניק לחברת הנדל"ן המניב של מאיר גורביץ' אשראי לרכישת 64 בתי אבות ברחבי המדינה

למרות שבסיכום 2009 הצליחה חברת הנדל"ן המניב, ארזים, של מאיר גורביץ', להציג שיפור בתוצאות, הקשיים שלה בפעילותה בבריטניה נמשכים. כעת מאיים עליה בנק RBS בפירעון מיידי של הלוואת ענק בהיקף של כ-140 מיליון ליש"ט, אותה העניק לה בעבר.

RBS עמד בראש קונסורציום שהעניק ב-2005 אשראי של כ-192 מיליון ליש"ט לחברה בת של ארזים, לרכישת רשת של 64 בתי אבות ברחבי בריטניה. ארזים השקיעה ברכישה כ-218 מיליון ליש"ט והערכת שווי השוק האחרונה של הבנק, מיוני 2009, העניקה לרשת זו שווי של 146.5 מיליון ליש"ט בלבד.

היום עדכנה ארזים כי בתחילת השבוע פנה RBS לחברה הבת (לוידס) בטענה כי היא אינה עומדת בהתניות הפיננסיות שנקבעו במסגרת ההלוואה ובדרישות לתשלומים מקדימים על חשבון ההלוואה, ולכן הוא מעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי. עוד ציין הבנק כי הוא שומר לעצמו את הזכות לנקוט נגד לוידס בכל הליך ללא הודעה נוספת, במידה שדרישתו לפירעון מיידי לא תיענה. בארזים ציינו כי משמעות ההודעה והשלכותיה נבחנים.

החברה הבת הרווחית ביותר

אין זו הפעם הראשונה בה פונה הבנק בדרישה לפירעון מיידי מארזים. בחודשי הקיץ האחרונים פנה RBS לחברה בדרישה לפירעון מיידי של כ-40 מיליון ליש"ט, אולם ארזים לא נענתה לדרישה. בדו"חותיה ל-2009 שפורסמו בחודש שעבר היא ציינה כי היא מנהלת מגעים עם הבנק בניסיון ליישב את הבעיה. עוד ציינה כי בפברואר מינה הבנק כונס נכסים לאחד מבתי האבות שלה.

מדו"חות ארזים ל-2009 עולה כי לוידס הייתה אשתקד חברת הבת הרווחית ביותר שלה, ותרמה לה כ-86.7 מיליון שקל, מחצית מרווחי הקבוצה. למרות שארזים עברה לרווחיות והגדילה את הכנסותיה ב-10% ל-260.6 מיליון שקל, הרי שבשל חשש שלא תצליח לפרוע בשנה הקרובה את התחייבויותיה, המוערכות בכ-490 מיליון שקל, ממשיכה ללוות אותה הערת "עסק חי".

ארזים עוסקת בתחום הנדל"ן המניב, כאשר עיקר נכסיה, בשווי של 1.8 מיליארד שקל, מרוכזים באנגליה, והיתרה בגרמניה ובישראל. ברבעון הרביעי של 2009 רשמה החברה הכנסות של 61.8 מיליון שקל - עלייה של 13% לעומת ההכנסות ברבעון הרביעי של 2008. בכל שנת 2009, הסתכמו הכנסות ארזים ב-260.6 מיליון שקל, עלייה של 10.1% לעומת ההכנסות ב-2008.

את כל שנת 2009 סיימה ארזים ברווח של 167.6 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד עתק של 670.6 מיליון שקל שנה קודם לכן, שנבע מירידת ערך נכסי החברה והוצאות מימון גבוהות בשל ירידת הריבית באנגליה. למרות הרווח הגבוה, ארזים נמצאת עדיין עם גירעון בהון העצמי של 151.4 מיליון שקל, ועקב כך קיבלה החברה התראה מהבורסה כי היא אינה עומדת בקריטריון הון עצמי מינימלי לשם המשך מסחר ברשימה הרגילה. לארזים ניתנה ארכה עד סוף יוני, ובמידה שלא תעבור עד אז להון עצמי חיובי, תועבר מנייתה לרשימת השימור.