עמרם מצנע לעומת כל השאר

כל מקום אחר שהוא היה הולך אליו היה נוח יותר ורווחי, לכן אני מאמין שהכסף אצלו אינו העיקר

הרבה רעש תקשורתי, או אחר, לא ייגרם עם סיום כהונתו של עמרם מצנע כראש הועדה מועצה הקרואה בירוחם. לא יינשאו נאומים חוצבי להבות, לא ייערכו טקסים לאומיים, יו"ר הכנסת לא יישא דברים באולם המליאה. לא ברור עדיין אם סיום הכהונה פרושו גם עזיבת ירוחם, כי מצנע אומר שלא החליט עדיין לגבי התמודדות בבחירות על ראשות העיר. מכל מקום, הבחירות הקרבות העירו עסקנים ותיקים מרבצם, והם כבר מתגוללים על ראש הוועדה היוצא.

בדברי הביקורת, רובם ככולם, ניכרת בצורה ברורה הנימה העדתית. הם מדברים על "החברים של מצנע מחיפה", על היותו "איש העולם הגדול" לעומת האנשים המקומיים שרגליהם נטועות בקרקע. על רצונו של מצנע להפוך את ירוחם למשהו כמו צהלה. בקיצור - עסקני ירוחם, להבדיל מרוב תושבי העיר, מתקשים לעכל אשכנזי מהצפון שבא לנהל להם את החיים. גם אם הניהול הציל את העיירה מפשיטת רגל ומהידרדרות בכל התחומים.

אני לא יודע לאמוד במדויק את הצלחתו של מצנע, ובוודאי שהיו גם כשלונות. אבל מה שידוע כעובדה הוא שירוחם של אחרי מצנע, היא עיר שהרבה יותר טוב לחיות בה מאשר ירוחם של לפני מצנע. מה שעוד ידוע הוא שמצנע אלוף בצה"ל, יו"ר מפלגת העבודה, ושהוא לא הלך לחברות היי טק ולסוכני נואמים אמריקאיים, שאליהם הלכו אהוד ברק, ביבי נתניהו ואחרים.

בנאום התפטרותו מהכנסת אמר מצנע את הדברים הבאים: "אני מאמין שבלכתי לירוחם אתרום מניסיוני לשיקום המקום, ויחד עם זאת אשמש כדוגמה וחיזוק לרוח ההתנדבות במדינת ישראל. אני תקווה שעשייה זו תוכיח שגנרלים במילואים, חברי כנסת וראשי ערים לשעבר יכולים וצריכים להמשיך ולתרום לא רק בממשלה ובמסדרונות השלטון, אלא גם בחזית העשייה, בשטח, בהתמודדות עם הבעיות" .

מלים כאלה אינן ערבות לאוזניהם של אנשים רבים, ופוליטיקאים בפרט. בכלל אנחנו לא אוהבים אנשים שמעמידים מולנו מראה שממנה משתקפת דמותנו באור לא מחמיא במיוחד. איך משפצים את הנזק לתדמיתנו העצמית והחיצונית? - על ידי הפחתת ערך של האחר ומעשיו. מחפשים בהליכתו למדבר מניעים אנוכיים או סתם מגמדים, כמו למשל שלא היתה לו ברירה, ובעיקר שהוא קצת "טמבל", שהרי אם היה חכם כמונו לא היה הולך לירוחם.

צדיקי הפריפריה

כשיוסי שריד הלך לצפון כדי להתגורר על הגבול בימים של מלחמה, אמרו שהוא עושה זאת לצרכי פרסום עצמי. לכמה חברי כנסת שלחשו את זה השבתי שהייתי רוצה לראות אותם עושים את זה - מכל סיבה שלא תהיה.

אני משוכנע שכל מקום אחר שמצנע היה הולך אליו היה יותר נוח ורווחי. לכן אני מאמין שהוא אדם שאצלו הכסף אינו העיקר. וזו תופעה מיוחדת תמיד - אבל במיוחד בימים אלה. שיהיה בהצלחה, עמרם מצנע.