אלוט תקשורת משלשת את שוויה ומתעוררת לחיים חדשים

החברה הגדילה את מכירותיה ב-13% לעומת 2008, ועברה לרווח רבעוני ראשון מזה 3 שנים ■ כעת, כשנפתח בפני החברה שער עסקי חדש - המנכ"ל רמי הדר נשמע מעודד, אך למוד ניסיון העבר הוא גם נזהר

הודעה שבישרה התקשורת האמריקנית בערב ה-7 באפריל חיכו במשרדי חברת אלוט (Allot) תקופה ארוכה. בית המשפט לערעורים בארה"ב פסק כנגד ה-FCC (רשות התקשורת הפדרלית) בסוגיית ניטרליות הרשת, מה שמאפשר לספקית הכבלים Comcast לדרוש תשלומים מספקי תוכן בתמורה לאספקת גישה עם משאבי תקשורת מתוגברים לתכנים "כבדים" יותר.

המשמעות עבור אלוט הישראלית, המפתחת מערכות לניטור וניהול תעבורת יישומים באינטרנט (DPI), היא פתיחת שער עסקי שעד כה היה כמעט סגור בפניה. התקווה של החברה היא שספקיות שירותי הטלקום בארה"ב יבקשו כעת לרכוש ציוד תקשורת שמסוגל לספק ניתוח מעמיק של התוכן, כך שיוכלו לגבות עליו תשלום נוסף - מה שיעמיד את אלוט ברשימה קצרה מאוד של ספקים אפשריים. את הפוטנציאל ראינו ביום הדיווח, אז קפצה מניית החברה בשיעור של 8% במחזור ענק. כיום נסחרת אלוט לפי שווי של 127 מיליון דולר, לאחר שעלתה בשנה האחרונה בשיעור לא מבוטל של 223%.

"צעד בכיוון"

רמי הדר, מנכ"ל אלוט, אינו טיפוס מוחצן. קשה להוציא ממנו ביטוי להזדמנות שעומדת כרגע על הפרק, ושהחברה מחכה לה כבר כמה שנים. "הייתה שימחה על ההחלטה", הוא אומר, ומסייג מיד, "אבל אנחנו זהירים. אנחנו רוצים שהשוק ייפתח, וזה רק צעד בכיוון אבל עדיין לא סוף הדרך". הזהירות שעליה מדבר הדר היא התחושה בארה"ב, שה-FCC ותומכי רעיון ניטרליות הרשת לא אמרו עדיין את המילה האחרונה בנושא מול הערכאות המשפטיות.

אפשר להבין את הזהירות של הדר. בחמש השנים שעברו מאז מונה לתפקיד, הוא עבר עם אלוט תקופות שיא זוהרות אך גם שפל עמוק. תחתיו הצליחה החברה לבצע הנפקה מפתיעה, בה גייסה באוקטובר 2006 סכום של 78 מיליון דולר לפי שווי של 250 מיליון דולר, ומיד לאחר מכן נפלה לתהומות של ביצועים גרועים ושוויים מגוחכים, שנגעו בתחתית של 30 מיליון דולר לפני כשנה. בדרך הספיקה החברה גם לספק שלוש אזהרות רווח, ולאבד את האמון של המשקיעים והלקוחות.

התוצאות לסוף 2009 רמזו שהדברים משתנים לטובה. החברה סיימה את 2009 עם מכירות של 42 מיליון דולר, גידול של 13% לעומת 2008, ועברה ברבעון הרביעי לרווח נקי זעיר של 20 אלף דולר (GAAP Non), משהו שלא חוותה מאז 2007. את השינוי הניעה החלטה של אלוט לפני כשנה וחצי, להתמקד בשוק ספקיות השירותים הסלולריים, שהרשתות שלהן נסתמות מעודף הביקושים לנתונים.

שוק זה סיפק לאלוט חוזה גדול עם הכנסות של 17 מיליון דולר. החברה לא סיפקה את שם הלקוח, אך לפי הערכות של דניאל מירון מבנק ההשקעות RBC, האנליסט היחיד שמסקר רשמית את החברה, מדובר בענקית הטלקום וודאפון. לפי ההערכות, אלוט מתמודדת על חוזה גם עם ענקית שירותי תקשורת אחרת, AT&T האמריקנית, מה שעשוי לספק לה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים נוספים בשנים הקרובות.

ההזדמנות שבפסיקת בית המשפט האמריקני כנגד ה-FCC, עשויה לשפר את הביקושים למוצרי החברה בארה"ב, מ-20% מסך מכירות החברה לכ-30%-40%. ההחלטה תביא גם לתשומת לב חדשה לשוק ה-DPI.

לדעה הזו שותפה גם חברת המחקר Infonetics, שהעריכה לאחרונה כי שוק ה-DPI יצמח מכ-200 מיליון דולר ב-2008 ל-1.5 מיליארד דולר ב-2013. את השוק מובילות 3 חברות: Sandvine, מתחרתה הישירה של אלוט; אחריה סיסקו, שנכנסה לשוק באמצעות רכישת P-Cube הישראלית ב-2004; ואלוט, לפי הסדר הזה. מירון, שמעריך כי אלוט תמכור השנה בהיקף של 49 מיליון דולר, מסקר את החברה עם המלצת "תשואת יתר" מתוך אמונה ששוק ה-DPI נמצא רק בתחילת הדרך.

לקראת קונסולידציה

קפיצה בפעילות בסדר גודל כזה לא תשאיר את ענקיות ציוד התקשורת אדישות. ב-Infonetics מדגישים כי "השוק מוכן לפעילות M&A", שתכלול את רכישות השחקנים הקטנים יותר (ביניהם Sandvine, אלוט ו-Procera), על ידי ענקיות ציוד התקשורת. באלוט לא מנסים להילחם בכוחות השוק. "אני בהחלט חושב שהשוק הולך לכיוון של קונסולידציה, ואם תבוא הצעה נשקול אותה", אומר הדר.

בינתיים, עד שתבוא ההצעה שבאלוט כנראה לא יוכלו לסרב לה, יש לחברה אפשרויות צמיחה שכוללות רכישות משל עצמה.

אחרי שהחברה נאלצה לבצע מחיקות בהיקף גבוה יחסית ב-2008-2009 בשל השקעה בעייתית, טיפסה יתרת המזומנים - כחלק מההתייצבות במצבה, לסך של 53 מיליון דולר.

השאלה היא מה אפשר לעשות עם הסכום הזה בהינתן השוק התחרותי בו פועלת החברה. "זה לא הרבה, אבל זה יכול להספיק לרכישה או שתיים", מאמין מירון. אלוט ביצעה רכישה אחת בתחילת 2008, של חברת Esphion הפועלת בתחום אבטחת הרשת, תמורת מספר מיליוני דולרים בודדים. העניין הוא שבאלוט יכולים לנוע גם למקומות אחרים מבחינת שרשרת המזון של הפתרונות בתחום ציוד התקשורת, ולחפש תוספות למערכות שלהם, ששייכים לתחומים שמסורתית רלוונטיים יותר לחברות כסיסקו או ג'וניפר, כלומר עם דגש על ניתוב תעבורת האינטרנט ולא רק ניתוח של התוכן העובר ברשת.

הדר מפשט את האופציות: "אנחנו מחפשים חברה עם מוצר משלים לשלנו, שיכול לעבוד בצד הפתרונות שהחברה מספקת לבסיס הלקוחות שלה", הוא אומר, אך מדגיש שאין שום דבר פרקטי כרגע. בין השאר עומדים על הפרק גם פתרונות כגון זה של חברת אקספנד הישראלית, שמספקת אופטימיזציה של תקשורת ליישומים ארגוניים. במובן זה, כוח הקנייה של אלוט השתפר פלאים לאחרונה, מאחר ששווי החברה טיפס כאמור לכ-127 מיליון דולר, והיא יכולה להשתמש גם במניותיה כאמצעי תשלום.