הקרם שוב מבעבע

וואן הייד פארק, פרויקט המגורים הלונדוני הנחשב ליקר בעולם, החל בשבוע שעבר להתניע מחדש; 46 הדירות שנותרו למכירה, בסך כולל של מיליארד ליש"ט, ישמשו בשבועות הקרובים מדד לבחינת מצב הרוח ומצב ההון של עשירי העולם

זו הפעם הראשונה שדירה בפרויקט וואן הייד פארק, שהושקעו בו 800 מיליון ליש"ט (1.2 מיליארד דולר) - שכולו ספון שיש נדיר ועץ, גאדג'טים מהשורה הראשונה וחלונות חשמליים לא כפולים אלא משולשים - נפתחת בפני אדם שאין לו הוכחה לפיקדון של מיליוני ליש"ט בבנק.

ניק קנדי (Candy), אחד משני האחים שמאחורי הפרויקט שכתובתו המדויקת היא רחוב נייטסברידג' מספר 100, גאה בעבודתו, שהוא מגדיר כ"ייחודית בעיצוב לוקסוס". העצבים מסגירים אותו פה ושם בכל זאת. "יש עוד המון עבודה לפני שאנחנו מסיימים כאן", הוא אומר, כשהוא מוביל אותי לסיור בדירה לדוגמה שהוא מקווה שבאמצעותה יוכל למכור את הדירות בשווי של 2.2 מיליארד דולר.

דירה ב-25 מיליון ליש"ט

ביום שני האחרון החלה חברת הבנייה שבבעלות משותפת של האח כריסטיאן קנדי והשייח חאמד בין יאסים בין ג'אבר א-תאני מקטאר לשווק מחדש את וואן הייד פארק, לאחר שהשיווק הראשוני הופסק על רקע מחנק האשראי של השנתיים הקודמות. הביטחון חזר לסקטור בעקבות ההתאוששות החזקה במידה לא צפויה של שוק דירות ה"סופר פריים" בהרבה מאתרי המפתח של החוג העשיר באמת ברחבי העולם.

קנדי, האח הידוע ביכולות השיווק שלו, מדבר שוב באופטימיות על מכירת יתר הדירות במתחם, שעוצבו על ידי משרד האדריכלים רוג'רס, סטירק, הרבור ושות'. עד כה נמכרו כבר 40 דירות בשווי של מעל 765 מיליון ליש"ט. לקבלנים יש יותר משלושה שבועות של סיורים שנקבעו מראש לקונים פוטנציאליים של הפרויקט, שמוגדר כפרויקט המגורים היקר ביותר בעולם. ההערכה היא שהקיץ יתבצעו מכירות בהיקף של 200 מיליון ליש"ט. "בשבוע שעבר עשינו 30 מיליון ליש"ט", אומר קנדי בהתייחסו לשמועה לפיה כבר נמכרה דירה לפני ההשקה הרשמי של המכירות. הוא רואה בכך סימן טוב לבאות.

המכירה של פרויקט הייד פארק היא רק אחת בכמה עסקאות שנעשו בשבועות האחרונים בלונדון, שמאותתות שהימים הטובים בשוק הזה חזרו. קומץ של עסקאות הניב מכירות נכסים בהיקף של 200 מיליון ליש"ט. לוסיאן קוק, מנהל הנכסים למגורים בסוכנות הנדל"ן סבילס, אומר שמכירת נכסים בשווי של מעל 20 מיליון ליש"ט בלונדון כבר עברה בשלושת חודשי השנה הראשונים את המספר שנרשם בכל שנת 2009.

קנדי מרגיש שהנתונים הללו מצביעים על תיאבון גדול בקרב קונים בכוח למוצר שלו. "איש לא השקיע כה הרבה בבנייה לפנינו", הוא אומר בגאווה, "אתה לא יכול לקבל את האיכות הזו בבתי דירות בשום מקום אחר בעולם, מהונג קונג עד שנחאי ולוס אנג'לס. וזה בוודאי לא קיים בלונדון, עם הנופים המדהימים הללו", הוא אומר.

בשביל דירת 4 חדרי שינה במחיר ממוצע של 25 מיליון ליש"ט (38 מיליון דולר), הקונים יכולים לצפות ללוקסוס רב - ובמחירים כאלו הספקנים יכולים להגיד שהדירות הללו הן הוצאת מותרות בזמנים שבהם אנשים עדיין אינם רוצים להיראות ראוותניים מדי. אבל הייד פארק מספר 1 נחלץ מן המשבר ללא פגע. אף קונה לא ניסה להשתמט מהמקדמה של 40% ממחיר הדירה. התשלום הראשון, 10% מהמחיר, ייגבה החודש, והיתר ישולמו באוקטובר, כאשר 2,200 פועלי הבניין יסיימו את הבנייה במועד המתוכנן.

46 הדירות שעוד נותרו למכירה בסך יעד כולל של מיליארד ליש"ט ישמשו מדד טוב למצבם של עשירי העל בעולם. העשירים הללו נהנו כנראה ממיתון טוב - במונחי עליות הערכים של הנכסים שלהם, שהיו גבוהות מההתאוששות בשוק הדיור הרגיל. המחירים צנחו בתלילות אך רק לזמן קצר במהלך 2008. ההבראה אחר כך הסתייעה בריבית הנמוכה, ובמידה רבה גם בעובדה שפיקדונות בנקאיים נראים מאד לא אטרקטיביים לקונים עתירי מזומנים, ביניהם בנקאים בסיטי של לונדון שמחפשים הזדמנויות השקעה לבונוסים המחודשים שלהם.

"עד אפריל 2009, ההשפעה המשולבת של שערי הריבית האולטרה-נמוכים, התמריצים הממשלתיים והעלייה בביטחון של הקונים - לגבי מצבם ומצב המשק בכלל - העלו את המחירים בלונדון, בממוצע של 20% ב-12 החודשים שהסתיימו במארס", אומר ליאם ביילי מסוכנות הנדל"ן נייט פרנק.

העלייה במחירים הורגשה מסין עד דרום צרפת. בשנחאי ובייג'ין המחירים עלו בשנה שעברה ביותר מ-50% ונשארו חזקים, לפי נייט פרנק. הערים שבהן נרשמו הירידות החדות ביותר ב-2008 - הונג קונג, סינגפור ולונדון - נמנו עם השווקים החזקים ביותר בשנה שעברה. בהונג קונג היו דיווחים על דירה שנמכרה בעיר ב-37 מיליון ליש"ט בסוף 2009, ודירות נוספות הוצאו לשוק במחירי שיא.

היו עדיין ירידות חדות בכמה אתרים, כמובן דובאי, אירלנד וספרד. בהיבט הרחב יותר, שוק הבתים של מעל 20 מיליון ליש"ט היה שקט בהרבה ביחס לשוק הבתים בשווי 10-20 מיליון ליש"ט, אם כי בשני השווקים נרשמו פחות עסקאות.

היו עוד שווקים שירדו בשנה שעברה. המחירים בניו יורק ירדו ב-12.5%, לדוגמה, אך המחצית השנייה של השנה היתה חזקה יותר בניו יורק, בוסטון ו-וושינגטון. שוק הבתים בהמפטונס (לונג איילנד) נשאר חזק. בכל מקרה, לונדון הפכה למוקד ההתעניינות של רוכשי הבתים המובחרים הבינלאומיים.

"לונדון מחזיקה מעמד"

"לונדון מחזיקה מעמד מול ניו יורק ואתרים אחרים, מפני שקונים בינלאומיים חושבים שזו הזדמנות לקנות במחירים הנמוכים הנוכחיים", אומר אד לואיס, מנהל יחידת הדירות החדשות בסבילס. קנדי מסכים שאירופה נשארה מקום מפתח לאיתור קונים, אך מצביע על אזורי ביקוש חדשים בשווקים המתעוררים: "האירו ממלא כאן תפקיד מרכזי, מאחר שהוא כה חזק מול הליש"ט. אבל יש הרבה התעניינות של סינים, שהולכים למלא תפקיד חשוב במרכז לונדון", הוא אומר.

"גם המזרח התיכון יהיה שוק מאסיבי מבחינתנו. יש לנו כמה משפחות של שליטים, וכעת, כשאנחנו יכולים להציג את המוצר הסופי - הדירה לראווה - יהיו יותר. יש גם הרבה כסף שמתגלגל כעת מפרויקטים שונים באפריקה".

היקפי הבנייה עלו ביותר משליש במחצית השניה של 2009 בשווקים המובחרים של לונדון, לפי נייט פרנק. בקנסינגטון ובצ'לסי, לדוגמה, מספר הבתים החדשים בבנייה עלה מ-557 ביולי 2009 ל-799 בסוף דצמבר. יש גם עלייה במכירות דירות "על הנייר" כתוצאה מהמחסור בבתים חדשים באזורים מסוימים.

העלייה בביקוש אומרת שחברות הבנייה יכולות כעת לסיים פרויקטים, לאחר שהן הקפיאו את התוכניות שלהן בתקופת ההאטה, ולא היו להן מכירות חדשות במשך כמעט 12 חודשים. כעת, עם מכירות מהתקופה האחרונה שמגיעות לרמת המחירים של 2008, קרוב ל-1,200 ליש"ט לרגל רבועה (כעשירית מ"ר), הן להוטות לסיים את העבודה. שוק הפריים לדיור בלונדון רשם רבעון רביעי ברציפות של עליית מחירים בינואר-מארס השנה, 3%, אך קצב העלייה הואט, לפי סבילס.

תהיה אי ודאות מסוימת לגבי הצמיחה בטווח הקצר של השוק הרחב יותר, מסכים ביילי, בייחוד לנוכח עליית המחירים המהירה של השנה שחלפה. הוא מצביע על הבראה כלכלית בלתי ודאית ועל הפוטנציאל של עליות בשיעור האבטלה ובריביות, אך מציין שהעשירים כבר הפגינו חסינות מפתיעה לכל הגורמים הכלכליים הללו.

כך או כך, חידוש השיווק בשבוע האחרון בפרויקט הייד פארק מספר 1 יהיה המבחן שיבדוק כמה ביקוש יש באמת ללוקסוס כזה.