חבילות תיירות לגמר המונדיאל - להזמין כבר עכשיו או לחכות?

מחיר חבילה למשחק הגמר במונדיאל מגיע ל-30 אלף שקל, אך ההערכה היא כי למרות הביקושים הנמוכים מחירי הטיסות והכרטיסים לא יירדו ■ מי שיזמין דירה שכורה במקום מלון יוזיל משמעותית את השהייה בדרום-אפריקה

בעוד פחות מחודשיים, ב-11 ביוני, ייפתח בדרום-אפריקה אירוע הכדורגל החשוב בעולם - המונדיאל. בעוד שבכל אחד מהטורנירים הקודמים נרשמו ביקושי שיא לכרטיסים כבר חודשים רבים לפני פתיחת הטורניר, הפעם, לפחות על-פי פיפ"א, התמונה עגומה ביותר.

על-פי הדיווחים המגיעים מפיפ"א, נכון לימים האחרונים נותרו למכירה יותר מחצי מיליון כרטיסים, עובדה שאילצה את הארגון הבינלאומי להתחיל במבצעי שיווק אינטנסיביים. כך, לדוגמה, יכולים בשבועות האחרונים תושבי דרום-אפריקה לרכוש כרטיסים לשלב הבתים במחירי רצפה המתחילים ב-20 דולר.

הסיבות לביקושים הירודים מגוונות: החל מהמרחק של דרום-אפריקה מישראל ומאירופה, עובדה המביאה את מחירי הטיסות לנסוק מעל ל-1,200 דולר, ועד החשש מאלימות: למרות הניסיונות מצד הממשל הדרום-אפריקאי, רמת האלימות ברחובות דרום-אפריקה שוברת שיאים, וניסיונות שוד ורצח הם עניין שבשגרה.

לכך אפשר להוסיף את העובדה שהתקופה בה מתקיים המונדיאל היא תקופת חורף בדרום-אפריקה, עובדה המרתיעה בעיקר את האירופאים שסוף-סוף מתחילים לראות קצת שמש אחרי עונת חורף קשה במיוחד.

ואם לא די בכך, כל הגורמים המעורבים בארגון המונדיאל מודים כי הדרום-אפריקאיים ניצלו את האירוע והעלו באופן דרמטי את מחירי שירותי התיירות במדינה. כך יוצא שהישראלים, למשל, ישלמו החל מ-3,000 דולר על חבילות בסיסיות הכוללות טיסה, כניסה למשחק בשלב הבתים, ו-3-4 לילות במלון בדרגת תיירות.

זו גם הסיבה שלצד החבילות הרשמיות של הסיטונאים מתחילות לצוץ אלטרנטיבות, שבאמצעותן ניתן להוזיל משמעותית את העלויות.

עדיין לא מסתערים

כאמור, המחירים גבוהים: חבילת גמר, הכוללת טיסה של אל-על, 4 לילות וכרטיס כניסה למשחק הגמר, תעלה 7,500 דולר. מחיר כרטיס כניסה למשחק הגמר מגיע בימים אלה ל-5,000 דולר. מחירי חבילות לשלבים מוקדמים יותר ניתן להשיג במחירים המתחילים ב-3,000 דולר.

האם הישראלים קונים? תלוי את מי שואלים. יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס המשווקת חבילות למונדיאל, מספר כי המצב בכי רע. "נכון להיום אין כמעט ביקוש. כשהשיווק התחיל לפני כחצי שנה היה סוג של 'בום' ונמכרו כמה מאות חבילות, אולם אני מעריך כי הצפי בשוק היה למכור אלפי חבילות. באירועי ספורט בסדר גודל כזה בעבר העוסקים בתחום לא הצליחו להתמודד עם הביקושים המטורפים, והיום אני מרגיש שהשוק הזה בתרדמת".

זפרני מציין את מחיר החבילות הגבוה לישראלים כאחד המוקשים העיקריים, ולדבריו יש תחושה בקרב הישראלים שהמחירים יירדו, אך ללא הצדקה: "אני מבין את הציפייה, אבל לדעתי היא לא תתממש. לפי שאני שומע בשוק, הרבה סיטונאים שלקחו מאל-על מחוייבות על מקומות בטיסה הבינו כבר לפני חודשים שהביקושים לא משהו - ושיחררו את המקומות האלה כשהם עוד יכלו לעשות את זה בלי לספוג קנסות. לכן אני בספק אם תהיה ירידה במחירי הטיסות".

זפרני מציין גם את העובדה שהדרום-אפריקאיים החליטו "לעשות קופה" בתקופת המונדיאל והקפיצו משמעותית את מחירי בתי-המלון. "דירוג בתי-המלון שם נמוך משמעותית מזה אליו רגילים הישראלים, וכל מלון 4 כוכבים לא מפואר במיוחד, שבימים רגילים דורש 50-60 אירו ללילה, הקפיץ את המחירים ל-450-500 אירו ללילה. אנחנו מחכים שהם יורידו את מחירי המלונות. אין ספק שאם אפשר היה להוזיל את מחירי החבילות, הביקוש היה מזנק".

באיסתא שומרים על אופטימיות: עידו ווג, מנהל השיווק של חברת איסתא ספורט שנבחרה להיות ספקית הכרטיסים הרשמית של MATCH, חברת-בת של פיפ"א העוסקת במכירת הכרטיסים למונדיאל, אומר כי המכירה עומדת בציפיות. "מאות ישראלים כבר קנו חבילות למונדיאל. אנחנו מאוד מרוצים מהפרויקט שלנו, אנחנו לא מרגישים מאוכזבים כבר היום, ואני בטוח שהסיפוק יילך ויגדל", הוא אומר.

באיסתא מצפים לעוד התעוררות לקראת פתיחת המשחקים: "נכון שברמה העולמית יש בעיה. יש רושם של ארגון קלוקל, ואנחנו רואים לחץ גם בפיפ"א וגם אצל הספקים בחו"ל. בישראל המצב קצת שונה. אנשים מכירים איומים ביטחוניים, והמצב שלנו טוב".

לדברי ווג, מחירי החבילות נשארו כשהיו בתחילת השיווק, ובחברה אין כל כוונה להוריד אותם. "מבחינתנו יש ביקושים. לפעמים זה עוזר לנו שהעולם קצת חושש, כי זה עוזר לנו להשיג כרטיסים לגמר או לאירועים מאוחרים אחרים. הספקים שלנו בגרמניה מעוניינים למכור ולהיפטר מכרטיסים - ומוכרים לנו".

לדברי ווג, מחירי הטיסות לדרום-אפריקה בתקופת המונדיאל עלו בכל העולם, אולם מכיוון שאיסתא התחייבה בפני אל-על על מושבים בטיסות, המחירים עבורה מובטחים: "אנחנו מוכרים היום את הטיסות במחירים הנמוכים במאות דולרים מהמחירים שמציעה אל-על לאותם תאריכים. יש תאריכים בהם המערכת של אל-על מציעה כרטיס ב-1,800 דולר, ואנחנו מציעים את הכרטיס במחיר 1,300 דולר.

אלטרנטיבה זולה

המחירים הגבוהים דוחפים את הישראלים לחפש אלטרנטיבות, ואת אלה אפשר כמובן למצוא ברחבי האינטרנט.

ברשתות החברתיות צצות לאט-לאט קבוצות של אוהדי כדורגל המנסים למצוא אלטרנטיבות ללינה, ולצידן קמו אתרי אינטרנט המציעים לדרום-אפריקאיים להשכיר נכסים שבבעלותם לתקופת המונדיאל, ומאפשרים לתיירים המגיעים לטורניר לשוטט בין מגוון הצעות לינה.

מי שכבר הצליח מבעוד מועד לשכור בית בדרום-אפריקה בתקופת המונדיאל מספר כי הפיתרון היצירתי הוזיל עבורו את מחיר החבילה בעלות של אלפי דולרים. אחד מהם הוא אסי רוזנברג, איש טלוויזיה, שהצליח יחד עם שני חברים לשכור בית באחד מפרברי העיר יוהנסבורג תמורת 250 דולר ללילה.

"אנחנו אוהדי כדורגל שרופים, אבל העלויות הגבוהות כמעט הצליחו להבריח אותנו מהמונדיאל הנוכחי", מספר רוזנברג, "אלא שאז ישבנו והחלטנו לא להרים ידיים. דרך קרובים הצלחנו להגיע לאדם שיש לו בית יפה ומרווח בפרבר של יוהנסבורג, שנחשב אפילו בטוח מבחינת הביטחון האישי, והוא מוכן להשכיר אותו. אחרי שסגרנו את החבילה הזו, יוצא לנו לשלם 2,700 דולר לחופשה של 10 ימים, כולל טיסה וכניסה ל-4 משחקים".

אתרים המציעים דירות להשכרה

www.southafrica-2010-accommodation.com: באתר ניתן גם למקד את החיפוש לפי העיר בה מעוניינים לצפות במשחקים.

www.rentaroom2010.com/Home.aspx: הצעות ללינה חווייתית אצל משפחות דרום-אפריקאיות המוכנות להשכיר חדר בביתן לתקופת המשחקים.

http://jewish2010.com/cat/Rentals?page-5: גם הקהילה היהודית בדרום-אפריקה מתגייסת לטובת היהודים המעוניינים להגיע לטורניר, ומציעה בתים בבעלות יהודים להשכרה לתקופת המשחקים.

http://johannesburg.gumtree.co.za: אתר גאמטרי הוא אתר בינלאומי שמסייע, בין היתר, במציאת דירות להחלפה. בתוך האתר קיים קישור המוביל לדירות של הקהילה היהודית.

22
 22