כירורג בכיר זנח חולה מדממת - וניתח אחרים

כך לפי בדיקה שערך משרד הבריאות ■ הצוות הרפואי התריע בפני הכירורג על מצבה של החולה, אך הוא בחר להמשיך בשגרת יומו

"חדר פרטי, חיבור לאינטרנט, נוף לפארק, וכמובן הרופא שבחרת ילווה אותך לאורך כל האשפוז", כך מבטיחה הפרסומת לרשת בתי החולים הפרטיים אסותא. אך פרסומת לחוד ומציאות לחוד, לפחות במקרה חמור אחד שנבחן לאחרונה על ידי משרד הבריאות.

על פי סיכום ועדת בדיקה שפורסמה היום (ב'), עולה כי כירורג בכיר שביצע צנתור בחולה שהופנתה על ידו לאסותא המשיך בשגרת יומו וביצע ניתוחים נוספים בחולים אחרים, וזאת על אף שהצוות הרפואי התריע בפניו כי החולה סובלת מדימום פנימי קשה לאחר הצנתור.

"המנתח והמצנתרים המשיכו בעבודה היזומה של אותו יום ולא היו מעורבים כלל בטיפול בחולה בשלב הראשון. גם לאחר שיודעו כי מצבה החמיר, לא נטלו את ניהול הטיפול בחולה על עצמם כמתבקש", כך לפי מסקנות הוועדה. "הכירורג הבכיר הסתפק בשני ביקורים קצרים ובהצהרה כי ינתח את החולה לאחר התייצבות במצבה. לצוות המטפל היה ברור, על פי עדותם, כי החולה סובלת מדימום פעיל משנית לקרע של עורק, בשל העובדה שההמוגלובין המשיך לרדת למרות מתן דם, אך הם המתינו להחלטות של הכירורג, שהיה עסוק בניתוחים אחרים".

הוועדה קבעה כי העובדה שהצוות המצנתר והרופא המנתח לא ראו את עצמם אחראים לטיפול לאחר הסיבוך מנעה כל אפשרות לטיפול ראוי בזמן נכון. "כל שנותר למרדימים לעשות הוא להמשיך במתן דם לחולה מדממת באופן פעיל עד למותה הבלתי נמנע", כך קבעה הוועדה.

לוועדה אין ספק בקביעתה: "תפקידו של הכירורג, המנתח הראשי, כמי שקבע את האבחנה ואת הצורך בצנתור והיה שותף בכיר להחלטה על דרך הטיפול, היה לנהל את הטיפול במנוחה. המחדל העיקרי במקרה זה היה היעדר רופא בכיר שייקח על עצמו את האחריות לנווט את הטיפול בחולה".

חברי הוועדה דחו על הסף את גרסתו של הכירורג וקבעו: "טענת הכירורג כי הוא סבר שהחולה סובלת מכשל לבבי, הינה חסרת בסיס לאור הנתונים הרפואיים ולאור עדויות הצוות המעורב. ההשתהות בנקיטת פעולות להפסקת הדימום, הן על ידי צנתור, הן על ידי ניתוח והן משיקול דעת שגוי שדרש ייצוב החולה לפני מתן הטיפול, הביאו ישירות למותה, שבתוכנית אחרת ייתכן שהיה נמנע".

מביה"ח אסותא נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער ונדיר שדווח מיידית על ידי ביה"ח למשרד הבריאות. בעקבות המקרה קוימו כמה שיחות בירור עם הרופא והודגשו בפניו נהלי העבודה הנדרשים. בית החולים משתתף בצערה של המשפחה".