נילסן נערכת להנפקה ראשונית; הערכת שווי - 21 מיליארד דולר

חברת מדרוג תוכניות הטלוויזיה והצרכנים המובילה בעולם תתחיל בחודש הבא בהליך לאיתור בנקי השקעות, שישמשו חתמים לאחת ההנפקות הראשונות הגדולות בארה"ב בשנים האחרונות

‎‎נילסן, חברת מדרוג (רייטינג) תוכניות הטלוויזיה והצרכנים המובילה בעולם, תתחיל בחודש הבא בהליך לאיתור בנקי השקעות, שישמשו חתמים לאחת ההנפקות הראשונות הגדולות בארה"ב בשנים האחרונות.

בעלי החברה, קרנות אקוויטי פרטי, מקוות כי ההנפקה, שצפויה לצאת לפועל השנה, תעריך את הון המניות והאג"ח של נילסן ב-21 מיליארד דולר, לפי מקורות יודעי דבר.

ההנפקה תבחן גם את התיאבון של המשקיעים בארה"ב להנפקות חדשות,‏ לאחר רבעון ראשון שקט, שבו שררה עדיין אי-ודאות ביחס להבראה הכלכלית.

כמעט 20 חברות טכנולוגיה, מדיה וטלקום הגישו ברבעון שעבר בקשות להנפקות ראשוניות, לפי סקירה שפרסם החודש בנק ההשקעות ג'פריס, אך כולן היו קטנות בהרבה.

נילסן, שמתחקה אחר שיעורי הצפייה בתוכניות טלוויזיה והרגלי צריכה כלליים, הפכה ב-2006 לחברה פרטית בעסקת ‏ביי-אאוט גדולה בשווי 10 מיליארד דולר, שהציעו 6 קבוצות אקוויטי פרטי: אלפין-ווסט, בלקסטון, קרלייל, הלמן אנד פרידמן, קולברג קרביס רוברטס ותומאס ה. לי.

מקורות בקרב הבעלים מסרו כי החברות הללו מקוות כי ההנפקה תעריך את נילסן במכפיל רווח ‏EBITDA‏ (לפני הוצאות ריבית, מס, פחת ובלאי) של 11-13. לפי מקור אחד שמתמצא בפיננסים של החברה, ה-‏EBITDA‏ של נילסן השנה צפוי להיות 1.6 מיליארד דולר.

‏פירוש הדבר הוא יעד של 17-21 מיליארד דולר לשווי הפעילות של נילסן, שהוא שווי השוק והחובות שלה. החובות (אג"ח) עמדו בסוף 2009 על 8.66 מיליארד דולר.

בנקאים אומרים כי יש מעט חברות מתחרות מקבילות שניתן להשוותן לנילסן. ‏‏‏INS‏ הלת, ספקית של נתונים על תרופות מרשם, נמכרה בשנה שעברה במכפיל של מעל 9 ל-‏EBITDA‏ שלה.

מספר מקורות מסרו כי נילסן חילקה הצעות השתתפות בחיתום ההנפקה לבנקים ביום ד' שעבר, כדי להתכונן ל"תחרות יופי" בחודש הבא, שבה יוכלו להשתתף 6-8 בנקים.

לא ברור כמה אחוזים מהבעלות מתכנן קונסורציום חברות האקוויטי הפרטי למכור לציבור. ייתכן כי בשלב ראשון יונפקו מניות מיעוט, ויתר החברה תימכר בשלבים אחרי תקופת חסימה מסוימת. ההנפקה תיבנה כנראה באופן שיאפשר לנילסן לפרוע כמה חובות ולממש רווחים לבעלים.

עלויות של תקלות וריבית גרמו לנילסן לדווח על הפסד נקי של 490 מיליון דולר מהכנסות של 4.8 מיליארד דולר בשנת 2009. החברה, שתפרסם את הדו"חות לרבעון הראשון ביום ו' השבוע, משלמת תשלומי ריבית שנתיים של כ-500 מיליון דולר מאז 2007.