החברה הלאומית לדרכים יוזמת: טורבינות רוח בכביש החוף

בחברה הלאומית לדרכים יוזמים התקנת טורבינות רוח קטנות לייצור חשמל על עמודי התאורה בכבישים ■ אחד המועמדים הראשונים להתקנה הוא כביש החוף

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) תפרסם מכרזים להתקנת טורבינות לייצור חשמל מרוח על גבי מאות עמודי תאורה בכבישים של החברה. בחברה מעריכים כי התקדמות שהושגה לאחרונה במגעים עם מינהל התכנון במשרד הפנים תאפשר לפרסם את המכרזים כבר במהלך השנה. המכרזים יהיו להתקנה, אספקה ותחזוקה של מתקני ייצור חשמל באנרגיית הרוח למשך 20 שנה. המכרזים יפורסמו לאחר שייערכו סקרי רוח לבדיקת ההיתכנות הכלכלית של האתרים הפוטנציאליים.

בכנס שערכה אתמול החברה הלאומית לדרכים אמר מנכ"ל החברה אלכס ויז'ניצר אמר כי "אנו יוזמים מהלכים לשלב בתשתית הכבישים מערכות לייצור אנרגיה מתחדשת. אלפי דונמים של קרקע זמינה בתוך המחלפים יכולים להיות מנוצלים להצבת קולטים תרמו סולאריים. אלפים רבים של עמודי תאורה יכולים לשמש להצבת טורבינות רוח".

סמנכ"ל הכספים של החברה שי יפתח אמר למשתתפי הכנס כי ייתכן שבעתיד יותקנו טורבינות רוח קטנות על גבי עמודי התאורה לאורך כביש החוף, תוך ניצול הרוח מהים. יפתח, שהציג את תוכניות הפיתוח העסקי של החברה אמר כי בכוונתה להיכנס לתחומים חדשים נוספים כמו שלטי פרסום אלקטרוניים על גבי תחנות אוטובוס.

המתקנים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת יכולים לשמש לצריכה עצמית ולהפחית את חשבון החשמל שמשלמת מע"צ, המסתכם כיום בכ-40 מיליון שקל בשנה, ואולם נכון להיום השימוש במתקנים כדאי כלכלית רק לצורך מכירת חשמל לחברת החשמל, בהתאם לתעריפי התמרוץ שקבעה רשות החשמל. התעריף הגבוה ביותר, בגובה של כ-1.90 שקל, משולם למתקנים קטנים לייצור חשמל בהספק של עד 50 קילו ואט, בהתחייבות ל-20 שנה. מדובר בהספק השווה לזה של מתקן ייצור חשמל מרוח המורכב מחמש טורבינות קטנות המותקנות כל אחת על עמוד תאורה בגובה 30 מטר.

בנוסף לייצור חשמל ברוח מבקשת החברה הלאומית לדרכים להקים מתקנים סולאריים קרקעיים לייצור חשמל בשטחים הפתוחים שבתחומי המחלפים של החברה. על-פי חישובי החברה, בכל אחד מ-65 המחלפים שלה יש שטח פנוי מתאים בהיקף של 60 דונם בממוצע, היכול להספיק להקמת מתקן בהספק של 4 מגה ואט. ואולם במינהל התכנון מסתייגים, נכון להיום, מבקשת החברה לשנות את ייעוד הקרקע לצורך קבלת היתר הבנייה להקמת המתקנים, בנימוק של הגנה על שטחים פתוחים.