האופציות על הדולר פקעו ב-3.735 ש'; היציג התחזק ב-0.43%

רפי גוזלן מלידר שוקי הון "פישר החמיץ הזדמנות להעלאת ריבית" ■ האירו היציג התחזק ב-0.34% ל-4.972 שקלים ■ ד"ר שראל מהראל: "העלאה דו חודשית תאפשר לבנק ישראל להתרחק מהריביות במדינות המפותחות בלי לגרום להתחזקות מהירה מדי בשער השקל"

לאחר שמחיר הכסף בישראל נותר 1.5% לעומת הערכות שהיו בשוק להעלאת הריבית, התחזקו היום המטבעות הזרים המובילים כנגד השקל. הדולר היציג התחזק ב-0.43% ונקבע ב-3.735 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.339% ונקבע ברמה של 4.972 שקלים.

כמדי חודש, עם קביעת השערים היציגים, האופציות על הדולר פקעו על בסיס השער היציג שנקבע ע"י בנק ישראל. האופציות על שער האירו נקבעו על-פי שער זה והשער המצטלב בין הדולר והאירו, כפי שנדגם במערכות המידע של "בלומברג" זמן קצר לפי השער היציג, ובמקרה שלנו - 1.3298 דולר. שער זה גוזר לאופציות על האירו שער של 4.9668 שקלים - שער זה שונה מהשער היציג.

אתמול, נחלש הדולר היציג ב-0.641% ונקבע ב-3.719 שקלים. והאירו היציג נחלש ב-0.117% ל-4.9552 שקלים, לפני הודעת הריבית כאשר רבים בשוק ציפו שהנגיד פישר יעלה את הריבית ב-0.25% ל-1.75% והדבר בא לידי ביטוי בהתחזקותו של השקל - התקווה שהתבדתה היא שאחראית היום להיחלשות השקל כנגד המטבעות המובילים.

בעולם נחלש האירו כנגד הדולר בשיעור חד של 0.6% ושב לרמה של 1.33 דולר לאירו, זאת על רקע התרחבות משבר החובות ביוון ובפורטוגל אשר מקפיץ את עלויות חוזי ה-CDS המשמשים לביטוח כנגד חדלות פירעון של אגרות החוב הממשלתיות לשיא חדש.

הריבית במשק נותרה 1.5%

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הותיר אתמול (ב') את הריבית במשק לחודש מאי על כנה ברמה של 1.5%. למרות נתוני המאקרו החזקים שפורסמו לאחרונה, בבנק ישראל מביטים בתחזיות הצמיחה המתונות בעולם וחוששים כי הצמיחה במשק הישראלי עלולה להיות מושפעת לרעה אם תהיינה התפתחויות שליליות בחו"ל.

מהודעת הריבית המצורפת עולה, כי בבנק ישראל לא מודאגים מאיום אינפלציוני ומעריכים שהאינפלציה תחזור לתחום היעד (1-3%) כבר בחודש הבא. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 3.2% וציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עומדות על 2.7%. לפיכך, בבנק ישראל מעוניינים להעלות את הריבית בחזרה לרמות "נורמאליות" בקצב הדרגתי. בהודעת הריבית שצורפה להחלטה אותת בנק ישראל כי ישנו חשש להתאוששות הכלכלית העולמית ביום שאחרי תפוגתן של תוכניות התמרוץ הממשלתיות. הבנק אף מביע דאגה ממשבר החובות באירופה שמורגש כעת ביתר שאת ביוון.

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, אומר כי "בנק ישראל בחר להותיר את הריבית לחודש מאי ללא שינוי ברמה של 1.5% למרות שמרבית הגורמים תמכו בהעלאה. ניראה כי אחד השיקולים המרכזיים שהינחו את הבנק הם הימנעות מהעלאה רציפה של הריבית. שיקול זה אינו מוצדק לדעתנו ואנו מעריכים כי הבנק החמיץ הזדמנות נוחה להעלאת הריבית ולהפחתה נוספת בציפיות לאינפלציה שהייתה מונעת ממנו העלאות ריבית מיותרות בעתיד".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה הבנק מזרחי טפחות, מציין כי "המשפט החשוב מופיע בסיפא של הודעת בנק ישראל: שלושה גורמים תומכים בהעלאה הדרגתית של הריבית - התנהגות הריביות בחו"ל, ההתאוששות הכלכלית וציפיות האינפלציה. להערכתנו, גורמים אלו יוסיפו לפעול בכיוון זהה גם בחודשים הבאים, ולפי דברי בנק ישראל, יוליכו להעלאה לסירוגין של הריבית. לכן, בהיעדר נתונים חריגים, יש להניח שהריבית תעלה בתדירות דו חודשית ממוצעת. תרחיש כזה, אם יתאמת, יהווה הטוב בכל העולמות מבחינת בנק ישראל ויאפשר לו להתרחק מהריביות במדינות המפותחות בלי לגרום להתחזקות מהירה מדי בשער השקל".

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל התייחס גם הוא להחלטת הריבית ואמר: "ניתוח הודעת הריבית מחזק את ההערכה שלנו, שחזרנו עליה במשך חודשים רבים, כי אם לא תחולנה התפתחויות בלתי צפויות בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בקצב ממוצע של פעם בחודשיים, כלומר, הריבית בעוד שנה עשויה לעמוד על כ-3 אחוזים."

שראל מוסיף כי "קצב זה של העלאת הריבית איטי מעט להערכתנו מהקצב הנדרש כדי לכוון למרכז יעד האינפלציה, מכיוון שהוא משקף גם את הרצון של בנק ישראל למנוע לחצים משמעותיים להתחזקות השקל ולא רק את המחויבות שלו לעמידה ביעד האינפלציה."

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]